Kretskort med hjälp utav UV-ljus, hur?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Lysrör måste kopplas i serie en passande reaktor (beroende på effektförbrukning) och en glimtändare är också bra om man vill starta dem :)
Det går att snåla och använda en tryckknapp istället men den är väl inte mycket billigare........
Om jag inte minns fel har ELFA reaktorer m.m.
Det finns också helt elektroniska "reaktorer" idag med tändningen integrerat men de kostar väl onödigt mycket.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Hmm... Tack för hjälpen, men låter halvdyrt och lite för krångligt för mig.

Såg någon här som använde en UV-lampa, såg även att de fanns på elfa, men där kostade dom typ 400kr(exkl). Kostar dom så mycket överallt och går dom att köpa på en lamphandel, eller kanske någon fotobutik?
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Jodå, det finns en mycket billigare på Kjell & Company http://www.kjell.com/ för 99:- .
Gå till shoppen och sök på UV så hittar du den.
Tyvärr måste du beställa för 300:- där :(
Ett annat alternativ är en halogen byggstrålkastare med UV-filtret (ytterglaset) borttaget. Fast det är en chansning eftersom nyare halogenlampor kan ha ett inbyggt UV-filter efter en del olyckor.......
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

annars kan man ju såhär fammåt sommaren använda solen..

lägg ut kortet i solen i 5-10 min borde funka fin fint
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Okej, tackar för tippsen. Får se hur jag gör.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Hittade denna lampa på classe: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... =N&sw=7491

Undrar nu om denna fungera precis som en vanlig lampa (bara plugga in till 230V) eller som ett lysrör (eftersom den står i lysrörsavdelningnen)?
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Den har inbyggd drivkrets så det är bara att skruva i den i en vanlig lampsockel.

Men jag har ingen aning om hur effektiv den är för kretskortstillverkning. Du får prova och tala om hur bra den var. Jag kommer inte ihåg vilka våglängder fotoresisten är känsligast för men den där lampans UV måste ligga välding nära det synliga spektrat.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag har hört att uv-lampor för discon o dylikt har ett "skydda-ögonen-filter".
Tyvärr så filtrerar tydligen filtret ut det mesta av den våglängden som uv-resisten är känslig för. Men det är som sagt bara ett rykte jag hört, men det verkar stämma rätt bra med Ken's inlägg.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Låter ganska så vettigt (tyvär)...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

henrik: är ganska säker på att det är så, på den lampan jag brukar använda sitter där ett uvfilter för som jag först måste ta bort innan det går att använda den.
men på sådana lysrör så är det filtret antagligen inbyggt i glaset eller nått skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Nu börjar jag kanske bli lite tjatig ang. detta ämne, men men...
Kollade lite på kjell o co och hittade något UV-lysrör som kallades blacklight (http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?63240) Har dom också inbyggt filter? Hittade även lysrörsarmaturer för 18W resp. 36W, visst fungerar det att trycka in ett UV-lysrör i dom också om bara effekten stämmer?
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Blacklight är samma som det andra lysröret. Det är till för att få vissa ljusa ytor att lysa i mörker. De är ofarliga för synen och därför troligen ganska ineffektiva som mönsterkortslampor. Det finns speciella lysrör för det och de liknar solarierören så man ska inte titta in i dem någon längre stund.

Det går bra att koppla in dem i en vanlig armatur om de har rätt effekt.

Men prova gärna med en "blacklight" lampa och berätta hur det gick. Det kommer säkert ta längre tid att exponera korten men är det inte orimligt mycket mer så är det ett intressant alternativ.

Men om man ändå ska handla från Kjell & Co så varför inte köpa deras riktiga UV-lampa för 99:- ?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jo, jag får väl ta en lampa, tänkte bara att lysrör håller längre(?) och belyser desutom lite större yta än en lampa. Räcker det med en sån där lampa och att ha den stilla eller måste man sitta och ändra läget på lampan för att hela kortet ska bli lika belyst?

Edit, så nu att Kjell o co hade ett UV-lysrör för exponering, men tyvär ingen armaturer för det(vad jag kan se). Dom verkar därimot ha socklar för det, fast jag antar att jag då fortfarande behöver glimtändare och sånnt, för det innehåller väl inte sockeln?
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Lampan räcker till en stor yta. Tänk på att samma typ av lampa förr användes som sollampa. Sätter du lampan 3 dm över kortet klarar tar den minst 2 dm stora kort.

Både lampor och lysrör åldras och man behöver öka belysningstiden när de börjar bli trötta. Men lysrör håller nog längre och är att föredra om man exponerar stora mängder kort. För hobbybruk klarar man sig med en lampa länge och eftersom de är så billiga kan man köpa två för säkerhets skull om kvalitén skulle vara låg. OBS! Var försiktig och slå/skaka inte lampan när den lyser eller är varm. Den är lite känslig för sånt.

Men det behövs flera lysrör till en exponeringslåda så det blir dyrt även om de håller längre.

Nej, sockeln är bara en sockel. Det enda de hade var en 12V armatur för två 8W rör.
Användarvisningsbild
fredric2000
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2003, 00:49:40
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av fredric2000 »

tänk på att använda en porslinsarmatur om du använder uv lampan från kjell & co, den är på 300W... en vanlig plastarmatur smälter....
exempelvis. 22-330
Skriv svar