Skum bilgenerator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Skum bilgenerator

Inlägg av NULL »

Jag har bytt från en icke-fungerade generator, till en som beter sig skumt.
Innan jag monterade den nya, bytte jag kolen i den och snyggade till kollektorn.
Efteråt är spänningen 13,8V när motorn är kall, och sjunker ganska snabbt, kanske efter en kvart är det för låg spänning för att ladda batteriet bra...
Så jag antar att det är någon komponent i generatorn som inte tål att bli varmt.
Någon som sett det beteendet förut, eller vet något..?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av mrfrenzy »

Blybatterier behöver högre spänning vid kyla.
Kanske är det fel på temperaturkompenseringen alternativt blir generatorn för varm av någon anledning och reglerar ner.
Hur mycket ström förbrukar batteriet om du ger det konstantspänning 14V?
Har sett en del med kortslutna celler som funkar hyfsat men belastar generatorn till max.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av xxargs »

Var mätte du spänningen - batteriets poler eller vid generatorn ?? - kollat med strömtång hur mycket generatorn kör ut i ström samt vid batteriet se hur mycket ström som batteriet tar emot (mellanskillnaden går till bilens övriga elförbrukare - varav tex. ventilationsfläkten lätt kan dra över 20 ampere vid fullgas)

Har du mätt spänningsfall mellan batteriets plus-pol och generatorns plus-pol med motorn på tomgång och lite lätt varvning (typ 1500 rpm) - samma på minussidan - dvs mät på generator-chassiet och batteriets minuspol ?

Generatorn har temperaturkompensering inne i regulatorn och mäter sin egen temperatur, inkommande lufts temperatur etc. och höjer/sänker spänningen efter detta och tex. när kylaren börja avge värme för att motorn är genomvarm så gör varmluften från denna att generatorspänningen sjunker en smula.

Den andra saken som påverkar och kan ge lägre batterispänning än önskat är om du har dåliga ledningar (och jordfläta!!) mellan generator och batteri - generatorn har en viss spänningskompensering för spänningsfall i ledningarna vid en tänkt genomsnittlig förbrukning men är strömmen mycket högre än normalt för att man har en massa extralaster och/eller ärgade kontakter på vägen så kan det som blir kvar vara för lågt för att batteriet skall hålla sin önskade spänning - nu skall sägas att batteriet hålls laddade även vid 13.4 och 13.6 Volt men uppladdningen efter en urladdning går mycket långsammare (UPS-batterier brukar ligga på mellan 13.4 och 13.6 Volt för att inte korrodera invändigt i förtid).
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av NULL »

mrfrenzy's inlägg:
Tack, men det är inte batteriet, innan jag började böka runt med generatorn, köpte jag ett nytt bättre och större batteri(för det gamla såg för j#"ligt ut, och det brukar ju vara batteriet 99% av gångerna).
Men det var absolut inget fel på det gamla, så jag har växelvis haft båda monterade ett antal gånger nu, och båda beter sig lika.

xxargs's inlägg:
Tack, jag ska gå ut och mäta på de olika ställena, hör av mig när det är gjort.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av NULL »

Så, nu när det är fint väder igen gjorde jag ett försök. :vissla:
Det gick inte så bra att komma åt och att följa kablarna i det överfulla motorutrymmet, så efter ett tag gav jag upp, alla punkter jag kom åt visade ok värden.
Så jag kopplade två grova kablar direkt mellan generator och batteri, rakt över motorn. :badgrin:
Samma fel kvarstår, ok spänning vid kallstart, och sjunkande med (verkar det)ökad temperatur...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av YD1150 »

Har du bytt spänningsregulatorn?
Hörs det något varvtalsberoende tjut för då kan det vara en diod som är trasig.

Vissa nyare bilar har någon slags datakommunikation mellan generator och "databox".
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av xxargs »

klassisk bil:

Spänningen skall sjunka när generatorn blir varmare (bl.a för att den börja suga varmluft från kylaren - det är beräknat så) - men verkar ligga fel i offset för din del.

I driftvarm skick (kört någon halvtimme minst) sommartid så bör batterispänningen (mätt på blypolerna - inte kabelskona) ligga kring 13.6 - 13.8 Volt medans motorn går medans vid kallstart och några +-grader något över 14 Volt och riktigt ordentligt kallt (< -10 grader C) så kanske över 14.5 Volt till och med

---

Det är ingen idiotgrej som att multimetern visar fel (tex. pga. dåliga batterier) - har du kollat detta mot annan känd spänningsreferens eller annan multimeter ??

---

Är det intelligent styrd generator från motorstyrningen så är det genast mycket svårare att kontrollera då de Ampere-timme räknar och också vill ha lite strömreserver så att de kan låta generatorn gå lite tyngre med hårdare laddning när du bromsar etc.

Skulle Ampere-timmeräknaren i motorkontrollen var helt sneställd så kanske man skulle få dessa effekter då den tror att batterier är full men i verkligheten halvfull etc. och kanske kräver en reset/sätts i läromode eller annan trix. på verkstaden (och man måste betala...)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Skum bilgenerator

Inlägg av NULL »

Inget fel på spänningsmätningen, batteri blir tomt.
Det är en Audi A4 1997, så jag tror att den inte är så intelligent...
Skriv svar