Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Sitter och labbar med styrningen till en VFD-display och enligt viss litteratur så är dessa i regel uppbygga på samma sätt som en triod, och kan också styras/regleras på samma sätt.

Jag får displayen att lysa så fint genom att koppla som kretsen nedan och lägga på 24VDC på Anoden och "P" (vet inte det svenska ordet).
Filamentet drivs med 50mA och vad jag försökt göra är en konstgjord centertapp på AC-matningen som är biaserad för att segmenten ska "slås av" riktigt.

Min fråga är antagligen så dum så jag förtjänar ett pris men jag vill ändå ta den risken istället för att skada displayen.
Jag vill transistorstyra anoden och platen AV/PÅ och med 24VDC men fattar inte hur jag ska koppla och vilken trissa jag ska använda (PNP el NPN).
Behöver jag tänka på någon strömbegränsning efter jag i nuläget verkligen kan "kortsluta" kretsen och den drar bara den ström den behöver? Är min slutsats...
Gallerstyrning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av hcb »

Brasklapp: jag kan INGET om VFD :)

Vilken elektrod är det du kallar "P"? Har du någon länk till de texter du hänvisar till?

Min magkänsla säger att man skall vara litet försiktig med att köra displayerna allt för hårt och att strömbegränsningsmotstånd är bra att ha.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av Magnus_K »

Då är vi två :wink:

Sen blandar jag saker i första inlägget. "P" är alltså anoden och sen gallret i mitten.

Sidan jag haft som referens, men bara förstår en del av, är denna.
Här är det bästa databladet jag kan hitta. Dock på ryska men jag har fått hjälp att översätta att det ska vara 60mA nominellt till filamentet i alla fall.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av xxargs »

Det är nog olika ström på olika displayer och hur stora de är, men man kan med säkerhet säga att det är för mycket ström om du ser att trådarna börja glöda synligt, normalt sett kanske man kan se trådarna glöda mycket svagt i ett helt mörklagt svart rum.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av YD1150 »

Vakuumfluorescerande displayer är alltid trevliga och lyser fint. :)
"Segment-strömmen" är inte speciellt stor, säg några hundra uA max. De lyser säkert med 50uA också.
Jag skulle ha valt en PNP med emitter till plus +24V och kollektorn via ett motstånd på 10-47k till en
negativ spänning som är lägre (mer negativ) än katodens (det fixar dioden till som du har i schemat).
Det säkerställer att segmentet verkligen slocknar. Det är mer viktigt om du ska köra med multiplex
för annars får man "Ghost Illumination" (segment kommer att lysa svagt fast man inte vill det).
Uppstår av strökapacitanserna som finns, spänningen hinner inte att klinga av så fort (ner till noll)
innan nästa segment i "grann-siffran" tänds.
Kollektorn på PNP-transistorn går givetvis till segmentet också. Sen är det bra med ett motstånd mellan
bas - emitter. Sen kan du ta ett motstånd från basen (på PNP-transistorn!) till kollektorn på en NPN som du i
sin tur kan styra med 0-5V via ett 10k motstånd till basen. Emittern ansluts till GND.

Är displayen en med multiplex (att t.ex. segment A är ihopkopplade med de andra segment A)?

Drivaren till gallret görs på samma sätt, vill du fuska lite så passar t.ex. 74LS138 (eller HC/HCT)
som binär till decimalavkodare som i sin tur driver gallren. 74LS138:an "pekar" ut rätt galler
som i sin tur kan tända siffran. Är gallret negativt så tänds inte segmenten (=Anoden) alls
för elektronerna kan inte passera när den är mer negativ än glödtråden/katoden.
Med gallret på +24V i förhållande till katoden så kan elektronerna flöda fritt till segmenten.
De lyser upp då segmenten (=anoden) får +24V. Med gallret på +24V och segmenten(=anoden)
på den negativa spänningen så lyser det icke!

74LS154 ger möjlighet att styra 16st siffror om inte 138:an räcker till.

Hoppas det hjälpte något. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av hcb »

>Med gallret på +24V och segmenten(=anoden) på den negativa spänningen så lyser det icke

Styrning på anoden och inte gallret, alltså? Blir det inte mer som en diod utan rymdladdning än en triod då?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av YD1150 »

Gjorde ett drivkretsschema i pdf:en
VFD driver.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styra triod på ett annorlunda sätt (VFD-display)

Inlägg av Magnus_K »

Vilket fantastiskt forum det här är. Snacka om att ni lyckats lägga sista pusselbiten :bravo:

@xxargs: Testade tidigare att vrida upp till kring 70 mA på filament-trådarna, som enligt databladet är max. Resultatet blev en glödgad tråd och det kändes inte alls bra.
Strömmen jag valde att köra vidare med var kring 50-55 mA, vilket resulterade i en ej glödgad tråd och displayen fungerade fint.
Det du skriver vågar jag nog bekräfta från både praktiska övningar och litteratur.

@YD1150: TACK för dina inlägg och schema!
"Hoppas det hjälpte något"... Ja det är väl klart, du löste ju hela gåtan :wink:

Anod-segmenten är seriekopplade så det blir helt klart multiplexande visning.
Tänkte från början att köra DC till filamentet men både bevittnade och läste om fenomenet att siffrorna lätt blir starkare i ena änden än den andra, så bestämde mig för AC.
Fullkomligt älskar utseendet på dessa displayer. Suttit länge och bara studerat dom med förstoringsglas.

Just till anoder och galler blir det egna transistor-drivsteg, precis som i ditt schema. Styrningen av dessa kommer sen bli av den lite modernare varianten men det finns andra anledningar till det.

@hcb: Pass. Men vore kul om någon ger dig svaret.

Tack till er alla!
Skriv svar