Återanvändbara komponenter i prylar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Återanvändbara komponenter i prylar

Inlägg av matseng »

Jag misstänker att jag inte är den enda som samlar på sig massa elektronikskrot hemma i hopp om att kunna ha nån använding av dom endera dagen till nånting vettigt. Det känns ju dumt att slänga saker som fungerar även fast dom är gamla och omorderna. Även saker som är trasiga har jag emellanåt svårt att slänga eftersom det kan finnas nån komponent i dom som jag kan få nytta av i framtiden för att reperara eller bygga nåt annat. Bor man som jag långt från närmaste elektronikaffär och inte har några 10000-lappar över för att köpa på sig allt som man skulle kunna tänkas ha nytta av i förväg så är det bra att ha en välfylld 'junkbox'.

Denna tråd tänkte jag att vi kan fylla på med tips om prylar som man kan få tag i billigt eller gratis som man kan ha nån nytta av. Vanliga mostånd, kondensatorer och småsignaltransistorer finns ju i allting och är nästan aldrigt värt besväret att plocka loss dock.




Gamla möss brukar man kunna få tag på gratis hos företag och skolor. Eleverna har en förmåga att plocka ut kulan ut dom och då är dom värdelösa för normal använding. (Jag har en låda med typ 30 gamla möss liggande hemma) Här kan man hitta små microswitchar (resetknapp i nåt bygge?), läsgafflar eller separata IR-dioder och fototransistorer, kristall eller keramisk resonator.
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Ungarnas trasiga leksaker innehåller en massa kul grejor, sändare, mottagare, elmotorer, lysdioder, ljudgeneratorer, mm, mm
Visserligen så är nog kvaliten på komponenterna låg, men vill man bara testa lite så duger dom.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Om du har en skrott i näheten kan du fynda, permobiler har hur mycket som helst i sig.

Allt som inte har ytmonterat(massproduserade saker) brukar man kunna hitta saker i.

En dator är nästintil värdelös, moderkort, hårddisk och grafikkort, bara ytmonterat.
Cd och floppy kan dock vara lite kul, samma med nätagg.

Mwn mitt bästa tips är permobiler.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag behövde några MOSFET-transistorer i dag för att bygga en h-brygga. Men inte hade jag några hemma förståss...

Efter en titt en en skräphög upptäckte jag att två gamla hårddiskar (170 MB Ohhh! vilken enorm storlek :-) hade typ 10 st FET'tar med typ 100 volt 1.5 A som spec på sig vardera.

Den som spar gammalt skräp hittar oftast något användbart (ibland)...
Dimacus
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 januari 2004, 20:01:00

Inlägg av Dimacus »

Datorns nätagg innehåller bla mycket andvändbara kondesatorer.
Annars har vi Sterio anläggningar, dom innehåller mycket olika saker, reistorer, tranistorer, ir-diodrar (fjärr kontrollen och mottagaren) och annat smått och gott.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag sommarjobbade på ett elektronikföretag i somras. Jag noterade då deras "lilla" skrotlåda. Sista dagen på jobb gick jag in till chefen och frågade snällt om jag fick plundra skrotlådan (och lade fiffigt in några fina ord såsom "utbildningssyfte" och "projektarbete i skolan"). Det fick jag gärna! :mrgreen:

Så jag tog en 40l-kartong och fyllde upp så att väggarna buktade med allt som verkade intressant och traskade glatt hem ca 20kg elektronikprylar gladare (åkej, det var 4kV-trafona som vägde...)

Så jag har kretskort att plocka från. Det är ju bra att jag även har varit med att bygga vissa av dem så jag har en hum om vad som sitter där :D
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

En bra idé kan vara att gå till din lokala elektronik reparatör och kolla efter DOAs (dead on arrivals).
Dessa kastas ofta pga att dom kanske är gamla eller så trasiga att det är billigare att köpa nytt.
I gamla datorer (2, 3, 486 och liknande) kan man hitta ytmonterade kondingar som man inte behöver mikroskop för att löda bort.

Loppmarknader är oxå bra.
Där jag bor finns en marknad som kallas Kviberg där man kan hitta en massa saker.
Av någon anledning släpar folk med sig en massa kretskort som dom tror att dom kan få hur mycket som hellst för (oftast gamla moderkort, ljudkort
typ SB16 och liknande).
men man kan ju alltid pruta.

Är det nån som vet hur det funkar med soptippen nu mera?
Får man hämta skrot där?
Jag kan tänka mig att större städer har ganska feta tippar där man kan hitta en massa mysiga (och omysiga) saker.

/H
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

PÅ tippen får du inte ut en pryl. Om du inte lyckas fjäska med personalen. De får inte lämnaut något. På skroten kan det funka. Där är det olika vad de har för avtal med de som lämnar prylar.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

zeus skrev: Allt som inte har ytmonterat(massproduserade saker) brukar man kunna hitta saker i.

En dator är nästintil värdelös, moderkort, hårddisk och grafikkort, bara ytmonterat.
Dra inte alla över samma kam.

Jag är definitivt en av dom som *vill* ha ytmonterade saker.

T.ex. tantaler (c:a 17-30:-/st hos elfa) är mycket lönsamma att plocka loss.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Absolut.

Ytmonterat tycker jag är både användbart och enkelt att återanvända, utom små chipmotstånd och kondingar.

Tantaler och vanliga elyter, diverse logikkretsar, ferriter, socklar, kontakter, transistorer... och allt kan man plocka med varmluftspistol och pincett (eller en rejäl smäll ner i bordet).

På moderkort kan man också hitta diverse icke ytmonterat, D-sub kontakter, stiftlister, elyter, flashminne, sram (gammal cache).
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

eller en rejäl smäll ner i bordet
:lol:

Jo, den har vi nog alla varit med om...

Kommer även ihåg på den gamla goda tiden med hålmonterat...
Då en står och värmer med gaslåga, en släcker eld :!: och 2-3st står med handskar & tänger och rycker TTL-kretar m.m. på andra sidan.
Gamla datorkort med hålmonterat och jordplan krävde lite brutalitet.

Vi hade t.o.m. 'komponent-ryckar-kvällar'.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ett bra tips är att åka ner till er lokala återvinningsstation. Där brukar det finnas en kontainer med elektronikskrot som man INTE får plocka i, men om man kommer med ett flak öl eller en 70-is Absolut, så brukar man få bär hjälp ut till bilen. :) Dessutom så kan det komma fram grejer som personalen själva plockat undan.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Inlägg av Bobbox »

Jag älskar kopieringsmaskiner, dom har allt.
Fina stegmotorer, tandremmar, remhjul, sensorer, motordrivkretsar, kullager och mycket mer.
Ett tips för att komma över kontorsmaskiner är att hälsa på företag som säljer kontorsmaskiner.
Dom har alltid skrot dom vill bli av med. Det har funkat för mej. :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det var ett bra tag sedan jag skrev om ytmonterat, har nu själv kommit på att det finns en del bra att hitta på dem med.

Vi har ett grovsoprum i vårat hus, hittar massor kul. Inte så att man säger nej till en märklintågbana, en fungerade mac(modell 1992) nätagregat och förstärkare.

Hittade en aktiv sub med massa kul i, transformator bla.

Sen det bästa av allt, trasiga drivkretsar från truckar, får de av ett företag hör i örebro. De har en kondensatorbank, VÄLDIGT kraftiga dioder och transistorer.


En fråga bara, hur vet man hur mycket värme en komponent tål?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

En fråga bara, hur vet man hur mycket värme en komponent tål?
Det smäller :D
Skriv svar