kylfläns till spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

kylfläns till spänningsregulator

Inlägg av mullemeck »

Hej!

har kört en liten stund med en 5v 2A spänningsregulator med en liten kylfläns på men nu så har den dött.. den ger bara ut 0,35v

den har blivigt lite varm men jag trodde att det inte gjorde så mycket.

där har bara gått ca 0,5A igenom den. kan det vara att den blev för varm?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

frågan är hur mycket effekt du har brännt i den? Vad var spänningen in?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

12v in
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Hur lång tid är en "liten stund"?
Hur stor är en "liten" kylfläns?
Hur varmt är "lite varm"?

Att den blir "lite varm" är ingen fara. Blir den het så man nästan bränner sig är det inte lika bra.

0.5 A vid 5V borde den klara hur länge som helst, om inte den "lilla" kylflänsen var väldigt liten. Har den råkat ut för ngn strömstöt? Eller kanske en spänningstöt? Det är inte bara max spänning och max ström som är avgörande. Max effekt bör man se upp med också.
Håller sig inspänningen inom spec? Är det störningar/spikar på inspäninngen?

Det kan också vara så (även om det är ganska ovanligt) att den fått sig en kyss av statisk elektricitet. Sånt är inte bra.

Dagens tips: Kasta bort, sätt dit en ny. Funkar det så hade den gamla råkat ut fär ngt konstigt. Funkar det inte så får du se över vilka strömmar, spänningar och effekter som regulatorn utsätts för. Kolla med oscilloskop så ser du om det är några störningar nånnstans. Blir regulatorn het, skaffa bättre kylfläns.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag har kört till å från i några dagar på den. Tja kylflänsen är fomad som ett U runt den
------
|
|
------
<10mm>

ca 15mm hög

den blir varmare än ljumen men man kan nästan hålla kvar fingrarna på den utan att bränna sig.

den driver två små elmotorer som kör i små intervall typ
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

aaahhh..... Elmotorer är inte snälla. Mycket induktiv last där som kan generera otäcka backströmmar om du inte gör ngt åt dem. Se till att skydda regulatorutgången mot både över- och underspänningar!

Kolla som sagt med oscilloskop hur alla spännigar ser ut!

EDIT: Ang värmen, jag tror inte den blir för varm men är den fortfarande lika varm efter du kontrollerat att både in- och utspänningar samt effektutvecklingen i regulatorn är inom spec så bör du överväga att skaffa bättre kylning.
Senast redigerad av ElektronikTomten 14 augusti 2003, 01:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Eller sätt dit dioder som spärrar för backströmmar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

tyvärr så äger inte jag något oscilloskop, och har inte råd att köpa ett.. men jag ska sätta dit lite dioder i morron så får vi hoppas att det hjälper..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, brukar aldrig ha kylflänsar på spänningsregulatorer. Men jag har inte kört på så höga effekter ännu.

Jag läste nånstans att vid ca 50° känns det som brännhett.
Skriv svar