Bygga metalldetektor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Bygga metalldetektor

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall nu börja bearbeta all teak som jag samlat på mig i form av dörrkarmar, att använda till det pågående båtbygget. Eftersom jag inte vill kvadda mina sågklingor, fräs och hyvelstål så behöver jag en känslig spik & skruv-indikator.

Är det någon som har en bra och känslig konstruktion liggande som man kan bygga ihop billigt av komponenter man kan tänkas gräva fram ur skrothögen. Hur det funkar att nosa reda på mässsing och omagnetiskt rostfritt vet jag inte, men det mesta är vanliga magnetiska spikar.

Edit: Avvek från mitt normala beteende och glömde att Googla först. :vissla: Jag har nu alla svar så glöm frågan om omagnetiska material. Jag förstår principen och kan få ihop en fungerande detektor själv. Så min omformulerade fråga lyder nu: Är det någon som sitter på en färdig utprovad lösning som man kan få utnyttja.

Det är inte frågan om att ta fram en kommersiell produkt, om så vore skulle jag inte efterfråga en gratislösning här, är alltså bara nyfiken på om någon har vandrat samma väg som jag, i så fall vore det bra att få låna kartan :)
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av ds77 »

Aldrig byggd någon själv(eller jo i princip, jag använde en liten HF oscillator som metalldetektor en gång men men) men jag vill minnas att AoE hade en metalldetektor som bygge en gång, kan kanske vara värt att leta upp.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av dar303 »

Jag tror jag har en färdig hembygd sak som jag byggde i byggsats en gång. Hittar jag den så kan jag sponsra dig med den, gillar ditt bygge!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det skulle ju vara den ultimata lösningen på det problemet. Det blir så att jag får bjuda mest hela forumet på en jungfruresa den dan det blir aktuellt, har fått så mycket hjälp här, både med prylar och glada tillrop, sånt värmer
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Bygga metalldetektor

Inlägg av dar303 »

Hehe, ingen fara! Min teori om detta är att vi är många som sitter med planer och idéer men saknar tid, pengar eller driv och vi älskar att se när någon annan verkligen tar tag i något och med små medel bygger något riktigt avancerat.

Mvh
Hobbypsykologen. :)
Skriv svar