magnet-störningar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

magnet-störningar?

Inlägg av sebastiannielsen »

Vet nån hur man filtrerar spiken (den pyttelilla stöten) från spolanslutningarna när man kopplar bort spänningen från en elektromagnet?
Helst nån billig lösning eftersom det är 5 magneter totalt som ska filtreras.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Koppla en (bakvänd) diod tvärs över spolen. Den släcker ut det mesta av pulsen.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

det som är kvar , tål en PIC det? (Skall köra på samma spänningslina some en pic så slipper jag ha 2 väggvårtor) eftersom det är samma volttal.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har då aldrig haft något problem med det.

Ett motstånd från pic'ens utgång till basen på en trissa. Emittern jordad och kollektorn kopplat till reläspolen (som har en diod parallelt över sig) vidare till plus.

Du kör alltså 5-volts reläer?

EDIT: Såg att du skrev elektromagneter. Kanske är lite kraftigare doningar än reläspolen? Fast dom brukar man ju inte köra på 5 volt å andra sidan. Och inte 5 st på en wallwart heller.....
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag kör 5 (max 7,5) volt reläer på 9 volt med en spänningsförlust på 3 v. Sedan så kör jag med ett mellanrelä på 5 v och en optokopplare. Anledningen till att jag vill ha det störningsfritt är att istället för att ha en 9v väggtrafo för relät och en 9v väggtrafo för strömförsörjning av basicstamp proj board 1 , så tänkte jag att man kopplar på samma lina.

EDIT,2:
(EDIT 3 fuck emoticons som förstör kolon + O)
magnet 1: relä 3-7 v , körs just nu från CMOS-kraft från BS:ettan.
magnet 2: elslutbleck 9 v , körs just nu på en 9v wallwart separat
magnet 3: relä , 9 v , körs på samma wallwart som elslutbleck
magnet 4: ringklocka , 3 v , kör på 2 st 1,5:#or (spänningslarm)
magnet 5: brytande relä , 9 v , kör på samma wallwart som elslutblecket.

magnet 5 sluter ringklockan om 9v spänningen faller under 5 v (strömavbrott)

Så det blir 2 reläer och 1 elsutbleck och 1 basic stamp 1 som körs på samma wallwart om jag kopplar om , och det borde den klara.

EDIT:
(med elektromagneter menar jag allt från pyttesmå DIL-reläspolar till stora kraftiga dundermagneter)
Senast redigerad av sebastiannielsen 5 november 2004, 23:13:53, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

BS-kortet innehåller en 5 volts stabb som tar hand om eventuella rester av backemf'en från spolen. Inget att oroa sig för.

Men att använda optokopplare och dubbla reläer för att driva en dragmagnet(?) var nog det dummaste jag har hört denna vecka...... ;-) Särskilt som du ändå använder samma matningsspänning för allt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag kör ett extra relä ifall jag ska koppla in nått mer. Då har jag den slutningen helt ledig lämplig för att larma av eller något (om man skaffar larm eller något). Altså en helt spänningsfri slutning.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag förstår nog inte riktigt hur du kopplat. Du skrev "mellanrelä" och det tycker jag låter som om du har kopplat typ såhär.

PIC -> OPTO -> (mindre)MELLANRELÄ -> STORT RELÄ -> [Last som ska rivaas typ en dragmagnet eller slutbleck]

Men det kanske inte är på det sättet?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

här kommer det:

Bild
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, då hajjar jag hur du gjort.

Själv hade jag nog skippat option, och drivit reläet(ena) med en transistor direkt. Dessutom hade jag använt två utgångar på PI¨C'en och två transistorer för att kunna driva reläerna separat för att få ökat flexibilitet den dagen jag äntligen bestämmer mig för vad jag ska använda den extra (i dag oanvända) reläutgången till. (En siren kanske?)
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

så du menar att en siren ska gå så fort man knappar in rätt kod och dörren öppnas?

Den extra är tänkt som en inpuls (5 sek). Så man kan ju inte ha nått igång utan det är mer som en "toggle" av andra kretsar.
Däremot om man öppnar med en kod behörighet 2 så kommer reläet att växlas över (bistabil funktion av ett monostabilt relä).
Kör man med en trea så måste man trycka * före koden för att köra i bistabilt.


-1 = ta bort kod
0 = kod spärrad
1 = öppna dörr monostabilt
2 = öppna dörr bistabilt
4 = koden fungerar på hemsidan (fjärröppning)
8 = admin
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har tittat runt lite på normala elslutbleck nu. Dom drar inte allt för mycket ström - typ 200 mA vid 12 volt. Så det vette tusan om jag ens hade brytt mig om att ens använda ett relä. Det hade gått fint att driva den direkt via en liten menlös transistor.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

jag hade ett trasigt elslutbleck där jag bytt magnet och det funkar utmärkt nu. Magneten är en 9v som kommer från en gammal timer. Den kanske drar det lilla mera eftersom den är kraftfullare.


EDIT:
Det finns ju MILJONTALS trasiostorer att välja mellan.
Kan du nått elfa-nummer för nån transistor som passar mitt ändamål?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

sebastiannielsen skrev:så du menar att en siren ska gå så fort man knappar in rätt kod och dörren öppnas?
Ja så blir det ju som du har kopplat nu. Extrautgången och magnetlåsets funktion är hopkopplade som ett par siamesiska tvillingar.

Styr man reläerna separat så kan man 'sirena' oberoende av låset. Efter 5 felaktiga försök så man man tuta lite i den om man har lust tillexempel.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

sebastiannielsen skrev:EDIT:Det finns ju MILJONTALS trasiostorer att välja mellan. Kan du nått elfa-nummer för nån transistor som passar mitt ändamål?
Det finns nog många lämpliga.

BC639-16/Ph (71-073-86 ) 3.89 kr NPN 1 Watt 80 Volt 1 Ampere 100/250 hFE

Kan vara en lämplig modell

Eller om man vill vara lite grövre och säkrare.

BD139/ON (71-036-82) 8.13 kr NPN 12,5 Watt 80 Volt 1,5 Amp 40/250 hFE
Skriv svar