Bra RF-brygga med seriekommunikation

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av E Kafeman »

RPi med TV-dongel och anpassad programvara som nästan gör det du är ute efter kan du hitta här:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av Borre »

Magnus_K skrev:@Borre Jag har läst en del gott om den där RF-brygga nu och är riktigt sugen. Vad skulle du säga att "fri sikt" räckvidden är? Visst baseras det på den andra halva av kommunikationen också, men du kanske fått dig ett hum om vad ungefär man kan räkna med?
Svårt att säga, hänger mycket på mottagande enhet, har vissa billigare strömbrytare som kan krångla på 6 meter medans den på längst avstånd sitter på 30m och ett par stenväggar mellan.
Nu har jag enbart strömbrytare och dylikt och inga sensorer osv så jag lyssnar inte på något med min. Däremot har jag sett i loggarna att jag får in några varianter av sensorer från grannarna, och tvivlar på att de är närmaste husen så i så fall kan det vara bortåt 100m om inte mer.
Antennen går också att byta så där finns potential till förbättring.

Alla sensorer, temperatur och elförbrukning mm, kör jag också över 433MHz men med RFM69 och en AVR tillsammans med Mysensors, fungerar sjukt bra och med riktigt bra räckvidd. Och skulle räckvidden inte räcka har Mysensors stöd för repeaters.
Rekommenderar helt klart att använda något färdigt, som Mysensors, om du ska göra egna enheter. Det är så pass kompetent och välfungerande att det är väldigt mycket onödigt jobb att göra något eget som fungerar lika bra.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av ToPNoTCH »

Det behöver inte vara super avancerat/kvalitet heller.

Kika lite på OpenMQTTGateway

Jag kör den mjukvaran på en ESP8266 och använder en HPD8406M modul för 9:-
Troligen funkar det bra med godtycklig 433MHz ASK modul.

En sak jag dock märkt är att det blir sämre räckvidd när man har ESP's WIFI igång samtidigt som man tar emot på 433.
I min lösning sitter antennerna 4cm från varandra vilket jag tror inverkar.

Det är inte så jäkla knepigt att skriva koden själv och på min lista har jag att antingen skriva eget eller modda OpenMQTT så att ESP's WIFI är avslaget tills den skall reläa meddelanden och bara slå på då.
Detta problem är ju inte aktuellt om man skall ta ut värdet på serieporten.

Jag tycker dock att det är lite "under ambitiöst" att bryggan skall användas med serieport.

Det är ju snyggare att göra det till MQTT direkt så slipper du trixa med en pryl till.
Det är precis det OpenMQTT gör.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av Magnus_K »

Borre skrev:
Magnus_K skrev:@Borre Jag har läst en del gott om den där RF-brygga nu och är riktigt sugen. Vad skulle du säga att "fri sikt" räckvidden är? Visst baseras det på den andra halva av kommunikationen också, men du kanske fått dig ett hum om vad ungefär man kan räkna med?
Svårt att säga, hänger mycket på mottagande enhet, har vissa billigare strömbrytare som kan krångla på 6 meter medans den på längst avstånd sitter på 30m och ett par stenväggar mellan.
Nu har jag enbart strömbrytare och dylikt och inga sensorer osv så jag lyssnar inte på något med min. Däremot har jag sett i loggarna att jag får in några varianter av sensorer från grannarna, och tvivlar på att de är närmaste husen så i så fall kan det vara bortåt 100m om inte mer.
Antennen går också att byta så där finns potential till förbättring.

Alla sensorer, temperatur och elförbrukning mm, kör jag också över 433MHz men med RFM69 och en AVR tillsammans med Mysensors, fungerar sjukt bra och med riktigt bra räckvidd. Och skulle räckvidden inte räcka har Mysensors stöd för repeaters.
Rekommenderar helt klart att använda något färdigt, som Mysensors, om du ska göra egna enheter. Det är så pass kompetent och välfungerande att det är väldigt mycket onödigt jobb att göra något eget som fungerar lika bra.
Kollade med en kollega som jag vet håller på en del med hemautomation och han var med på ett samköp för att klara frakten.
Vi beställde från https://www.lohelectronics.se/ och köpet gick väldigt smidigt.
Testade enheten idag när jag fick hem den, och fick nästan gåshud när jag insåg hur enkelt det kan gå till när någon annan redan uppfunnit hjulet :wink:

Ska mata in HASS in en hallonpaj och få igång det jag verkligen vill få igång nu. Sen får det nog bli labbande med antenn. Tror nog att enheten i fråga har betydligt mer att ge, bara att matchningen inte är den bästa.
Kul att se att den kunde ta in rådata från CC1101:an också. Bäddar för ren succe. Tack för det tipset!

@ToPNoTCH: Håller med dig om att hålla det enkelt. Dock tror jag nog att en sån här enhet är lite lättare att jobba med för en annan datadyslektiker. Det finns så mycket "runt omkring". Sen också möjligheten att vidareutveckla om man har tid och kunskap för det.
Ska kolla in dina länkar. Det är garanterat något som jag kan använda :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hittade den här produkten av en tillfällighet:
https://www.electrokit.com/produkt/rasp ... i-tv-uhat/

Vad jag förstår så skulle inte den fungera till detta?
(Hoppas naturligtvis att jag har fel.) :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bra RF-brygga med seriekommunikation

Inlägg av Magnus_K »

Till viss del tror jag säkert den skulle fungera jättebra till det här. Det är en DVB-T dongel, precis som E Kafeman nämner tidigare.

Med tanke på communityn kring RPi så går det säkert få likvärdig funktion med en sån.

En stor anledning till varför jag verkligen ville testa Borres förslag var att det är en specifik 433MHz-enhet, vilket förhoppningsvis talar för att räckvidden ska gå att få riktigt bra.
Skriv svar