Hur koppla givare 0-5V till denna tachometer? [Löst]

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
X-IL
EF Sponsor

Hur koppla givare 0-5V till denna tachometer? [Löst]

Inlägg av X-IL »

Har kollat i DAPs säljtråd och han har tre trevliga räknare Crouzet 3293. Men jag blir lite förrvirrad när jag kollar dokumentationen.
Om jag vill koppla en 0-5V givare (Tecnos optiska tachometergivarkonstruktion), hur skall jag koppla den? Jord på ben 1, signal på ben 3, men behöver jag lägga en spänning på pinne 7 på räknaren? Eller är jag helt ute och cyklar?(ganska troligt) Annars antar jag att med lite modifiering av Tecnos koppling så är det lätt att få det att lira, men om vi säger att den är fast, hur ska jag koppla? Sen verkar det ju finnas ett internt strömbegränsningsmotstånd, och eftersom givaren klarar 3-30V så antar jag att man ska se till att inte ge mer än 30V/1,5KOhm=20mA över 1-3 om man nu kan strunta i pinne 7.

Jag är antagligen trött och korkad, men jag blir inte riktigt klok.
Senast redigerad av X-IL 5 januari 2011, 20:29:25, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Re: Hur koppla givare 0-5V till denna tacometer?

Inlägg av X-IL »

Så, nu har jag kopplat ihop med bara pinne 1 & 3, funkar bra upp till ca 700 varv, men sen visar räknaren bara ----, jag antar att pulserna inte blir tillräckligt separerade eller liknande. Skall koppla upp mitt oscilloscope så kanske jag kan se något. Tyvärr verkar inte dokumentationen ange vad ---- betyder för fel. Eller om jag möjligen klantat till det med konfigureringen av räknaren.

EDIT: Programmeringsmanual till räknaren: http://www.crouzet-usa.com/downloads/co ... emeter.pdf
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du får väl mäta vad du har för spänning på ingången till räknaren, troligen för låg därav ---
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja, men varför skulle spänningen gå ner vid ökat varvtal? Skall väl tillägga att kretskortet är troligtvis det fulaste jag någonsin gjort (glapp CNC...) så att det fungerar öht är smått fantastiskt :)
Men jag skall mäta spänningen, lär väl bli med oscilloscopet eftersom multimetern lär ha lite svårt att hinna med.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Oscilloscopet visar samma spänningsnivå även över 750varv vilket är ungefär när ---- börjar visas. Skall kolla igenom programmeringen av räknaren nån gång, kanske kan det ge något.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur ser pulserna ut då du kollar med scopet? Bilder?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag ska ta skärmdumpar, men att sitta med skruvdragaren i handen och snurra en vit skiva 2mm från givaren som är i den andra handen samtidigt som jag försöker spara en skärmbild, det funkar inte så bra :) Får sätta upp en stabilare riggning så ska det nog gå fint.
Pulserna hade en fin platå, och ingen av flankerna lutade speciellt mycket. Funderar på om det är något med den interna impedansen i räknaren som jag skulle behöva ta hänsyn till, inte hemma alls på detta. Dock är jag ju långt ifrån de 5kHz som räknaren skall klara, och jag ska ha programmerat den för 1puls/varv och en decimal, då borde jag kunna få 9999,9 rpm i alla fall.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Först en bild på ca 340varv, vilket funkar fint:
340varv.png
Sen en bild på betydligt snabbare, ca 1300 varv och där räknaren visar ---- :
1300varv.png
Data för denna snabba mätning:
Duty cycle: 32,2%
Rise time: 0,4ms
Fall time: 0,16ms
Period: 45,3ms
Frequency: 22,1Hz
Phase: 112,1 deg

dV ca 5Volt

Blir inte klok på varför den slutar räkna vid ca 750varv.

EDIT: Den klarar visst över 950varv, lite lättare nu när man inte håller allt i handen. Kanske är programmeringen av enheten i alla fall då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

OT: Gillar stavfelet i rubriken. Hur lång är din taco?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Exakt 42

On Topic: Jag satte om till att inte ha någon decimal, och se på tusan, då funkar det. Den har alltså max fyra tecken i "ratemeter-mode", skumt. Däremot verkar jag kunna lägga till en nolla på slutet och sen sätta tio pulser per enhet om jag vill komma upp i högre varvtal men får då bara en upplösning på 10varv.

EDIT: På ovan nämnda sätt kunda jag nu mäta 26340 varv på min lagertrasiga Dremelkopia. Det räcker för mig. Visserligen mätte jag 50000+ också, när den tog två pulser per varv.
Skriv svar