Vad innebär "Z"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Vad innebär "Z"

Inlägg av axelsonic »

Hej.

Jag är helt självlärd när det gäller elektronik, vilket innebär att jag får ställa puckade frågor =) .

Nu är det så att jag till mitt FlightSimprojekt har köpt en 74HC4067, som är en analog/digital, multiplexer/demultiplexer.

Se kretsen ska kunna arbeta åt "både hållen". På databladet så finns det ett ben som är märkt Z Common input/output. Vad innebär det ?
Är det benet som styr vilken "riktning" kretsen ska jobb i ?
Dvs om den ska multi-, eller de-multiplexa ?
Om så är fallet, hur vet jag i vilken "riktning" den jobbar om den är hög, vs låg ?

Databladet säger mig ingenting. :(

Elfas art-nr : 73-708-93

Tack på förhand.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Beroende på hur du satt A0-A3 -styringångarna så kopplas en av Y-pinnarna inop med Z.

Tänk på den som en bunt med strömbrytare som styrs av A-pinnarna. Det finns ingen speciell ingång och utgång på en strömbrytare. Strömmen kan flyta i båda riktingarna. Samma sak är det med den här kretsen.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Mao, benet "Z" styr ingen funktionalitet. Utan det bara är där... =) .
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Mja, Z _styr_ inget, men den är trots det nästan den viktigaste pinnen på hela kretsen. Det är ju den som är den gemensama in/utgången för alla Y-pinnarna.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Öhm. Ok.

Det där får du gärna utveckla.

Som jag fattat det så skickar jag inte data, parallellt, binär. Och får ut det ehm... På Y-benen.

Om jag gör tvärtom, dvs skickar in data på Y-benen så får jag ut det på S-benen parallellt.

Eller är jag helt bakom lyset nu ?
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Det är kanske en 74HC238, 3 to 8 line decoder, som du är ute och fiskar efter? Där kan du aktivera en valfri utgång (Y0-Y7) med en 3-bitars address på A0-A2.

På en 74HC4067 kan du bara förbinda en Y-pinne åt gången med Z-pinnen, och sedan "skicka" analoga eller digitala signaler igenom kretsen mellan dessa två pinnar. 4-bitars addressen på pinnarna A0-A3 bestämmer vilken Y-pinne som skall kopplas ihop med Z-pinnen.

Edit:
74HC4067 kan inte hantera någon parallell dataöverföring på Y-pinnarna, utan man använder bara en åt gången.

Vi får se om du fattar något från min korta förklaring. :D
Senast redigerad av Lindqvist 20 september 2004, 19:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Aha. Nu fattar jag =) .

*host harkel* Ok, då fick jag mer funktionailtet ur kretsen än jag egentligen behöver. Men det är inget som jag tackar nej till =)
Nu gjorde jag två flugor på smällen =D .

Många tack pojkar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Eller är det ett shiftregister som du är ute efter? Dom finns i två typer.

En paralell->seriell där man lägger på typ 8 bitar parallelt på ingångarna och sedan varje gång man skickar en klockpuls till kretsen så shiftar den ut en bit i taget på den seriella utgången.

Och en seriell->parallell där där man shiftar in bit för bit på en seriell ingång och när man shiftat in 8 bitar då dyker dom upp på utgången.

Det finns åtskilliga varianter med olika storlek och olika extrafinesser på dom, det som är beskrivet ovan är "grundfunktionen".
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Det jag egentligen var ute efter var ett sätt av avkoda en binär adress, som multiplexern gör. För att på så sätt välja en µprocessor, och skicka data till den via en annan pinne.

Men nu kan jag göra samma sak på en gång.
1.Adressera
2. Skicka data till den "valda" µprocessorn.

Nu måste jag bara lära mig hurfan jag får igång seriell kommunikationen mellan AVR:er i C =).
Skriv svar