7400 el 74HC00

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

7400 el 74HC00

Inlägg av Johan »

Vad är skilnaden på 7400 och 74HC00. Vet att båda är nandgrindar men den ena kostar 16kr (på elfa) och den andra kostar 5kr. Fyller dom samma funktion?

Egentligen så är jag nyfiken på vad alla förkortningarna betyder (hct, ac, ls, als, c osv.). Någon som har lust att förklara eller som vet var man kan hitta en beskrivning? Men huvudsakligen fyller dom samma funktion?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den här pdf'en verkar förklara det i några trevliga tabeller. http://www.cnb.uam.es/~coss/Ceu/Materia ... _guide.pdf

PÅ svenska finns det förklarat på elfas faktasidor http://www.elfa.se/se/fakta.pdf, hoppa till sidan 68.

Det är en hel del skillander mellan de olika familjerna, bland annat på hastighet, strömförbrukning och vad som är värre - logiknivåer.

Så länga man håller sin inom en famlij i hela bygget behöver man inte bry sig så fasansfullt mycket allt som oftast.

Av födsel och ohejdad vana brukar jag genomgående använda HCT numera. Om jag inte minns helt fel så har dom bra kompabilitet med andra familjer och hyggligt drivförmåga både upp och ned.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Tack!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29988
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

74(LS/L)xx är TTL-kretsar, uppbyggda med Transistor-Transistor-Logic. De drar relativt mycket ström, men är snabbare än 40xx, och kan ge ganska hög ström på utgångarna.

74HCxx är CMOS-kretsar, liksom 40xx, och har samma nivåer som dessa, men är snabbare.

74HCT är i princip samma fast med TTL-nivåer

40xx är CMOS-kretsar, och är en relativt gammal uppfinning och är rätt så långsamma. En stor fördel är att de drar väldigt lite ström, och kan drivas med upp till +15V.

Det är oftast inga större problem att kombinera alla dessa familjer, då 3V anses som hög även av TTL. Men det bästa är som sagt att använda kretsar ur samma familj.
Skriv svar