Induktansfri högeffektsresistor, var får man tag på dem?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Induktansfri högeffektsresistor, var får man tag på dem?

Inlägg av jadler »

Var får man enklast tag på något i stil med denna, en induktansfri tjockfilmsresistor på 50 ohm, 1 %, som klarar 30W eller mer (behöver inte vara 100W som den i länken)? Jag har sett att bl a Vishay, Caddock och Bi Technologies tillverkar dem, men har inte hittat någon svensk leverantör.

30W-varianten från Caddock kostar € 3-4 hos Mouser men jag gissar att det blir en del frakt om jag bara vill köpa några sådana.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Induktansfri högeffektsresistor, var får man tag på dem?

Inlägg av Magnus_K »

Dessa hos ELFA skulle inte fungera eller? Kanske är ute och cyklar? -> Länk
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

eBay. Exempelvis
http://www.ebay.com/itm/EMC-T-Mini-Dumm ... 2ebd8f2737 (iofs bara 20 W)

http://www.ebay.com/itm/RF-Dummyload-Re ... 2338b2f790

Jag sökte på "dummy load". Ingen anknytning till någon av säljarna.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Magnus_K: Det är precis de som föreslås i projektet i The ARRL Handbook (2014) som jag tittar på! Jag vet inte hur jag kunde missa dem hos ELFA. :oops:

hcb: Tack, då har jag ytterligare söktermer att använda, och ser också att priserna jag tidigare fann, ungefär 80 kronor styck för 50 ohm, 1 %, 100 W, plus frakt från Storbritannien (totalt omkring 350 kronor för tre stycken), verkar riktigt bra.

Projektet

ARRL:s projekt, sidan 24.20 i min utgåva, heter Audible Antenna Bridge, och verkar i sig ganska ointressant för mig, men dels fick det mig att inse att det fanns denna typ av motstånd att få tag på, dels finns det en hel del intressant i konstruktionen som jag skulle vilja använda till annat. Det innehåller en wheatstonebrygga för att detektera utgående och reflekterad effekt (egentligen spänning) mellan sändare och fortsatt väg till antenn, och använder en mikrokontroller, i deras fall en PIC16F684, för att läsa av spänningen i respektive riktning och härur räkna ut stående våg-förhållandet (SVF eller SWR). I deras projekt genereras en ton med en frekvens som beror på uppmätt SVF, och värdet rapporteras också som morsekod. Praktiskt och användbart om man justerar ett antennsystem och inte har möjlighet att titta på mätaren hela tiden.

Jag är mer intresserad av tanken på att bygga en digital mätare för SVF, och funderar på hur man skulle kunna arbeta med olika dämpning/förstärkning, gärna automatiskt anpassad, för respektive spänning för att kunna utnyttja AD-omvandlarnas spänningsomfång på bästa möjliga sätt för största noggrannhet. Jag tänker mig att man borde börja med ganska stor dämpning förutsatt att utgående effekt är okänd, sedan minska dämpningen så att mätningen av utgående effekt utnyttjar AD-omvandlarens mätområde på bästa sätt. Eftersom den reflekterade effekten förhoppningsvis är betydligt mindre än den utgående verkar det rimligt att dämpa den spänningen mindre, men samtidigt ha kända värden för respektive dämpning/förstärkning för att kunna göra en korrekt beräkning av SVF.

Jag inser att jag kommer att behöva lära mig mer för att på ett bra sätt dels skydda AD-omvandlarna mot för höga spänningar, dels ordna med justerbar, noggrann och känd dämpning/förstärkning av de två detekterade spänningarna. Jag kollar en del i boken ovan, The ARRL Antenna Book (22:a utgåvan) och har skummat en del i The Art of Electronics i jakt på något som kan vara relevant. Några tankar jag haft är dels att ha olika signalvägar med olika spänningsdelare, och möjlighet att växla mellan de olika signalvägarna (enkelt med omkopplare, inte helt säker på bästa lösningen för µC-styrt val); digitala potentiometrar; och, framför allt efter att ha läst i den senare boken, någon kombination av operationsförstärkare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

weatstone-brygga används när man skall ha frekvensmässigt mycket breda direktiva kopplare medans rör man sig inom relativt litet frekvensområden så kan man använda transmissionslinjebaserade dito (då dessa är egentligen transformatorer utan egen förlust medan med resistiva dito som weathstone-brygga så tappar man minst 6 dB) och även diskret byggda sådana baserat på drosslar och kondingar, dessa går också att göras som transformator (varav telefonens hybrid - även kallad gaffel är ett känt exempel) men alla reaktiva konstruktioner har nackdelen med begränsad bandbredd/frekvensområde

nästan alla RF-nätverksanalysatorer använder weatstone-bryggor - från få Hz till många GHz på samma brygga.

vad använder du för detektorkrets - något ifrån AD83xx från analog device ??

AD8302 har både en dubbel detektor med 60 dB mätområde _och_ en fas-detektor vilket är viktigt om man funderar på inte bara ståendevågförhållandet i skalär notation utan också med fasvinkeln kan avgöra om det är kapacitiv och induktiv karaktär - dvs. komplex notation och man kan börja plotta i smitchart
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Oj, xxargs, det där blev lite överkurs för mig, men även ett utmärkt tips.

Jo, utifrån det jag har hunnit lära mig var tanken med bryggan just att få stor bandbredd, eftersom jag fortfarande känner mer än lite osäker på att designa kretsar för en viss frekvens eller ett frekvensområde. Bredbandigt bör förhoppningsvis täcka in de områden jag försöker mäta. :wink:

Min tanke var att använda en mikrokontroller, kanske då hellre försöka sätta mig in i hur man programmerar ARM än att nöja mig med den begränsade upplösningen hos AVRmega. Jag har börjat läsa på lite om AD8302, det låter intressant som en möjlig fortsättning framgent.

När jag började leka med RTL-SDR började jag också läsa på om DSP och då i synnerhet med avseende på komplexa indata, eftersom man får en ström med I/Q-värden, och jag har bl a läst stora delar av en rapport från ett seminarium som CERN höll i Sigtuna för några år sedan, så jag är inte helt vilse när det gäller den sidan av signalanalysen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

AD8302 mfl i den familjen är ju analoga så man måste ändå ha någon form av konvertering och inteface mot dessa kretsar för informationsöverföring - dock med logaritmiska omvandlare så slipper man mycket knöl med detektor och att fönstra in mot aktuell AD-omvandlare för använda chipet.

vill man ha mer än 60 dB i dynamik så har jag för mig att det fanns annan AD83xx för detta - men då förlorar man dubbla detektorer samt fasvinkelnmätaren...
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Något av dokumenten jag fann på komponentens sida tog även upp andra av AD:s produkter, bl a med annan dynamik. En är ADL5519 som tydligen både kan ge signalen från respektive ingång samt differensen mellan dem.
Skriv svar