Ersätta en flyback transformator (Ny fråga längst ner i tråd
Ersätta en flyback transformator (Ny fråga längst ner i tråd
Håller på att konstruera en drivkrets för större LED-lampor till ett examensarbete. Jag använder mig av en referenskrets från Texas Instrument (http://www.ti.com/tool/pmp4862.1) som jag tänkt att modulera lite för att passa mina specifikationer med rätt ström till lamporna. Jag har dock stött på ett problem med en transformator till kretsens flyback som slutat tillverkas och behöver nu ersätta den.
Har bifogat ett datablad för transformatorn
Såhär sitter min transformator i kretsen.
Någon som har tips på var och hur jag kan hitta en ersättare till kretsen. Vad är viktigt att tänka på? Ration på transformatorn är 1:0.5, 1:0.083 och 1:0.055, jag har hittat en annan transformator med 1:0.5, 1:0.17, 1:0.17. Två av dem är ju något högre än vad jag behöver, är detta något som enkelt skulle kunna skalas ner med hjälp av motstånd?
Tack på förhand.
Har bifogat ett datablad för transformatorn
Såhär sitter min transformator i kretsen.
Någon som har tips på var och hur jag kan hitta en ersättare till kretsen. Vad är viktigt att tänka på? Ration på transformatorn är 1:0.5, 1:0.083 och 1:0.055, jag har hittat en annan transformator med 1:0.5, 1:0.17, 1:0.17. Två av dem är ju något högre än vad jag behöver, är detta något som enkelt skulle kunna skalas ner med hjälp av motstånd?
Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Clayman 28 oktober 2014, 10:31:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Den sortens transformatorer är oftast speciallindade för varje applikation. I en flybacktransformator är alla utspänningar kopplade till varandra via varvtalen så om det ska fungera måste det vara rätt förhållande på lindningarna. Du kan ju linda en själv eller beställa en enligt specen.
Sen om man tittar på hela schemat från Texas så är första sidan bara ett nätaggregat som ger två fasta spänningar ut.
Om jag inte räknar helt fel så blir VDC = 116 V ca 1A (100W) och VAUX = 12,7 V.
De andra sidorna är ju bara PWM-styrning av LED-kedjor som har 116V och 12.7V in.
Du skulle kunna köpa färdiga spänningsaggregat på 100-120V och 12V och bara bygga drivarna.
Det behövs ju bara en VDC-spänning som ligger en liten bit (ca 10V kanske) över spänningsfallet över LED-kedjan.
Sen om man tittar på hela schemat från Texas så är första sidan bara ett nätaggregat som ger två fasta spänningar ut.
Om jag inte räknar helt fel så blir VDC = 116 V ca 1A (100W) och VAUX = 12,7 V.
De andra sidorna är ju bara PWM-styrning av LED-kedjor som har 116V och 12.7V in.
Du skulle kunna köpa färdiga spänningsaggregat på 100-120V och 12V och bara bygga drivarna.
Det behövs ju bara en VDC-spänning som ligger en liten bit (ca 10V kanske) över spänningsfallet över LED-kedjan.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Så hela första delen tar emot en varierande inspänning och gör om den till en fast spänning till "del 2" bara mer eller mindre?
Jag fick dock Vdc till ca 125V men kan ha räknat fel.
Jag kommer ha lite annan, men varierande, inspänning till min krets i slutändan som ska kopplas in för driva gatubelysning. Skulle kunna linda en själv, men tanken är att kretsen sen ska kunna produceras framöver så därför vore det lämpligt om det var en existerande komponent och inget jag behövde bygga för hand.
Lamporna ska sen kunna dimmas, då fördelaktig med hjälp av PWM.
Men ditt råd är egentligen att kanske se sig om efter en helt annan färdig nätagg som passar min specifikation?
Jag fick dock Vdc till ca 125V men kan ha räknat fel.
Jag kommer ha lite annan, men varierande, inspänning till min krets i slutändan som ska kopplas in för driva gatubelysning. Skulle kunna linda en själv, men tanken är att kretsen sen ska kunna produceras framöver så därför vore det lämpligt om det var en existerande komponent och inget jag behövde bygga för hand.
Lamporna ska sen kunna dimmas, då fördelaktig med hjälp av PWM.
Men ditt råd är egentligen att kanske se sig om efter en helt annan färdig nätagg som passar min specifikation?
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
En till fråga.
Jag har ju en varierande inspänning, detta pga att matningen till gatubelysningen inte är kopplad till det fasta elnätet utan går på något eget när som kan variera rätt stort beroende på lasten över över dygnet. Kommer spänningsaggregatet ändå att ge ut en fast Vdc, och är det detta som switchningen av transformatorn styr?
Räknade för övrigt om den nu då jag insåg att jag bara gjort en överslagsräkning innan. Fick den nu till 109 V, och jag använde mig av att spänningen över R28 borde vara 2.5V tack vare U3.
Jag har ju en varierande inspänning, detta pga att matningen till gatubelysningen inte är kopplad till det fasta elnätet utan går på något eget när som kan variera rätt stort beroende på lasten över över dygnet. Kommer spänningsaggregatet ändå att ge ut en fast Vdc, och är det detta som switchningen av transformatorn styr?
Räknade för övrigt om den nu då jag insåg att jag bara gjort en överslagsräkning innan. Fick den nu till 109 V, och jag använde mig av att spänningen över R28 borde vara 2.5V tack vare U3.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Enligt schemat klarar den 100Vac till 277Vac in och ger då fasta utspänningar. Alltså universell nätspänning in för hela världen.
Hade räknat lite fel själv, 49.9 ohm inte kohm som jag tolkade.
VDC blir 2.5V * (49.9 + 1M + 23.2k) / 23.2k = 110.3 V
Det ger VDC 110.3 + 0.7 (diod) spänning på transformatorlindningen.
Varvtalsförhållandet mellan VDC och VAUX är enligt transformatorspecen 0.5/0.055 = 9.09 och spänningen på VAUX-lindningen 111/9.09 = 12.2 V.
VAUX blir då ca 12.2 -0.7 = 11.5V lite varierande beroende på belastningen.
I ett flyback-aggregat är det bara en spänning som är reglerad och de andra följer med med lite variation.
12V används bara till kontrolldelen (lite ström) och 110V till LEDarna (mycket sröm).
Att beställa transformatorer kan ofta vara billigare om man köper många än att köpa standardkomponenter.
Transformatorn som har använts här har nog specialbeställts av Texas och funnits tillgänglig för andra.
Sedan måste trådtjockleken vara anpassad till den ström man ska belasta lindningen med så den du hittat kan kanske vara feldimensionerad.
Edit.
Om exjobbet ska utmynna i en producerbar produkt borde ett egenbyggt aggregat ge en billigare och bättre produkt på alla sätt.
Men under utvecklingen innan man vet exakt vad man behöver kan det vara snabbare och säkrare med färdiga nätaggregat.
Hade räknat lite fel själv, 49.9 ohm inte kohm som jag tolkade.
VDC blir 2.5V * (49.9 + 1M + 23.2k) / 23.2k = 110.3 V
Det ger VDC 110.3 + 0.7 (diod) spänning på transformatorlindningen.
Varvtalsförhållandet mellan VDC och VAUX är enligt transformatorspecen 0.5/0.055 = 9.09 och spänningen på VAUX-lindningen 111/9.09 = 12.2 V.
VAUX blir då ca 12.2 -0.7 = 11.5V lite varierande beroende på belastningen.
I ett flyback-aggregat är det bara en spänning som är reglerad och de andra följer med med lite variation.
12V används bara till kontrolldelen (lite ström) och 110V till LEDarna (mycket sröm).
Att beställa transformatorer kan ofta vara billigare om man köper många än att köpa standardkomponenter.
Transformatorn som har använts här har nog specialbeställts av Texas och funnits tillgänglig för andra.
Sedan måste trådtjockleken vara anpassad till den ström man ska belasta lindningen med så den du hittat kan kanske vara feldimensionerad.
Edit.
Om exjobbet ska utmynna i en producerbar produkt borde ett egenbyggt aggregat ge en billigare och bättre produkt på alla sätt.
Men under utvecklingen innan man vet exakt vad man behöver kan det vara snabbare och säkrare med färdiga nätaggregat.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Okey, då räknade jag rätt nu.
Kanske är en dum fråga, men kommer min Vdc att bli 110V även om min inspänning ligger på 100 Vac?
I beskrivningen till exjobbet så framgår det att vi "ska" använda oss av denna kretsen men bygga den på egen hand och måste då hitta ersättningskomponenter åt de som inte längre finns att tillgå.
Men det kanske vore en idé att börja med del två och bygga om denna och anpassa den efter våra specifikationer, och då använda oss av en spänningsgenerator för att ha något att jobba med, tills vi lyckas få tag på rätt delar till aggregatet. Drivkretsen ska t.ex kunna ge ut 3 olika strömmar beroende på vad för lampa man kopplar in. Dessa olika strömmar ska kunna switcha mellan, exempelvis med en jumper eller liknande.
Kanske är en dum fråga, men kommer min Vdc att bli 110V även om min inspänning ligger på 100 Vac?
I beskrivningen till exjobbet så framgår det att vi "ska" använda oss av denna kretsen men bygga den på egen hand och måste då hitta ersättningskomponenter åt de som inte längre finns att tillgå.
Men det kanske vore en idé att börja med del två och bygga om denna och anpassa den efter våra specifikationer, och då använda oss av en spänningsgenerator för att ha något att jobba med, tills vi lyckas få tag på rätt delar till aggregatet. Drivkretsen ska t.ex kunna ge ut 3 olika strömmar beroende på vad för lampa man kopplar in. Dessa olika strömmar ska kunna switcha mellan, exempelvis med en jumper eller liknande.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Hittade denna tråd via Claymans andra tråd.
Gatubelysning har ju alltid varit nätanslutna och då isolerade efter detta, Varför då göra ett isolerat agg när man kan göra en enkel buck-converter?
Ska det vara massproducerat så gäller det att plocka bort det som absolut inte behövs.
Drossel är billigare än en specialtrafo
behövs ingen optokopplare
hela feedbackköret blir bara ett strömkänningsmotstånd.
Sedan måste mekaniken göras så att man kopplar ifrån nätspänningen när man byter ljuskälla (men LED lyser ju för evigt )
Protte
Gatubelysning har ju alltid varit nätanslutna och då isolerade efter detta, Varför då göra ett isolerat agg när man kan göra en enkel buck-converter?
Ska det vara massproducerat så gäller det att plocka bort det som absolut inte behövs.
Drossel är billigare än en specialtrafo
behövs ingen optokopplare
hela feedbackköret blir bara ett strömkänningsmotstånd.
Sedan måste mekaniken göras så att man kopplar ifrån nätspänningen när man byter ljuskälla (men LED lyser ju för evigt )
Protte
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
transformatorer i krafter är nästan alltid skräddarsydda och 'standardtrafo' finns knappt alls eftersom den delen är något som alla vill hyvla pengar på och även måste anpassa till sin marknad avseende tex. elsäkerhet. är det amerikansk design så är det ofta si och så med det då även om det klarar 230V på pappret så missar man en del som är självklara att man tänker på i europa - tex tålighet av transienter etc. då man reflexmässigt tänker byggsätt för 110V...
referenskopplingar och däri referenser till transformatorer etc. har nästan alltid en trafo som har tagits fram av just den som tillverkat referenskopplingen och som tex. halvedarföretaget håller i sina lager en tid för tex sina utvecklings och prototypkort, och som du märker så är tillgängligheten ganska skakig - med egen design på trafon är det du som bestämmer var och när trafon kan tillverkas.
kraftdelar hör till området där man vänder varje öre gång på gång för att pressa priset en aning till och det är bara att titta på vad energisparlampa kostar idag och tycker inte ens ha råd med en kontroll-IC utan det är byggt diskret hela vägen...
sedan om man skall mata LED (många seriekopplade) så borde kopplingen vara strömstyrd/strömbegränsat och inte styrd på spänning mer än att det stannar på en viss takspänning.
Är kopplingen strömstyrd så blir det inte beroende av halvledarnas spänningsfall beroende av värme, åldring etc.
referenskopplingar och däri referenser till transformatorer etc. har nästan alltid en trafo som har tagits fram av just den som tillverkat referenskopplingen och som tex. halvedarföretaget håller i sina lager en tid för tex sina utvecklings och prototypkort, och som du märker så är tillgängligheten ganska skakig - med egen design på trafon är det du som bestämmer var och när trafon kan tillverkas.
kraftdelar hör till området där man vänder varje öre gång på gång för att pressa priset en aning till och det är bara att titta på vad energisparlampa kostar idag och tycker inte ens ha råd med en kontroll-IC utan det är byggt diskret hela vägen...
sedan om man skall mata LED (många seriekopplade) så borde kopplingen vara strömstyrd/strömbegränsat och inte styrd på spänning mer än att det stannar på en viss takspänning.
Är kopplingen strömstyrd så blir det inte beroende av halvledarnas spänningsfall beroende av värme, åldring etc.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
En liten bump på denna frågaClayman skrev:Okey, då räknade jag rätt nu.
Kanske är en dum fråga, men kommer min Vdc att bli 110V även om min inspänning ligger på 100 Vac?
.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
Ja. Det är återkopplat från 12.7V som regleras. 110V är kopplat till 12.7V med varvtalen i transformatorn.
Re: Behöver ersätta en flyback transformator
En fråga på kretsen där jag har markerat med grönt. jag borde ju här få en spänning på 18 V tack vare zener-dioden som sitter där. Men vid mätningar så ligger den på ca 25 V konstant. Jag testade att byta ut den mot en annan zener på 18 V som istället är hålmonterad (fick böja lite ben för att passa på mönsterkortet) och min spänning är nu istället ~22.5 V men fortfarande inte de 18 V som jag hade tänkt mig.
Någon som kan ha en aning om varför detta är fallet? Kan det vara så att strömmen är för låg för att min zener ska funka som tänkt?
Problemet med att min spänning inte blir 18 V gör att kretsen i sig inte fungerar då min IC-krets bryter vid 20 V
Någon som kan ha en aning om varför detta är fallet? Kan det vara så att strömmen är för låg för att min zener ska funka som tänkt?
Problemet med att min spänning inte blir 18 V gör att kretsen i sig inte fungerar då min IC-krets bryter vid 20 V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ersätta en flyback transformator (Ny fråga längst ner i
Strömmen via R12 eller R2, R5 är för stor i så fall.
Re: Ersätta en flyback transformator (Ny fråga längst ner i
230V ac in blir 325V dc efter likriktaren. 102kohm ger då ca 3 mA den vägen vilket innebär att överspänningen måste komma från transformatorn.
Har du den transformator som det finns datablad på så ska du få 0.083/0.055*12V= 18V på den lindningen.
Något stämmer inte. Antingen är det fel varvtalsförhållande eller så är det ingen reglering/fel spänning på 12V.
[VDD] skall vara 0.083/0.055 * [VAUX].
Har du den transformator som det finns datablad på så ska du få 0.083/0.055*12V= 18V på den lindningen.
Något stämmer inte. Antingen är det fel varvtalsförhållande eller så är det ingen reglering/fel spänning på 12V.
[VDD] skall vara 0.083/0.055 * [VAUX].
Re: Ersätta en flyback transformator (Ny fråga längst ner i
Det visade sig till slut att det var min multimeter det var fel på.
MEN nu har istället något hänt i kretsen vilket istället gör att jag har noll volt över min zener diod. Jag hittar ingen kortslutning vid VDD vilket annars hade känts logiskt. Om jag mäter över dioden och sakta drar upp spänningen så kan man se att den får en liten liten signal på några mV men sedan ligger den helt död.
Eftersom min krets in switchar så är spänningen på andra sidan transformatorn 0, så få ingen hjälp där ifrån tyvärr.
Edit: Ser ut att möjligen vara glapp mellan R2 och R5, hoppas på det bästa nu
Edit 2: Japp, det var ett glapp där som nu är fixat. Nya problemet är att säkringen går så fort vår transformator börjar switcha istället. Det positiva är ju att den ändå switchar nu.
Edit 3: känner att jag nog borde starta en annan tråd, men kretsen switchar och ingen särking går längre. Switchingen sker dock för sällan vilket gör att min lampa bara står och blinkar med jämna mellanrum. Misstänker att min IC (UCC28810) får signal om att stänga av switchningen någonstans. Förmodligen på återkopplingen i min opto men inget jag kan säkerställa. Så fort jag kopplar in ett oscilloskop så beter den sig anorlunda, vilket gör att jag inte kan göra mätningar som jag vill.
MEN nu har istället något hänt i kretsen vilket istället gör att jag har noll volt över min zener diod. Jag hittar ingen kortslutning vid VDD vilket annars hade känts logiskt. Om jag mäter över dioden och sakta drar upp spänningen så kan man se att den får en liten liten signal på några mV men sedan ligger den helt död.
Eftersom min krets in switchar så är spänningen på andra sidan transformatorn 0, så få ingen hjälp där ifrån tyvärr.
Edit: Ser ut att möjligen vara glapp mellan R2 och R5, hoppas på det bästa nu
Edit 2: Japp, det var ett glapp där som nu är fixat. Nya problemet är att säkringen går så fort vår transformator börjar switcha istället. Det positiva är ju att den ändå switchar nu.
Edit 3: känner att jag nog borde starta en annan tråd, men kretsen switchar och ingen särking går längre. Switchingen sker dock för sällan vilket gör att min lampa bara står och blinkar med jämna mellanrum. Misstänker att min IC (UCC28810) får signal om att stänga av switchningen någonstans. Förmodligen på återkopplingen i min opto men inget jag kan säkerställa. Så fort jag kopplar in ett oscilloskop så beter den sig anorlunda, vilket gör att jag inte kan göra mätningar som jag vill.