Diodrar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Diodrar

Inlägg av rickeboy »

Frågan jag och några andra med mig har står på följande bild...

http://www.devinc.sytes.net/undrar.JPG

Om inte switchdiodrarna funkar vilka ska man ha? Likriktardiodrar? Vad gör switchdiodrarna och vad gör en Zenerdiod?

//Rille
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

http://home.swipnet.se/faktabanken/elektronik.htm

Här kan du lära dig lite om dioder.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack! :)

Verkar vara en vettig sida...

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det räcker fint med en diod på plus-kabeln. Om man vänder polariteteten fel på spänningsmatningen så "kommer det inte in" nåt på minusen om plussen blir blockerad av dioden.

Vanliga 1N4002 eller 1N4004 brukar jag använda när jag ska ha en vanlig likriktardiod - typ för matningsspänningar.

1N4148 eller 1N914 som en liten signaldiod i ett bygge.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Gött...

Vad menar du med signaldiod?

En grej jag kom på nu är zenerdioder... dem släpper ju bara igenom så länge spänningen är över en viss nivå... detta leder direkt vidare på att man åtminstone i teorin skulle kunna ha den som batteri vakt... dvs när porten inte är hög pga av zenerdioden så stänger chipet av sig... eller slår på en lysdiod kanske... eller är jag helt ute och cyklar nu? :roll:

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En signaldiod eller kanske rättare sagt småsignaldiod är en vanlig diod men inte tål lika mycket som en likriktardiod. Användes där man behöver spärra en signal ellr polaritet i ena riktningen i en koppling. Egentligen så är det Dioden med stort D- den allra vanligaste alltså.

En zenerdiod kan mycket riktigt användas som vakt för att spänningen går under eller över en viss nivå. Eller så kan den användas som en spänningsreferens/spänningsstabilisator. Du har ungefär 5 volt (kanske mellan 4,9 och 5.1 volt) och behöver exakt 2,7 volt med ett par millampere, då passar en zener perfekt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack för all hjälp :)

//Rille
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

För det första bör du sätta en kondensator (hyfsat stor) mellan jord och in efter dioden. Annars lär du få en del rippel som läcker genom regulatorn. För det andra, angående zenerdioder, så funkar de som en vanlig diod i framriktningen, dvs de leder vid någon (liten) tröskelspänning. Däremot i backriktningen börjar de leda vid en definierad spänning. Så koppla inte zenern på fel håll för då lär den brinna upp.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Varifrån kommer ripplet? DC-in DC-ut, det ger inget rippel.

Däremot behöver en stabb (oftast) avströringskondringar i storleken 0.1uF på in- och ut-gången mot jord för att förhindra självsvängning i megahertzområdet.
Skriv svar