Audio oscillator med ECH83

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

Hej allesammans.
Jag är helt ny på elektronrör men riktigt sugen på att lära mig använda dem. Jag har tidigare jazzat runt med lite olika audio-oscillatorer med transistorer och diverse IC, och skulle ni vilja pröva att bygga en enklare variant med elektronrör. Jag hittade den här fina guiden http://www.preservationsound.com/?p=5791, men sitter inte på något 6SN7 rör och tycker att det känns lite läskigt med den höga spänningen när jag är grön på området, dessutom var både rör och trafo ganska dyra.

Jag såg att ett par av de elektronrör jag har liggande är ECH83 och/eller EBF83, alltså gamla bilradiorör som tar 12.6V på anoden och 6.3 på värmaren, och skulle vilja försöka använda dem istället. Hittade då den här guiden till hur röret kan användas i en enkel gitarr förstärkare: http://meatexz.com/engel-sound/ECH83preamp.html.

Jag antar att det inte ska behöva vara så förfärligt svårt att sätta ihop dessa två guider för att få en wein-bridge oscillator som använder ECH83, men som den rör-nybörjare jag är förstår jag inte riktigt hur och särskilt inte hur jag borde göra med heptoden :humm: ? Det vore super med en knuff i rätt riktning, en liten skiss eller möjligen länk till någon användbar guide!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ber du snällt kan du få ett par ECC83. Radiomuseet har säkert sådana rör du sökte (ECH83) eller Tango Tubes.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

:) Tack för erbjudandet! ECC83 verkar vilja ha starkare spänning? 200V enligt den här sidan:
http://www.r-type.org/exhib/aaa0046.htm?
Finns det någon särskild fördel med just ECC83 för mitt projekt tror du?

Jag har redan 2st ECH83 och två till på ingång.

Har ritat upp en första gissning om hur ECH83 skulle kunna bli till en wein bridge oscillator. Verkligen skissartat utifrån länkarna jag postade tidigare samt wikipedias artikel om wein bryggor:
http://www.r-type.org/exhib/aaa0046.htm

Såhär ser det ut just nu, inga värden på komponenterna ännu, VCC = 12.6V. Ingen aning om jag är på rätt spår? Kommentarer, tips, tillägg?
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt erbjudande handlade om det fall du hade stått utan rör öht. Annars är det väl inget speciellt speciellt med ECC83. Ett rör med hög förstärkning och hög utimpedans och en ganska ledsam kurva (kurvor).


Vill du lära dig mer om rör, försök hitta ett ECL82 och bygg en enkel förstärkare!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Icecap »

Mertzi: du kommer inte förbi de höga spänningar med rör! Det kan röra sig om olika höga beroende på exakt vilka rör det används men 100V eller (mycket) mer är definitivt regeln snarare än undantaget.

Du lär knappast kunde köra en oscillator med en driftspänning på 12,6V.
Glödströmmen tar du via en linjär regulator, den lär bli varm och behöver rikligt med kylning.

Så min bedömning: du är mycket långt ifrån målet med den kopplingen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av carpelux »

ECH83 går faktiskt att köra på så låg anodspänning som 12V.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

ECH83 är gamla bilradiorär med anodspänning mellan 6-50V, 12.6V i de flesta datablad jag hittat. Jag vet att de flesta rör inte fixar den låga spänningen, och det är just därför jag tänkte använda ECH83 eller motsvarande. Förutom synpunkterna på anodspänningen, vad tror ni om resten av kretsen, det är framförallt den biten jag känner mig osäker på..?

Ingen lust att trassla med en ett kilo tung transformator, och hittade precis den här guiden till en variabel boost converter för nixies och rör. Kanske ger den ett försök ifall ECH83 inte vill samarbeta. Något som prövat något liknande?
http://www.instructables.com/id/High-Vo ... /?ALLSTEPS
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan göra som Roger gör med sina projekt, kopplar två små nättrafar mot varandra (in på 230V primär, sekundärerna hopkopplade och ut på andra trafons primär - 240V och glöden får man där man kopplat ihop trafarna).

Bild
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

Visst kan man trixa med trafo om man är böjd åt det hållet, men varför krångla till det när man ändå har ett par 12V rör... säkrare, billigare och enklare. Kikade lite i morse på hur jag ska kunna tända de andra rören framöver, och tycker den här boost converter guiden verkar mer lovande än en trafo för ~400 bagare + frakt:
http://www.instructables.com/id/High-Vo ... /?ALLSTEPS
Blir nog både billigare, mindre och lättare?

Jobbade ut schemat lite mer och hittade på lite värden på komponenterna igår kväll. Oscillerar gör den, men blev lite förvånad över de riktigt pruttiga tonerna. Har bestämt för mig att wein-bridge oscillatorer ska generera sinusvåg, så något verkar jag trasslat till?? Wein-bryggan sitter mellan katoden (gemensam på pin3) och triod-griden. Jag tror, men inte säker, på att jag använder heptoden för förstärkning? Antar att man skulle kunna vända på triod och heptod också, vad det nu skulle ge?

Här är lite bilder på prototypen på labbplatta, mät och schemat jag ritat och använt. Om någon ser anledningen till varför det inte blir sinusvåg så skrik gärna till. Alla tips och trix för att göra något kul rör-synthigt med det här mer än välkommet 8) !!

Bild

Bild

Bild

Bild
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Bra att du står på dig!
Men det där schemat är inte det lättaste att följa.En omritning med rörets normala utseende i st f sockeln skulle göra det lättare.
En Wienbrygga förutsätter ett par saker.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

Tack Rolf :) Jo, vill stå på mig lite med 12-volten, nu när jag ändå har dem är det roligt att se vad de går för!
Jag ska rita om schemat så det hela bli lite tydligare. Har gjort ett par mindre förändringar och vågformen har fått mer kurvatur, men är fortfarande långt från en prydlig sinus. Återkommer under morgondagen med aktuellt och förtydligat schema plus nya mät-bilder!

Beställde allt idag för att bygga boost-converten också, så inom en rimlig framtid tänder jag nog på de andra rören jag har med.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18401
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av 4kTRB »

Om du får tag i ett schema till en Philips GM2305 så har du en bra
Wienbrygge-oscillator. Jag har inte lyckats hitta något, endast en
bild på själva instrumentet. http://hem.fyristorg.com/sm5dff/gm2305.htm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en sajt med scheman till Heathkits alla konstruktioner, däribland ett antal oscillatorer. Jag har ingen adress i ögonblicket men en avancerat googling kan nog gräva fram något.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av carpelux »

Här finns ett dokument från LT med schema och diskussion om wienbrygga: http://cds.linear.com/docs/en/applicati ... /an05f.pdf

Här är schemat från skivspelaren Thorens TD125 mkII. Den har en wienbrygga som styr motorns hastighet. Där finns den typiska glödlampan med.

Bild
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: Audio oscillator med ECH83

Inlägg av Mertzi »

Här är det utlovade schemat över hur kretsen ser ut för närvarande. Aldrig ritat ett schema för hand förut, men hoppas det ska förtydliga saken något.

Återkommer med uppdaterade mät-bilder för kretsen senare under kvällen. Vågformen är som sagt fortfarande långt ifrån en sinus, snarare som tidigare men med rundade hörn. Drar jag ner gain riktigt lågt ser den mer sinus-lik ut, men hörs då knappts. Borde jag hålla mig där och istället förstärka upp den med ytterligare ett rör kanske?

Idag anlände delarna till boost-convertern som jag tänkte använda till de andra rören jag har liggande, så snart påbörjas labbandet med högre spänningar också. Fick även två till ECH83 på posten idag.

Bild
Skriv svar