Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av Synesthesia »

Du får 0.7V (på ett ungefär) över B-E på transistorerna när du kopplar basarna till 5V eller 0V, resten, dvs det som inte försvinner över B-E, blir utsignal. Så man skall inte lägga till något motstånd innan. Det är kopplat som emitterföljare eller "jordad kollektor", men hade det varit jordad emitter hade du behövt basmotstånd. Det motstånd som är på schemat ser till att hålla B-E-spänningen på 0V när du kopplat bort basarna (dvs tri-state) så att ingen transistor leder då.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, med då bestäms alltså utströmmen av ingångsimpedansen på övriga kretsen?
Så om jag vill ha en bestämd ström på utgången så mäter jag impedansen och justerar med ett motstånd?

Förlåt om jag är trög.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av Synesthesia »

Ja så blir det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av Magnus_K »

Ja efter många transistorer och µC:s så har jag äntligen fått det att fungera. Fastän jag hade synat min drivkrets ett flertal gånger så hittade jag för en stund sedan en kabel som satt fel på kopplingsbrädan.
Efter åtgärd så började allt se mycket bättre ut.

Igår simulerade jag den föreslagna kretsen i LTspice och även där såg jag tecken på vad jag nu kommer fråga om. Min egna teori är att detta är så kallad "crossover distorsion", dvs när båda trissorna leder en aning, men jag kan som vanligt ha mycket fel.

Frågan är alltså, vad är det för spänningsflukturering jag markerat nedan? Det verkar vara uteslutande på nedåtgående flank. Har ni något tips på hur man kan filtrera bort det?
Den gula linjen är sense-ledningen i kärnminnet och den överhörningen kan jag kanske filtrera/skärma bort men en god bit på vägen hade nog varit att få till en vackrare nedåtgående flank på strömpulsen (blå linje).

EDIT: Provat med 100k pulldown vid basarna. Möjligt att det bli aaaaaaningens bättre men inte direkt märkbart.

Issue_at_falling_edge.jpg
Closeup.jpg
Driversimcircuit.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av exile »

Det är inte så konstigt att du får "ringningar" då kärnminnet är en ganska stor induktans.
Det jag kan komma på för att minska effekten av "ringningar" är att förstöra Q värdet på spolen genom ett RC nät (delvis mellan ändarna på tråden).
En annan sak som kan minska "ringningar" är att minska värdet på R1 & R2 (dock inom rimliga gränser)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Krets där utgången kan mata, jorda och bli högimpediv

Inlägg av Magnus_K »

Nu när du säger det så förstår jag. Det är klart att toroiden blir en induktans! Tack för det exile.

På resande fot så kan inte testa direkt på kretsen men det var lite intressant att leka med LTspice i alla fall.

Provade att lägga kring 20pF som ett RC-nät vid R1 & R2.
Det som uppstod i simuleringen var nästan en identisk kurva mot verkligheten.
Då slog det mig.. Kan det vara kapacitansen i probarna när jag mäter som faktiskt ställer till det en aning? Har för mig jag läst något om det här men minns inte hur mycket kapacitans det var i 10x-läget. Långskott men ändå.
Utan dessa kondingar så får jag fortfarande en dipp på nästan -1V vid fallande flank men ingen ringning.

Nästa idé var att lägga lite kapacitans parallellt med R1 och R2. Det gjorde spikarna mjukare men samma amplitud.

Egentligen tror jag inte ringningen är något problem men jag är lite orolig över den negativa spänningen. Sitter och klurar nu på om det går att montera en eller två dioder som några slags flyback-dioder eller liknande... Labbandet går vidare.

EDIT: Har suttit och mekat lite simuleringar till nu men kom på (och mätte mig fram till) att spänningsdippen kommer ju inte påverka logikkretsarna då signalen in och ut blir "ringfri". Ringningarna kommer bara påverka trissorna så så länge den negativa spänningen inte är högre än "reverse voltage breakdown" så borde det gå bra... Har jag rätt?

Lägger till en ny bild på kretsen nu också. OBS, nya komponent defs.
Driverscreenshot.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar