Transistor som ger MINUS volt!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av svanted »

Lucas...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sluta larva er, Fosfor har ställt en allvarlig fråga, se till att ge honom ('ge han' på usel svenska) vettiga svar.


Det finns två typer av transistorer - NPN och PNP. Har kollat länkarna i mitt första inlägg har du snappat upp det. Det skulle kunna räcka med en sort men det finns vitsar med båda typer. Den främsta är att du kan visst använda den ena sorten att "reglera" både "positiva" strömmar (som går från PLUS till NOLL) och "negativa" strömmar som går från MINUS till NOLL.
Problemet är att beroende på hur strömmen går genom en transistor, eller för att vara korrekt, var lasten befinner sig, får du olika parametrar att jobba med - olika förstärkningar främst.

Ett nytt schema:

Bild

Som du ser sitter två likadana transistorer längst till höger men T4 leder ström till högtalaren och T5 leder ström från den. T4 har högtalaren som last på emittern, medan T5 får högtalarlasten på kollektorn. Då har de båda transistorerna olika förstärkning och man få ta hänsyn till det när man petar in ström på deras basar. Om man använder en PNP- och NPN-transistor istället får man två transistorer som arbetar på samma villkor. Man kallar det komplementärt par.

Tycker du det är jobbigt med "negativ volt" och transistorer, börja jobba med rör istället. Där finns bara en sort och det är oändligt mycket lättare att förstå funktionen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur är det Fosfor, har du förstått något?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av breflabb »

:D
Du har hjärtat på rätt ställe, som det heter :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av 4kTRB »

I elektronikens värld är det en bonus att det finns minus annars hade livet varit Fonus!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Hobbyisten »

fosfor skrev:Hej!

Sitter just nu och tittar på ett schema som har 24V in på en 'BC857' PNP transistor. :roll:
Enligt databladet så ska den ge -45V, vilket i min amatörhjärna gör att 24V+ blir cirka minus-21Volt efter att den passerat transistorn.

Min fråga är, hur fungerar en sån här transistor på komponenter som den påverkar efter den, smiter minus volt förbi dioder och sådant också?
Varför vill man använda en transistor som ger minus volt? Och hur skiljer sig minusvolt från vanlig plus spänning?

:humm:

Tack!
Ett vanligt talesätt är att säga att man "får 30 000 volt genom kroppen", detta är felaktigt, man får 30 000 volt ÖVER kroppen. Om du har "minus volt" så passerar ström genom dioden om den är rättvänd härför. Spänningen har olika potential före och efter tex en resistor, om den då "passerat" resistorn är väl en fråga om terminologi. Vet inte hur ditt schema ser ut, men olika spänning råder på olika punkter i en krets beroende på vilka punkter/komponenter den "passerat". Så din fråga är intressant, "tryckskillnaden" (spänningen) är olika före och efter vissa komponenter gentemot en referenspunkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

breflabb: Jag lärde mig av Kafemann att det viktiga i hjälptrådar är återkopplingen; fungerade tipsen du fick? förstod du våra förklaringar?

nörden: Man brukar ju ofta använda jämförelsen med vatten och vatten vid olika höjder, men att använda tryck var attan så mycket smartare. :tumupp:
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Hej alla.

Tyvär har inte poletten trillat ner. Jag har läst och läst och tittat på YouTube videos,
och hoppats att "ahaa" tillfället ska komma. Ju mer jag läser om den desto mer förvirrad blir jag,
jag skulle behöva en "nyckel" in, och sen bygga vidare på det så att säga. :shock:
Ena stunden ska man lära sig att den gör si, men inte om det är sådär, för då blir det så...

Som jag förstår det hittils så är transistorn som en liten liten switch, där Base/Gate är typ "handen" som sätter på transistorn/låter den leda.

Det jag inte förstår är om det nu är ström det handlar om, varför finns det så mycket värden i Volt?
Jag har själv använt transistorer för att se till att man får en jämn spänning, så att det håller sig vid 12Volt. Så hur menar man?
Hur ska man tänka när man ska få ut nåt av transistorer, särskilt de i samarbete? Exempel på "finesser" man får ut av två samarbetande
transistorer, PNP och NPN, som inte tillhör HiFi.
Hur vet man vilka komponenter man har i anslutning till sina transistorer?

Vad är syftet med att koppla en PNP och en NPN tillsammans som jag sett sker ofta?
Det här med minusvolt är fortfarande förvirrande också, varför vill man ha det?
Färdas spänningen åt ett håll i transistorn, och spänningen åt motsatt håll? Såsom det visas på många illustrationer av en transistor.
Jag kan förstå det, typ, i en ljudförstärkare pga ett högtalarelement åker fram och tillbaka.
Men vad finns det för andra användningsområden?

När och HUR kom era "ahaa!" moments när det gällde transistorer? :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av säter »

Jag har själv använt transistorer för att se till att man får en jämn spänning, så att det håller sig vid 12Volt.
Kan du beskriva hur du gjorde detta?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

säter:

På min motorcykel så kopplade jag in larmet till el-ledningen som sannolikt kommer från hojens dynamo.
Dess spänning kunde vid körning gå väldigt högt upp och då gick ju larmet sönder, för larmet ska ha ca 9-15V.

Jag satte en transistor emellan, som håller spänningen på en jämn nivå av 12Volt.
En liten kylfläns på transistorn också. Så nu har larmet fungerat sedan många år.

Vid närmare eftertanke kanske det är en form av voltregulator och inte en transistor i rätta bemärkelsen,
även om det ser ut som en transistor.

Hittade iofs denna beskrivning som nämner den just som en spänningsreglerare.
"Transistor är en halvledarkomponent som används som signalförstärkare, strömbrytare, spänningsreglerare, signalmodulering men även andra applikationer förekommer. Den fungerar som en varierbar ”ventil” som styr en utspänning eller utström baserat på en inspänning eller inström. "
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dagens tips:
- Läs på transistorer. De frågor du ställer är fel ställda och har du inte den mest basala grund kommer du inte att förstå svaren.
- Du måste dessutom förstå skillnaden mellan ström och spänning.
- Och när du ställer frågor, sväva inte ut och ställ allmänna men ändå fel frågor.
- Förstå slutligen att en transistor i sig, inte kan generera spänningar och strömmar utan beroende på hur den ansluts till ström- och spänningskällor kommer den att fungera på olika sätt och förstärka eller dämpa de spänningar och strömmar den utsätts för.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av säter »

fosfor skrev:Den fungerar som en varierbar ”ventil”
Det är nog en ganska korrekt beskrivning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av säter »

fosfor skrev:Vid närmare eftertanke kanske det är en form av voltregulator och inte en transistor i rätta bemärkelsen,
även om det ser ut som en transistor.
Det finns många komponenter som till utseendet påminner om en transistor, men med en helt annan funktion.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att du skall ladda ner två böcker av Jan Solberg från denna plats
http://www.ebaman.com/index.php
Läs igenom allt från början,så kommer du lite närmare svaren på dina frågor.
Även många av oss som har lite mer koll har läst dom här böckerna en gång i tiden
Det är en av dom mest pedagogist skrivna böckerna ( för nybörjare )tycker jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av TomasL »

Finns även US Army's grundkurs i ellära och elektronik hos mig.
Skriv svar