datornätaggregat utan dator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

datornätaggregat utan dator

Inlägg av RDX* »

Vet någon hur man får ett datornätaggregat att fungera utan en dator :?:

Jag behöver en transformator som kan ge 12V/8A vilket är precis vad mitt nätaggregat kan ge.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... du har möjligtvis inte testat att koppla in att i väggen?
Och sedan mät på pinarna om du får ngt svar? Jag tror inte det ska vara ngt mer än att koppla in den... kanske finns ngn "säkerhets" grej som kräver att moderkort eller liknade sätter igång att kanske... hmm... kanske har ngt med POWER knappen att göra... hmm... :humm:

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett AT agg är bara att koppla in i väggen. Ett ATX agg behöver en signal för att starta. jag tror att det är 5V på den vitaledaren. Men det är en gissing. den tar jag inget ansvar för. Men det är något sånt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

givetviss har jag testat det. Jag är inte så "haj" på dator delar man jag tror det är en ATX. I alla fall kräver den att man har ström till moderkortet och att en 3-ledar kabel (har troligtviss med strömknappn attt göra) är ansluten till moderkortet.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Om det är ett ATX så skall du korsluta ett av stiften i mitten av kontakten till jord.
Furutom detta stift är de andra svarta och röda.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

3-ledarkabeln är svart, röd, vit. Vilket tyder på att danei har rätt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

OpelGT>> då menar du på 3-ledarkabeln?
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Nej den stora 20pinnar kontakten.

Bild
Stift 14 /PS_ON Green Power Supply On (active low)

http://www.hardwarebook.net/connector/p ... power.html
Senast redigerad av OpelGT 10 november 2003, 22:30:20, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är det ett AT-agg så är det två kontrakter med 6 kabler i varje som skall sättas brevid varandra på moderkortet.

Är det ett ATX-agg så har kontakten 20 kabler till sig. Två rader med 10 i varje.

På ett AT-agg så går det en 230 volts kabel fram till fronten på datorn med en start-strömbrytaren på.

På ett ATX-agg ska man koppla ihop pinne 14 (den gröna sladden) till jord för att starta den. För att hitta pinne fjorton håll sladden så att kablarna går från dig och hålen mot dig. Det fjärde hålet från vänster på övre raden är det.

Dock! Nästan alla agg (både AT och ATX) kräver en minibelasning för att fungera. Om det är bara +5, +12 eller båda två som måste belastas och hur mycket den måsta belastas med skiljer från tillverkare till tillverkare. Koppla in en gammal hårddisk så länge för att prova och se att det fungerar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Nu har jag fått igång den :!:

Den gick igång när jag kopplade vit till svart på 3-ledarkabeln.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

matseng>> är det risk för att man bränner den om man inte har nog belastning eller är det bara det att den inte går igång utan belastning?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är en bra fråga... Det skulle ju vara en eländigt dum konstruktion om den går sönder av för låg belastning. Fast man kan ju aldrig så noga veta ibland - särskilt på lågprisaggreget.

Jag skulle nog personligen inte lämna mitt agg i flera timmar utan belastning, men ett par minuter skulle jag våga mig på utan att blinka.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vad är det för sladd du pratar om? Som dom om det är ATX är det den 20poliga molex kontakten som gäller. Som övriga har sagt. Om det är ett ATX agg är det en vanlig 230 brytare på en sladdstump.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> RDX*

Jodå, visst kan det vara igång. Jag hade ett ATX-nätagg som "labbaggregat" innan. Till en början hade jag t.o.m. tagit bort fläkten, men kom snabbt på att det var ganska dumt då det snabbt sckumuleras värme i dendär lilla plåtburken :lol:

Jag hade inga stora problem med att ha den igång utan/med lite belastning. Dock stämde inte spänningarna helt, 12V låg t.ex. på 11,5V eller något sånt. Den stämmer bättre om man belastar den!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

$tiff>>På mitt nät-agg låg det också ~11,5V utan belastning.
Skriv svar