A/D

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

A/D

Inlägg av Dukeman »

Ehum... Skulle någon kunna förklara för mig hur det här med A/D omvandlare fungerar? jag tänker mig något sådant här: Den känner av t. ex. spänningen på sin inpinne, och skickar sedan en kod av ettor och nollor på sin utgång som talar om vad den kände av. stämmer det? Och i så fall hur kan jag använda en sådan för att koppla in tillexempel en Fotoresistor mot en PIC?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

http://microengineeringlabs.com/resources/pbpmanual/ kommandot POT kan användas för att läsa en fotomotstånd
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> tusse

"POT" är ingen speciellt bra AD-metod. De riktiga grejerna är snabbare och mer exakta.

>> Dukeman

Ja, ungefär så.
Det finns mikrokontrollers med inbyggd ADC som läser av en spänning och sparar resultatet som en variabel i minnet istället för att skicka den någonstans. Mycket smidigt.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

$tiff Det låter ju bra... du råkar inte veta om PIC16F628 har det? Alternativt någon annan billig (gratis gärna ;) ) ic på 18-pol (har tusses brännare och orkar inte bry mig om att göra adaptrar och skit innan jag kan det här)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

För att läsa ett fotomotstånd och om jag inte vill veta exakt lux fungerar POT bra, vet att detta inte är en "riktig" A/D omvandlare.
PIC16F628 har en komparator som ska gå att använda som A/D omvandlare, fråga mig inte hur men är det någon som vet hör av er.

Tusse
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ett sätt att använda komparatorn som ADC är väl att använda en pinne som PWM-utgång (finns t.o.m PWM i hårdvara på 628 tror jag) med ett enkelt RC-filter efter och koppla det till ena ingången på komparatorn. Sen är det bara att testa sig fram tills det man lägger ut på PWM-utgången matchar det man får in.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

dåså... låter bra.. baeställer några A/D från TI.com att experimentera med ;) Hur är det med D/A då? tar den in 1010010 från exempelvis en PIC och skickar ut spänning som matchar?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Hur är det med D/A då?
Varför inte läsa lite datablad?
Du måste ju ögna igenom väl valda bitar av dom iallafall - förr eller senare.
:wink:
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Dukeman skrev:dåså... låter bra.. baeställer några A/D från TI.com att experimentera med ;) Hur är det med D/A då? tar den in 1010010 från exempelvis en PIC och skickar ut spänning som matchar?
En DAC kan göras med hjälp av några motstånd.
R2R är en ganska vanlig konstruktion och ser ut så här:
Bild
2N är en ännu enklare variant av DAC, men jag tror inte den har samma precision som R2Ren. Ser iaf ut så här:
Bild

Bilerna från www.rickard.gunee.com
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

KMelker: DET var intressant.. har i alla fall beställt lite ADC's från Texas instruments... vi får välan se vad det blir ;)
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

Hoppas det är ok att lånar tråden lite grann...

Jag skulle behöva en 8-bits dac som ger en spänning på 0-12 Volt och R2R-metoden verkar vara vettig. Jag läste i annan tråd här i forumet att man efter R2R skulle koppla en opamp för att förstärka upp signalen men hur skall detta kopplas? Mina elektronikkunskaper är inte stora så om ngn kan visa på ett kopplingsschema skulle jag vara tacksam.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Vad hade du tänk göra, om får fråga :)

För att få ut 0-12volt från en 12volts matning spänning krävs att opampen är en så kallad rail to rail (del vis att den kan gå till max och min späningen på utgången på opampen, som exempel CA3130E) annars kräver opampen en högre späning för att kunna ge 0-12vlot....
exempel:
Bild

hoppas det hjälpte :)
lindan
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 mars 2004, 19:08:59

Inlägg av lindan »

Tack för ritning och förklaring erixon!
Hade tänkt bygga en mjukvarustyrd fläktkontroller där fläktarna styrs av en liten processor som får data från PC via parallellport.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Har du inte funderat över PWM istället (så mycket simplare konstruktion (elektroniskt))
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Tja tyvär orkar nog inte opampen driva en fläkt så en spänings följare med en transitor så funger det :)
Skriv svar