Elektronikingenjör men vill arbeta med det också

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Kajtlabb
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 december 2004, 15:39:32

Elektronikingenjör men vill arbeta med det också

Inlägg av Kajtlabb »

Funderar på vad jag skall hitta på för att få jobb som elektronikingenjör. Arbetat nu med något annat och det har gått några år sen examen. Tiden rinner på och utbildnigen blir ju inte direkt mer aktuell direkt. Man kanske kunde läsa lite distanskurser t.ex. för att få jobb inom fordonsindustrin, där verkar det ju inte helt kört med jobb som elektronikingenjör, eller? Någon som är i samma situation eller som har bra tips på distansutbildningar inom elektronik (mikrodatorteknik, vhdl, can-bussen m.m.)?

Hoppsan, den här tråden hamnade visst fel, den var tänkt att ligga under Övrigt/övrigt inte under komponenter/övrigt. Kan webbansvarig flytta den tro?
Senast redigerad av Kajtlabb 17 december 2004, 17:44:31, redigerad totalt 2 gånger.
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Inlägg av AndersL »

Sitter i samma sits. Blev färdig sommaren 2002 och sedan dess har jag jobbat med lite av varje, dock bara ett halvår som ingenjör. Så är det någon som känner till något företag i Ängelholmstrakten som söker folk så tipsa gärna om det.
För att hålla utbildningen aktuell har jag kollat igenom lite föreläsningsanteckningar. Det borde väl inte vara helt fel?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Skulle nog rekommendera att försöka komplettera med ekonomi och sikta på 'teknisk säljare' eller 'säljare med teknisk inriktning'.

--

Är själv gymnasieingenjör, 4-årig teknisk el/tele. Med ett brinnande intresse för elektronik sedan lågstadiet och arbetslivserfarenhet sedan -89 i anställningar som tekniker, caddare, prototypbyggare och elektronikkonstruktör.

Jag kan bara hålla med om att det är tufft.
fasse
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 december 2004, 22:39:21
Ort: Järna

Inlägg av fasse »

Hej!
Var bara tvungen att svara att jag oxå e i samma sits...
gick ut 2002 men har sen dess inte jobbat med det jag vill, elektronikkonstruktion...

Vore det inte en idé att skapa en liten klubb/nätverk där vi kunde diskutera affärsidéer och utbyta erfarenheter...
Vi e ju trots allt rätt så många och konjunkturen är ju på uppgående!!!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Själv har man turen att få jobba med elektronikutveckling, eller rättarare sagt embedded software...

Det finns väll egentligen bara en sak som verkligen funkar och det är kontakter. Svårt att synas bland 500 ansökningar där många har en rejäl utbildning.

Men det verkar faktistk som det börjar släppa rejält nu, vi får väll bara hoppas att vi lärt oss lite av förra rundan... och får lite mer substans i investeringarn...

AndersL: Om du har möjlighet borde du kolla upp Lund/Malmö området. Känns som att elektronikutvecklingsmarknaden är MYCKET större här nere än HBG/Ängelsholms trakten (Bor själv i HBG och jobbar i LUND)
Skriv svar