Datorkontakter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pikofarad
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 november 2003, 19:35:03

Datorkontakter

Inlägg av pikofarad »

Hej!

Vet någon här var man kan köpa följande kontakter:

* Kretskortsmonterade strömkontakter av den typ man har på exvis en hårddisk eller CD-läsare (dvs en sorts Molex-kontakt). ELFA har den kabelmonterade varianten, men jag söker alltså den kretskortsmonterade typen.

* "Lysdiod, högtalare, etc på frontpanelen i datorn"-kontakter, dvs den där typen av kontakt som ser ut som en vanlig jumper, fast som har kabel istället. ELFA har stiftlister och hylslister, men inte den kabelmonterade hylskontakten jag letar efter... Jag letar efter både standard 2-pinnarsvarianten men även upp till 2x10 pinnar osv.

Varför:

I första fallet är det för att kunna bygga exvis egen fläktstyrning i datorn, men vill att det ska se proffsigt ut, och inte en kabelhärva. I andra fallet gäller det inkoppling av en LCD-display till GPIO-headern på en kompaktdator...

Någon som vet var dessa kontakter går att köpa? :)
Känns som om de är så otroligt vanligt förekommande, men ändå finns de ingenstans att köpa (åtminstone i Sverige)...?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017308.htm skulle kunna användas för fråga 2. På fotografiet ser kontakterna lite annorlunda ut mot vad man är van vid, men tittar man i PFD'erna så känns dom en-radiga hylsdonen ganska ok.
pikofarad
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 november 2003, 19:35:03

Inlägg av pikofarad »

Har provat de där faktiskt, och de fungerar, men om man behöver sätta flera i rad (typ som frontpanelkontakterna på datorn, där de får trängas på en gemensam stiftlist), så måste man fila ner kanterna på kontakterna och använda lite våld för att få dem att rymmas... Iofs kommer det i LCD-fallet bara vara en stor kontakt som täcker hela headern, så då borde det ju funka hyffsat ändå... Men vore ju trevligt att ha "de rätta" kontaktdonen...? :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jo, det kan nog vara sant. Dom har lite extra krafs på sig dom där.

Men om hittar du rätt modell så hojta till. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en näve eller två med dom riktiga kontakterna.
Skriv svar