A/D

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns kratiga OP-förstärkare.
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

Xtzzy: Har tänkt på PWM, men då kan jag väl bara styra en fläkt? (Den mikrokontroller jag tänkt använda har en PWM.)

Ska gå och se om skolan har några opampar som skulle kunna passa.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jo, delvis sant, går att lösa på något av följande sätt:

-Dela upp PWMsignalen till fler fläktar (mha. MUX eller liknande)

-MjukvaruPWM kan du få på samtliga utgångar (visserligen krävande för processorn, men ska den inte göra annat än att styra fläktar och kolla några knappar, sköta LCD... brukar det fungera fint
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> lindan

Du kan väl bara styra en fläkt med en DAC + OP-amp också?
Givetvis går det att parallellkoppla fläktar.

>> Xyzzy

Gaanska tajt timing med mjukvaruPWM om kontrollern ska gör något annat överhuvudtaget. Jag har själv konstruerat en PIC som bara gör 2 kanalar PWM (ca 7kHz @ 20MHz). Det är allt den gör, informationen om dutyn skiftar den in 8bit parallellt för att det ska gå snabbt nog. (Skyll på PICBasic? :P )
Men det är klart, det kanske räcker med några hundra Hertz i switchfrekvens?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Självklart är det krävande, men som du säger, det behövs inte speciellt hög frekvens, filtrera med en konding så slipper man störande ljud oxå
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

$tiff: Jag har 4 portar på kontrollern och jag hade tänkt använda 3 av dem till fläktar, alltså en DAC+OP-amp på varje port. Men nu när xyzzy nämnde mjukvaru-PWM kändes det mycket enklare, dessutom sparar jag en massa ben på kontrollern. Då får jag plats med en fin LCD också :)
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

danei: Du nämde att det finns kraftiga op-förstärkare. Jag har sökt på elfa men inte funnit någon som kan ge de 0,4 A som jag behöver. Det enda jag hittade var en effektförstärkare som iof verkade ok men som var lite dyr :(

erixon: Vad menar du med att en spännigsföljare med transistor efter förstärkaren ska kunna driva fläkten??
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

:-) komiskt nog så pallade den första jag såg när jag öppnade katalogen 5A (73-541-94) men den är nog lite onödigt dyr.

73-129-86 pallar 3A och är nog lite mer lämpling.

Men ska du bara driva en DC last i en riktning så finns det ju ingen anledning att inte sätta en transistor på utgågnen på en vanllig OP. Det är nog billigare. Bara att återkoppla efter transistorn.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Eller så sätter du en mosfet med logikinvåingång (IRL510) direkt till I/O-benet som jordar fläktens minusanslutning och styr med PWM. Du behöver inga andra komponenter, inte ens ett motstånd. Mosfeten kostar tolv spänn.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nackdelen med pwm'ning av fläktar är att allt som oftast så visar varvtalssensorn i fläkten fel. Fast det är ju inte hela världen i de flesta applikationer.
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

Att använda mosfet låter ju intressant och jag har kolllat igenom databladet för IRL510 och inte riktigt greppar hur det funkar.
Så här kommer lite frågor:
Strömstorleken begränsas ju av den spänning som läggs på gate och den kan som mest ge 5,6 A på utgången.
Om jag då läggger 0 volt på gate blir det då 0 A på utgången och vid 5 volt 5,6 A?

Varför ska jag ansluta mosfet-utgången till fläktens jord?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> matseng

Har man tur funkar det om man switchar på höga sidan och använder lite filter...?

>> lindan
En MOSFET är en transistor, med fördelen att den drar ingen ström på gaten eftersom den är spänningsstyrd.
Lägger du 0V på gaten är FETen stängd, släpper inte igenom någon ström. Lägger du 5V på gaten är den öppen: source och drain är kortslutna (med R(DS on)-resistansen).
Anledningen till att du ska fläktens jord är att N-kanal MOSFET, som är de vanligaste FETarna, är gjorda för att switcha jorden. Dessutom är de lättare att styra eftersom styrsignalen kan vara TTL-nivå.

Kod: Markera allt

          _____
         |  O  |
         |_____|
         | IRL |
         | 510 |
         |_____|
          | | |
          | | |
PIC ------+ | +---- 0V
            | 
            |
          Fläkt
            |
            |
           12V


Det finns även P-kanal FET som är avsedda att switcha plussidan, men då måste du ett mellansteg för styrsignalen för att den ska få rätt potential.
Skriv svar