Läsgaffel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Läsgaffel

Inlägg av Dukeman »

Slaktade en gammal skrivare häromdagen för att komma åt LCD'n som satt inuti (som självklart inte hade rät pinout... får väl reda ut det där senare) men i alla fall hittade jag ett stort kretskort med två saker som ser ut som spolar med hakar på och två saker som ser ut som lite tjockare läsgafflar... "Läsgafflarna" har 4 pinnar för inkoppling. Hur kan jag koppla in dem i mina egna kretsar, om det nu ÄR läsgafflar? kan ta en bild med min webcam om någon behöver...

Bild
http://www16.brinkster.com/bwserver/uppifran.jpg


Bild
http://www16.brinkster.com/bwserver/kretskort.jpg


Edit: lade in bilderna
Senast redigerad av Dukeman 2 maj 2004, 16:06:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Står det inget modellnr. på dem?, eller typ A, C, C, E (för Anod, Cathode, Collector, Emitter) eller liknande?
annars får du testa dig fram, alt. försöka kolla hur de är inkopplade i skrivaren.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

hmm.. står inget, har bara pin-siffror

På kretskortet kallas de PS301 respektive PS302.
pinnarna sitter så här:

3I^IooI^I2
4I_IooI_I1

"pardon my french" ;)
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jaaadu, då blir det nog lättast att försöka klura ut hur den används på det befintliga kretskortet, om det är inkopplat i "orginalapparaten" (vad det nu var) så kanske du kan mäta på benen för att få reda på lite...

Edit: Borde kunna köra diodmätning på dem föressten, den ena är ju en LED (ir skulle jag gissa på), den andra någon typ av fotosensor (diod eller transistor) och den ska ju leda om du belyser den med en diod som du vet fungerar (ex fjärrkontroll), bara den kopplas rätt, så det är nog bara att testa dig fram
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

lödde loss dem, och mycket riktigt fanns följande på undersidan

Anod
Katod
Collector
Emitter

Så ja... men den har ca 1Kohm när den släpper igenom, så jag måste använda transistor om jag ska använda den digitalt... det gör inte så mycket... tack för hjälpen i alla fall
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Np., kul att det löste sig.
Skriv svar