Tjutande induktanser

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
decube
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 juli 2004, 18:21:59
Kontakt:

Tjutande induktanser

Inlägg av decube »

Jag har ett Asus a7n8x moderkort som tjuter, ljudet kommer ifrån några spolar nära cpu-sockeln. Jag har hört nånstans att man kan lägga lite lack på spolarna för att de ska sluta tjuta, stämmer det?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Svar ja.

Nagellack eller limpistol har funkat för mig.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Funkar det på en 15A 12V trafo också? :eh:
(brummar snarare än tjuter)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har två exakt lika trafosar, men den ena har smältlim kletat på sig(Kanske inte är exakt lika då dock) den som lim på sig låter mindre men vibrerar mer.

Men det är löst med en matta av gummi.

Så det borde funka, vad har du att förlora?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Decube> Hör du med stället du köpt kortet ifrån snarare.

Dessa spolar är inte sådanna så att dom skall kunna vibrera. (inga trafos)
Det är bara induktanser som är lindade några varv rutn en ferritkärna.

Jag kan garantera att dom inte låter (byggde minst 4 datorer med det moderkortet idag och 5st igår, och inga har vibrerat (har byggt bra mångag innan oxå. :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har byggt ihop en miljard datorer. :roll:

Nä, men de har iaf låtit på min dator och det har funkat med lack eller lim. Detta ljud brukar uppkomma efter ett tag och inte direkt.
decube
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 juli 2004, 18:21:59
Kontakt:

Inlägg av decube »

Kolla här: (det är flera som har samma problem!)

http://forum.sweclockers.com/showthread ... piper+asus
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Jag använde smältlim för att tysta en spole i nätdelen på en TV en gång. Funkade jättbra, spolen blev tyst och fin. Vad jag inte tänkte på var att det satt en effektresistor under spolen. Spolen var alltså en variant på två kraftiga ben, och monterad ett par centimeter ovanför kretskortet. Hur som helst så räckte värmen från resistorn för att limmet skulle smälta och droppa ner. Efter ett tag hade det varit nära att ta eld i limmet, och kretskortet runt omkring var förkolnat. Särskillt jobbit eftersom det var en kunds TV, och det hade inte varit kul att ha tantens liv på sitt samvete.

Sedan dess använder jag inte smältlim till väsnande spolar... För faktum är att vissa spolar faktiskt blir varma bara genom strömmen som flyter genom dem, men det kan man ju i och för sig känna efter innan man kladdar på lim.
Skriv svar