Mäta vridpott

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Hur mäter man en vridpott? Den har 3 anslutningar och multimetern fladdrar mellan nåra ohm och uppåt till dryga 1 kohm. Gissar att en orginal kostar multum :humm: Skulle vilja veta min-maxvärdet. Den sitter i skördaren och styr arbetsvarvtalet och när man vrider på den så fladdrar varvtalet så jag antar att den börjar ha gjort sitt.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mäta vridpott

Inlägg av Klas-Kenny »

Resistansmät mellan de två "yttersta" pinnarna, så får du potens värde direkt.

Sen ska du bara avgöra om den är linjär eller logaritmisk också, men mäter du mellan någon av de yttre pinnarna och den mittersta, medan du vrider på poten, borde det gå att avgöra ganska fort.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta vridpott

Inlägg av tecno »

Finns det inget i text på den där potten? Ser ut att vara trådlindad, rengör ytan som löparen (mittstiftet) och det trådlindade. Kan vara nåt typ fett som ställer till det.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Klas-Kenny skrev:Resistansmät mellan de två "yttersta" pinnarna, så får du potens värde direkt.

Sen ska du bara avgöra om den är linjär eller logaritmisk också, men mäter du mellan någon av de yttre pinnarna och den mittersta, medan du vrider på poten, borde det gå att avgöra ganska fort.
Vad är linjär eller logaritmisk :oops:

Ingen text på den. Då kan man ju inte sälja orginalgrejer :wink:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta vridpott

Inlägg av Icecap »

Linjärt/logaritmisk beror på hur ändringen sker med vridningen, logaritmisk används nästan alltid vid ljudvolymkontroller.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Fattar fortfarande ingenting :D Nu pratar ni med en idiot då det gäller elektronik :mrgreen:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta vridpott

Inlägg av tecno »

LINEAR_VS_LOGARITHMIC_POTS.jpg
Lånat bilden från nätet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mäta vridpott

Inlägg av Klas-Kenny »

Linjärt/logaritmiskt är dock mer ett matematiskt uttryck :wink:

Hittade en bild som jag tycker visar innebörden ganska tydligt:
Bild

Alltså, på en linjär pot ökar resistansen linjärt, dvs. lika mycket per grad du vrider poten, hela tiden, ifrån min till max.
På en logaritmisk pot förändras resistansen mer och mer ju längre du vrider.


Edit: Tecno var snabbast, med samma bild :mrgreen:
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Mätte men det gick inget bra. Fick flera värden strax under 2 kohm men multimetern blinkade bara till med siffror sen visade den ingenting :humm: Men är jag inte en komplett idiot så är väl maxvärdet 2 kohm :vissla:
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Klas-Kenny skrev:

Edit: Tecno var snabbast, med samma bild :mrgreen:
jo men jag behövde din text för att fatta :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta vridpott

Inlägg av tecno »

MatsN skrev:Mätte men det gick inget bra. Fick flera värden strax under 2 kohm men multimetern blinkade bara till med siffror sen visade den ingenting :humm: Men är jag inte en komplett idiot så är väl maxvärdet 2 kohm :vissla:

Mats

Byt batterier i multimetern!
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Bra tips. Har nog inte gjort det sen köpet för typ 5 år sen :?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Mäta vridpott

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Vad är det för maskin? Om det är en Valmet 901 så kan jag kolla vad det är för värde på potten i min.
Skulle tro att den är linjär förresten. En gissning är att resistansen är runt 5kOhm, men kan vara bra att försöka mäta upp den.
Det är (troligen) resistansen mellan de yttersta skruvarna du behöver veta.
Jag kanske har någon passande liggande i min samling av pottar, lite beroende på vilket värde du kommer fram till att den ska ha.

Originaldelar till dessa maskiner är som du kanske märkt löjligt dyra, minst tio gånger priset hos ELFA för exakt samma komponent.
Så det kan vara värt att lägga ner lite energi på att hitta passande standardkomponenter.

EDIT:
Kollade lite på elschemat till min 901 -88.
Det verkar som att potten är på 100 Ohm, med ett 33 Ohm motstånd i serie och att gaspedalen är på 90 Ohm.
Jag har en liknande pot på 110 Ohm i min samling.

Återkom med märke och modell på maskinen/potten
Senast redigerad av Anders Olsson 11 oktober 2011, 21:59:43, redigerad totalt 1 gång.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Mäta vridpott

Inlägg av MatsN »

Hej Anders. Det är en FMG 470 lillebror. Var ut och kollade på multimetern men givet så var det 9 volts batteri i den. Får köpa imorrn. Nu kommer en riktig idiotfråga, håll i er, skulle prova summra den å se om det gick. Pep inget men den visar ett värde på ca 1720. Å symbolen på värdet ser ut som en musiknot :mrgreen: Vad är det??

Jag får inget värde alls då jag mäter på skruvarna utan jag måste mäta på lindningen. Om det nu heter så?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta vridpott

Inlägg av tecno »

Som sagt, byt batteri innan du spekulerar vidare Mats. Nu får du bara hejåhåhoppsanvadjagkanmätaolikavärdensominteärattlitapåalls.
Skriv svar