Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
observator
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 augusti 2013, 21:59:38
Ort: Linköping

Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av observator »

Hejsan. Går i tankarna att ta mig för mitt första elektronik projekt. Är sugen på att bygga mig en enkel punktsvets av en eller flera kondensatorer samt en rejäl Tyristor(SCR). Jag är därför på jakt efter ovanstående komponenter. Men då det är mitt första elektronikprojekt så har jag varken "bra att ha lådor" att rota igenom eller någon vidare koll på vart man kan hitta dessa komponenter.
Jag tror mig behöva en sammanlagd kondensatorbank om 1-3 Farad som klarar av en laddning om 20 volt. Och som har så låg ESR som möjligt. Samt en tyristor kapabel att momentant hantera 3000-5000 ampere.

Alla tips och idéer om vart jag kan anskaffa dessa utan att bli ruinerad på kuppen uppskattas.

Tack på förhand!

PS. har för avsikt att använda punktsvetsen till att svetsa nickelremsor på cylindriska batterier i syfta att parallell/seriekoppla.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Du kan få köpa en "burk" av mig med följande specifikation DC 6,7kA max 6,7V max samt max 250Ws per puls då kan du teoretiskt med bra kablar ta ut 44kW peek.... Alla svetsparametrar programmerbara, enkel eller dubbelpuls.
Primärt 2500W när den laddar och 25W i vila, 230V AC.
Sedan är det bara att räkna på vad du skall använda den till och hur.
Runt 25kg, nypris över 50k SEK, finns att få på eBay lika begagnade som min för 4900 USD.

Hur många k SEK har du råd med?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av gOry »

limpan4all: Jag är helt klart intresserad, har du några bilder, märke modell?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Unitek Equipment 250 dual pulse i övrigt se bilderna.

Länk till manualen.
http://www.miyachiunitek.com/servlet/se ... 0017ftnAAA

Fungerade utmärkt när den togs ur bruk.

Länk till motsvarande annonser på eBay för att få en uppfattning om "prisbilden".
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Un ... p&_sacat=0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
observator
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 augusti 2013, 21:59:38
Ort: Linköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av observator »

@limpan4all Det hade absolut varit kul med en professionell pjäs. Men då jag är student, med allt vad det innebär ekonomiskt. Så tror jag att "DIY" vägen är min ända möjlighet. Men med det sagt så brukar ju projekt ha en tendens att bli dyrare än man tänkt sig. Och när allt är sagt och gjort hade det kanske varit ekonomiskt försvarbart att köpa en färdig produkt.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Jo, typ de kondensatorer du behöver är INTE billiga, snarare skitdyra.

Läste igenom manualen igen 45kg...
observator
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 augusti 2013, 21:59:38
Ort: Linköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av observator »

Det har du säkert rätt i. Min förhoppning är att landa in under 2000kr i materialkostnader för projektet. Det finns en handfull exempel på nätet som lyckats få ihop en primitiv men hjälpligt fungerande singel puls svets för den summan. Men det finns även mångfaldet fler som har gått på minan att köpa kondensatorer med falska specifikationer (främst kondensatorer avsedda för billjudsystem) och därför inte fått sina skapelser att funka.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Behöver du göra detta ofta?
Hyra?
observator
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 augusti 2013, 21:59:38
Ort: Linköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av observator »

Har egentligen inte behov av svetsen, är mer "nice to have" då jag vill kunna bygga ihop en batteri packe själv. För att framöver kunna laborera med olika parallell/serie konfigurationer. Men även för att kunna ersätta batterier vartefter det behövs i ett färdigt packe.

Att hyra en svets var annars en bra idé, tack för tipset.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av gOry »

limpan4all skrev: Länk till motsvarande annonser på eBay för att få en uppfattning om "prisbilden".
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Un ... p&_sacat=0
Annonserat/begärt-pris är sällan det samma de samma vad den faktiskt går för. Nu är de förvisso en "buy it now" annons, men vad jag förstod de så har den legat ut sen Mars (den för $5600) eller längre än så, och blivit uppdaterad flertal gånger sen dess. Man ska men även ta i hänsyn till att den annonseras i USA, en betydligt större potentiell marknad än Sverige. Dessutom fanns de två av dom :wink:
Är inte säker på om den är något för mig, vill ha en som fixar bilplåt. De borde väl gå att bygga egna käftar men är den stark nog?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Sant men den som låg där för 4900 USD har sålts, självklart vet jag inte för vilket pris.
Bilplåt tvivlar jag på, det här är precisionsprylar inte grovsmide...
Till bilplåt använder man väl sig inte av lagrad energi överhuvudtaget, bara en fet transformator och SCR till/frånslag på primärsidan (så man inte måste klara så mycket ström) synkat till nätfrekvensen för att få ned switchförlusterna samt en likriktare och induktans på transformatorns sekundärsida.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av danielr112 »

Jag ska göra en punktsvets så hijackar lite. Du säger att man likriktar sekundären? Får man bättre svetsverkan då istället för AC? (Sov nog på de lektionerna)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Med DC så kan man styra vart värmen skall hamna till viss del, jag har för mig att den negativa polen blir varmare än den positiva.
Men jag är definitivt inte säker, den enda punktsvets jag har sett var en pjäs från 70-talet, trefas och uppbyggd som jag tidigare nämnt.
Den hade relä/kontaktor på primärsidan dock.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av limpan4all »

Hittade denna sida.
AC endast funkar tydligen bra, men kan vara lite jobbigt att linda trafon....
http://www.robot-welding.com/Welding_parameters.htm
Energin vid 1mm plåt är 1900Ws vilket är grovt sett 8 ggr mer än vad min kan ge.
Spänningsfallet över svetsstället är ca 1V under svetsningen (sett på andra sidor) och 10 perioder ger 9500W under 200ms.
Googla "spot welding design"
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kondensator och Tyristor till CD punktsvets.

Inlägg av danielr112 »

Ahh ok. Ja för jag har tittat på AC och bygga en egen. Jag ska inte svetsa plåten i mitt fall handlar det om att punkta dit tunna pinnar som man drar ut bulorna med. 1 mikro trafo räcker inte men jag vet folk som kört med 2. Min plan är 3 st. 3 i serie kommer ge en tomgångsspänning ut på 12-14 volt ca.
Skriv svar