Blinkrelä/intervalltimer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
willelliw

Blinkrelä/intervalltimer

Inlägg av willelliw »

Jag håller på och "moddar" en gammal saftblandare till morfars traktor, dvs. att jag har kastat ut allt som satt innuti den och placerat lysdioder där i istället.
Nu ska ju denna blinka också, jag har för tillfället en velleman MK111 från kjell & co (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mer-p87143) som ska sköta det. Dock så har den inte fungerat som förväntat när jag testade den inne, ibland kunde den stanna så att lyset bara står och lyser istället för att blinka. Att bara starta om fungerade inte utan man var tvungen att koppla ur sladden till den och sedan koppla in den igen för att det skulle fungera.
Känns inte som att det är så jättebra...
Vet någon något annat som skulle gå att använda som blinkrelä/intervalltimer eller bara en annan modell som fungerar bättre? Helst inte så dyrt då jag redan har lagt ut en del pengar på detta.

Mvh Wille
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Blinkrelä/intervalltimer

Inlägg av Icecap »

Det låter som att en ICM7555 skulle vara grejen. Koppla den som en astabil multivibrator och låt den driva en N-MOSFET (t.ex. en BUZ11), då är du snabbt på spåret.
willelliw

Inlägg av willelliw »

Jag är ganska ny på detta, så du får gärna skriva lite mer lättbegripligt.
Första meningen förstår jag men resten låter som rena grekiskan för mig :shock:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK. Hitta databladet på ICM7555 som första steg, det är enklast med en PDF-fil som man laddar hem och sparar.
Samma sak med BUZ11.

Google är en kompis med detta - men annars kan jag göra det för dig:
ICM7555
BUZ11

I databladen för ICM7555 finns det beskrivning av hur man kan koppla för att få en astabil funktion (Fig 15), det finns formler för beräkningar osv.
Output ska då styra gaten på BUZ11, helst via ett motstånd på kanske 220 Ohm.
Source på BUZ11 ska till GND.

Lampan som ska blinka ska mellan + och drain på BUZ11.
willelliw

Inlägg av willelliw »

Känns som att det är lite avancerat för mig, hehe.
Men jag skulle ju kunna försöka om jag hittar några sådana, vet du var jag kan hitta dem?
Finns det någon här som skulle gå att använda?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=59

Som du kanske märker så har jag ganska dålig koll på detta, jag vet hur man kopplar lysdioder och hur man löder men sen kan jag istortsett ingenting :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ett färdigt schema i databladet för ICM7555, jag anger till och med numret på bilden enl. databladets numrering.
Transistorn kan inte kopplas fel med den beskrivning jag gav.

Det är så att jag kan inte beskriva det bättre! Det enda jag kan för att göra det enklare för dig är att bygga den för dig - och det har jag inte tid med.
willelliw

Inlägg av willelliw »

Jo jag har fattat hur man ska koppla, men vart får jag tag på komponenterna?
Om jag har förstått det rätt så ser ICM7555 ut såhär:
http://www.musikding.de/bilder/produkte ... CM7555.jpg
Och jag antar att jag inte kan använda vilken åttabenad sådandär som helst?

Schemat har jag kollat på, och jag tror jag förstår hur jag ska koppla, men jag behöver ju få tag på en ICM7555 och en BUZ11 innan jag kan koppla ihop det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ELFA och Farnell är dom jag använder. Swechtrading har ganska säkert grejer också, kanske inte exakt ICM7555 men då är den gamla 555 nästan lika bra.
Och BUZ11 är en billig N-MOSFET som kan dra mycket ström - men det finns många andra med bra data för detta.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Inte för att sänka dig och dina ambitioner helt (kul att se att Icecap har sånt tålamod :D ), men om man inte har kommit längre i elektronikens värld än att man "antar" att det inte går bra med vilken 8-bens krets som helst och inte har förstått att numret är vad som avgör vilken krets det gäller så är det nog bättre att sikta in sig på färdiga lösningar tills man lärt sig mer...

Du har inte skrivit något om hur snabbt eller sakta du vill att det ska blinka, men en tanke kan vara att använda ett färdigt blinkersrelä som du hittar på skroten eller köper nytt för några tior...

Du har inte heller beskrivit hur du placerat lysdioderna i "saftblandaren", det kanske inte spelar något roll i ditt fall(?) men som just varningslampa är det ganska viktigt att det syns åt alla håll och med en sån ljusstyrka att det faktiskt syns för de som skall varnas när maskinen kommer... Är det helt vanliga lysdioder du använder kommer dessa att vara alldeles för svaga för att synas i dagsljus...
willelliw

Inlägg av willelliw »

Icecap:
Uppskattar verkligen ditt tålamod, dock så känns det som att det blir för komplicerat för mig att bygga själv, som PeterH påpekade.

PeterH:
Nejdå, du sänker inte mina ambitioner :)
Jag har ju inte fått några andra tips så det är därför jag går på det Icecap skriver, man måste ju lära sig någonstans om man ska lära sig något.
Hur fort/sakta det ska blinka spelar inte så stor roll för mig, men det bor nog inte vara tänt eller släckt mer än en sekund.
Jag kikade på dethär blinkersreläet, det har ju ett kopplingsschema och allt :)
http://twostroke.se/product.asp?product=12244
En annan fördel med det gentemot Vellemans relä är väl att man inte behöver ett extra batteripack (till den behöver man en krets till lysdioderna och en krets som går till reläet, gick inte att ha samma).

Se bilden nedan på hur det ser ut, hursomhelst så är det 16x4 dioder. Det är högintensiva vita lysdioder jag har använt, och jag tror vad som helst syns bättre än det morfar har nu.
Han har en sådan här: http://www.jula.se/varningsbelysning-12v-604165
Traktorn är ganska gammal (ca 40 år) och används mest här hemma på gården. Lampan brukar enbart användas när min kusin är här och vill åka traktor (han tycker det är kul när det blinkar) så det är ju inte jätteviktigt hur bra den lyser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Fördelen med blinkrelä, är att de brukar vara lite tåligare om man gör något fel en kort stund. Kopplar man fel med elektronik, går det sönder på en gång oftast.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

willelliw: jag kan lova dig att MK111 kan göra jobbet! Helt utan modifieringar eller liknande men då jag inte vet hur du har kopplat LED osv. är det svårt att komma vidare.

Som Det "ska" kopplas är:
* Spänning till MK111 enl. instruktionerna.
* COM till +12V
* Lampa + till NO
* Lampa - till GND (minus)

Du har såklart strömbegränsermotstånd till LED-lampan osv.
jah

Inlägg av jah »

MK111 har lite långa tider för en "blinkmoj", så C3 bör nog minskas till sådär 22u istället.

Hur är lysdioderna kopplade (hur många i serie etc.)? Med 12V matning är det inte tillrådligt med mer än tre, men montaget inbjuder ju gärna till fyra i serie...

Bara för att förtydliga icecap's förklaring (kände för lite klotter i paint :D ):
MK111 blinkmoj.png
Btw. MK111 använder ju just "en sådandär" sak med 8 ben som icecap pratade om tidigare :wink:

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En eloge till jah som dels gör vad jag borde göra (rita bild) och dels förklarar vad som ska ändras för bäst effekt.
willelliw

Inlägg av willelliw »

Tack så mycket!

Jag hade kopplat in ett batteripack (12V) med:
+ > +
- > GND
och sen:
- traktorbatteri > No
+ traktorbatteri > + LED
- LED > COM

Men tack vare eran hjälp så slipper jag använda batteripacket nu :D

Jah:
Jag har lyckats ställa in så att det blinkar helt ok, vad blir det för skillnad om man sätter dit en 22u istället (visst heter komponenten som du markerade kondensator?)
Tack för bilden också :)
Men ska inte resistorerna sitta på andra sidan lysdioderna? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Icecap:
Självklart har jag resistor inkopplad :)
Jag har en på 18 ohm sitter i lampan, vilket borde räcka.
Kommer även sätta ytterligare en LED i plastlådan där blinkreläet ska sitta, den kommer ha ett motstånd på 560 ohm vilket också borde räcka. Det har iallafall fungerat när jag har testat på mitt kopplingsdäck.
Skriv svar