Typ ekvivalent transistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Typ ekvivalent transistor

Inlägg av MadModder »

Det sitter två parallellkopplade transistorer i ett elektriskt insektsracket jag har. Det är två stycken 2SD0965 (märkta D965).
De har gått sönder, därför att en som använde racket höll inne knappen nästan hela tiden när myggen attackerade en kväll.
När man kollar i databladet är siffrorna väldigt optimistiska tycker jag.
Har letat en liten stund efter ersättare, men hittade inte mycket. Det får plats två TO220 om det nu skulle gå att hitta några med samma data förutom att vara lite tåligare.
Det går såklart att använda en enda transistor också om den klarar av uppgiften. Såvida inte oscillatorn funkar pga olikheterna i transistorerna då...
De är en del av oscillatorkretsen som får sin feedback från transformatorn.

Ska fortsätta leta imorgon om ingen kommer på något. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av Henry »

Känns som i princip nästan vilken trissa i TO-220 kapsel som helst borde funkat annars, finns ju dom som kan klara en bit över 10 och vara rätt snabba.

Enligt databladet så skulle den där klara 5A i kollektorström och det för en TO-92? En mosfet absolut men bipolär det vettefasen.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av Pucco »

ZTX851 finns på Elfa verkar vara bättre eller lika på allt utom förstärkningen som är något mindre.

Sen får du nog fundera på att fixa någon typ av kylning om man ska köra kontinuerligt. Behövs inte mycket plåt för att öka ytan mot luften.
Kylningen sker ju huvudsakligen genom ledning i benen och delvis genom konvektion. Även en TO220 klarar inte mer än kanske dubbla effekten utan att skruvas mot en kylfläns.
Originalet 2SD0965 0,75W
ZTX851 1,5W
TO220 utan kylfläns typ 2W
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av MadModder »

Hittar ingen bättre hyfsat lätt tillgänglig så jag har Lagt en order för hämtning av några ztx851
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av xxargs »

Om myggen är så besvärande i antal att man bränner trissor i en insekts-racket pga. överbelastning...

...Säg till denne användare att köp stermino/mr.mosquito-tabletter och en eldriven värmare för dessa att ha på uteplatsen, så kommer 90 - 99% av myggen att hålla sig undan och dom som kommer är förvirrade och ibland stannar motorn på dem och de störtdyker och är snart döda :twisted:

Har man inte elström i närheten så kan man använda Thermacell, som är gasoldriven (även om dess refill är svindyra) - men det fins youtube-filmer hur man modifierar dessa butanpatroner för att kunna fyllas med cigarettändargas och man kan använda 2 st paddar av ovan nämnda som substitut för thermacells egna paddar.

Om det är enstaka tillfällen så kan man prova med myggspiral (som har samma aktiva ämnen som ovanstående tabletter) - men då ryker det och ha sig medans ovanstående tabletter är mycket luktsvaga (sterminio är dock parafymerad så den luktar lite mer i början)

---

Dessa tabletter är klart underskattade IMHO som alternativ myggbekämpning till spray, kräm/olja och roll-on myggmedel med DEET mfl. aktiva ämnen, trots att dessa tabletter och värmare har funnits på marknaden i minst 25 år under olika namn ('spira' var väl de första på 80-talet) och helt klart trivsammare att bara behöva klappa efter enstaka myggor istället för inkommande arméer av dessa och man slipper att smeta på sig en massa DEET, som heller inte är speciellt hälsosamt.

Det som används i tabletterna är d-alletrin som är en syntetisk tillverkad variant av en av många varianter av pyretriner som hittas i blommor från crynsatium-familjen (tex prästkrage hör dit).
Just den här varianten är synnerligen ogiftig för just däggdjur medans är fatalt för insekter och vattenlevande djur, bryts också snabbt ned i naturen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av lillahuset »

kommer 90 - 99% av myggen att hålla sig undan och dom som kommer är förvirrade och ibland stannar motorn på dem och de störtdyker och är snart döda
:lol:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av xxargs »

Vi är på en årlig tillställning där boendet ordnas själv med egna tält på gräsmattan i och med att det är så många - paret jag brukar tälta tillsamman med hade åkt en dag innan och satte upp stort 8-manna tältet (med vestibul) och övernattat innan jag anlände och det första jag fick höra när jag anlände var hur olidlig myggplågan hade varit på kvällen och inte gick sitta utanför myggnäten, då om man ändå insisterade så hade myggen satte sig på rad och börja suga även på helt nysmorda hudytor med DEET - kort sagt det var som om myggmedlet inte fanns.

Mycket riktigt, i tältvestibulens tak var det 1000-tals insekter, mygg och knott studsande omkring i taket, och siktade på en så fort man kom in, jag hade med mig thermacell som slogs på och kort därefter fick fram elström för elektrisk värmare för dito tabletter för att få längre uthållighet med tabletterna - slog igång grejorna och sedan gick till värdens hus - ett par timmar senare kom parets fru in med lysande ögon och krigiskt leende och berättade hur hon såg dessa f*** mygg en efter en fick stopp på motorn när de studsade omkring på taket och likt nedskjutna WW2-plan störtdök - det var bara röken och elden som saknades, hon tycket att det var mycket tillfredsställande att se med tanke på myggplågan natten innan - hämnden är ljuv, typ ...

Andra kvällen med tablettvärmaren (man bytte tablett per ca 8 timmar, dygnet runt) hade vi typ 3 insekter i tältet och inget som störde och resten av vistelsen var myggen och knotten helt borta och inget som märktes i och närområdet kring tältet - i värdens hus så sattes också tablettvärmare i väggkontakter i närheten av dörrarna, som stod öppna mest hela tiden och det var väldigt lite mygg som vågade sig in där - det var här jag fick ett 'aha' på hur bra dessa tabletter faktiskt fungerade och jag hade inte en droppe av någon myggmedel på mig under hela vistelsen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av MadModder »

En thermacell finns redan på plats. :)
Men nu var det brorsan som tyckte om när det small hela tiden, utomhus, så... :roll:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av xxargs »

Ah, men då är det på lek-kontot och då får man räkna med en viss materialförstörelse ;-)
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av jihe »

Thermacell är grymt bra, jag är storförbrukare. Är Sterminio verkligen lika bra? Jag har testat en liknande enhet av märke Off, och den var helt verkningslös utomhus trots att den också hade d-alletrin som verksamt ämne, Om Sterminio kommer i närheten av Thermacells effektivitet skall jag ha en sån.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av xxargs »

'off' som tabletter känner jag inte till alls eller stött på när jag sökt runt tidigare på myggtabletter - någon länk på det?. - det som kan dyka upp är 'spiratabletter' som folk kommer ihåg från typ 80-talet. (det går faktiskt att löpa kartor med spiratabletter ännu på ebay och då kommer från UK.)

Sterminio får man passa på att köpa och bunkra typ nu innan det är slut - generalagenten har avregistrerat denna på kemikalieinspektionen med motiveringen att det slutat att tillverkas och det som finns är vad det finns kvar i lagren hos affärerna (främst clas i sjön.)

Det som är kvar i myggtablettväg är mr.mosquito och finns lite var stans (ICA, Jula mm)

Är man verklig storförbrukare så kanske man skall titta på ARS MAT 12 på ebay - dubbla antalet tabletter för samma pengar som i svensk affär typ.

---

Till det jag använde hittills så räckte 2 tabletter (som är exakt hälften så stor som thermacells) och lindrigare fall räckte det med bara 1 st sterminio/mr.moasquito i värmaren, men man kommer inte ifrån att thermacells egna plattor har typ 4 ggr mer d-alletrin (typ 22 viktsprocent) än alternativen (ca 5%, men de har mer synergent som piperobytyloxid[1]) och jag resonerade att man började med dom enklare tabletterna och kanske lite kortare bytesintervall och tar till termacells egna tabletter som 'storslägga' om dessa inte räcker, det är ju inget problem om man lärt sig återfylla butanpatronerna med cigarettändargas.

Är inte alls förtjust att betala thermacells ockerpriser för refillen (plus att det skapar drivor av tomma butanpatroner) om man finner att man kan få ihop tillräckligt fungerande alternativ för en 1/5-del av priset per kit.

[1] synergent är ett ämne som i sig inte är giftig för tex insekter, men förstärker tex. d-alletrins giftverkan mycket om de administreras tillsammans.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av jihe »

Det var inte Off utan Raid, minde fel.

Ok, så Sterminio är lite svagare. Men lite billigare också. Och om man kollar andra elektriska, typ från Thailand, blir det mycket billigare. Kanske bästa alternativet när man är inom räckvidd för 230 är 2-3 Thailändska apparater? Fylla upp en hel femjacksdosa? :-)

Thermacell har 10-pack nu för 600 kr. Vill inte påstå att det är billigt, och skulle gärna hitta ett alternativ, men det är ändå värt vartenda öre.

När jag behöver skydd behöver jag alltid storsläggan. Det är inte mygg jag bryr mig om utan svidknott och de behöver stor dos. Myggen har jag lärt mig att ignorera sen länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av xxargs »

Har aldrig sett den tidigare, eller hörts nämnas i skriven text på Internet. radar och raid verkar vara samma i koncerndel

Den produkten blev indragen 2008 på begäran av generalagent/importör enligt kemikalieinspektionen och har 3.8% viktsprocent d-alletrin i sina tabletter

dvs. ungefär samma nivå som sterminio/mr.mosquito/ARS MAT-12/spira mfl. som ligger runt 4 - 5 % - skulle inte förvåna mig om dessa ursprungligen kommer från samma fabrik...

Nu har dessa tabletter knappast marknadsför sig som knottdödare utan just mot mygg, att de tar en och annan knott samtidigt är mer som en bonus sas.

---

Svidknott är en annan femma att tackla, de tål mycket mera d-alletriner än tex. mygg, kanske en faktor 5 ggr mer, de är små som f*** och väldigt liten yta som kan ta upp gaserna.

Det jag provat har gällt till största delen för mygg och relativt vindskyddad miljö, är man helt ute i det fria och vill jaga hårdknackade knott så kan jag tänka mig att det behövs mer utsöndring av d-alletrin ur värmaren.


Som jag ser så är det bara att prova och se, är de billigare tabletterna för svaga så får man använda thermacell-tabletterna precis som innan då jag har inte sett någon annan lösning som ens är i närheten med dom mängderna d-alletrin som thermacell har i sina tabletter, synd att dom tabletterna inte går att köpa lösa, för dom hade man nog kunnat betala några spänn mer för per styck än standardtabletterna...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Typ ekvivalent transistor

Inlägg av MadModder »

Jahaja. Plockade bort de gamla trissorna och mätte dem. Inget fel?
Nåja. Stoppade dit de nya, och kopplade ihop lite temporärt. Tryckte på knappen. *IIIIIIIIIIIIIII* lät det. Fan va bra! Provade kortsluta kondingen. PANG!
Provade några gånger till. Sen höll jag in knappen några sekunder längre. IIIIIIIIIIT....... tyst. Grrr....
Paj!
Raffsade fram lådan med överblivna komponenter och tog upp första bästa påse med effekttrissor. BD681, NPN, darlington... Kanske?
Rätt pinout var det också. Lödde dit en sån. Funkade! Small riktigt bra. Lödde fast gallret och provade kasta-en-tuggad-papperstuss-tricket. *putt* sa det. Precis lika fjantigt som när jag trodde batterierna var slut efter brorsans framfart.
Kan det vara batterierna ändå? Anslöt labbagget, 3V. Nu pep det med en hög och ren frekvens.. I 2 sekunder. Sen dog den igen.
Vad 17 kan det vara för fel? Kan transformatorn ha blivit dålig? :humm:
Kanske ska prova byta likriktardioderna.
Skriv svar