Formatera gammal Linux-disk?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Formatera gammal Linux-disk?

Inlägg av Lindqvist »

Håller på och gör iordning datorn i CNC-fräsen och till den har jag plockat en 1gigs hårddisk med en gammal Linux-installation på.

Problemet jag har är att få den bootbar i MS-dos! (ver6.22)

Har tagit bort de gamla Linux-partitionerna (3st) och skapat en ny primär dospartion med FDISK. Formaterade sedan disken med "format C: /S" vilket gick bra. Kan gå in på C: och skapa ny foldrar osv.

Men när jag sedan startar om burken på C: så får jag en tom skärm med felmeddelandet "grub loading stage2read error" högst upp. Det felmeddelandet fick jag f.ö. även innan jag började arbeta med disken.

Någon som har en ledtråd om vad det är som händer??? Det verkar finnas någon partion(?) kvar av den gamla Linux-installationen som inte syns med hjälp av FDISK.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du skulle ju kunna testa trycka in den i en windows-burk och köra partition magic eller liknander för att försöka få bort den.

Eller köra igång en linuxinstallation och använda det inbyggda verktyget där.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Easy as pie.....

1) Boota dos från floppy.

2) Skriv om Masterboot-recordet med FDISK /MBR

Klart.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jamen det är ju lysande, nu fungerar det!

Hade inte en tanke på att även mbr var ändrat...

Tack för mycket snabba tips och råd. Nedladdningen av Ultimate Boot Disk hann ej ens bli klar innan "felet" var åtgärdat.
Skriv svar