Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av jadler »

Jag byggde en pryl för att använda ett ATX-nätagg för att bland annat försörja ett par amatörradio-tranceivers, och när jag hade byggt klart den råkade jag kortsluta nätagget (kopplade + till jord när jag kopplade in radio nummer två, tack och lov tog ingen av apparaterna skada).

Nätagget ifråga är ett Coolermaster RP-650-PCAP som säger sig kunna leverera 18 + 18 A på 12 V. Det är stendött sedan dess. Jag har aldrig felsökt ett sådant nätagg och vet ärligt talat inte vad som brinner först. Jag har inte hittat någon vanlig glasrörssäkring på insidan.

Är det värt besväret att försöka felsöka och reparera eländet, eller skall jag helt enkelt köpa ett nytt? Sedan detta nätagg dog har jag tillfälligt använt ett antikt nätagg som som bäst skall kunna ge 15 A på 12 V, vilket kanske räcker för att hålla ena radion uppe för både sändning och mottagning.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av qx5 »

Om det inte är något riktigt enkelt som säkringar eller kondensatorer som lyft på hatten så är det mycket tveksamt om det lönar sig. Man får nästan ATX agg gratis..
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av jadler »

Tack! Jag gissade det.

En eventuell säkring borde väl dessutom sitta på ingångssidan, nätanslutningen. Eftersom ATX-nätagg har "idiotsäkra" kontakter kanske man inte bryr sig om att säkra eller kortslutningsskydda utgångarna. Det var ett ganska bra nätagg, jag hoppas att jag har lärt mig att vara mer noggrann nästa gång, och inte koppla in något medan det är på, kolla att färgerna stämmer innan jag slår på det. Kanske ett incitament att investera i de där Anderson PowerPole jag har funderat på ett tag, nu är det vanliga 4 mm banankontakter/labproppar som i och för sig är specade för strömstyrka nog, men som tillåter felkoppling.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Alla ATX nätagg är kortslutningsskyddade, decstänger av vid överström. Jag har kortslutit både 5 o 12 V railen massor av gånger. Kortslutningsskyddet är elektroniskt och bör reagera på millisekunder, snabbare ån en trög säkring på primärsidan.

Av det drar jag slutsatsen att en hel del i kraftelektroniken, ( mosfettswitchtrissor mm ) har rykt.

Den är därmed återvinningsmaterial.

Kolla ev inlödd säkring på primären först kan iofs vara värt att göra.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av qx5 »

Kortslut mellan +5V och +12V, mycket effektivt att ta kål på nätagg om man behöver det ;)

(provat)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av Nerre »

Det borde möjligen bränna upp OVP på 5 V-utgången, för 12 V-utgången är det ju lindrigare än en ren kortis.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av qx5 »

Lekte med ett nätagg för länge sedan. Kortis på 5V eller 12V gjorde inget. Däremot kortis mellan dessa fick nätagget att ge upp helt och hållet..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av rikkitikkitavi »

qx5 skrev:Kortslut mellan +5V och +12V, mycket effektivt att ta kål på nätagg om man behöver det ;)

(provat)
been there done that i ett försök att få ut 7V. Klick så stannade nätagget. Startade om nicely.
Det var iofs ett ATX nätagg, dvs modernt. Äldre AT nätagg kanske inte var lika skyddade.
Kan ha varit ett sådant du smällde.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av qx5 »

Nokia 286 .. :vissla:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bränt ATX-nätagg, värt att försöka reparera?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Va! Finns det sådana fortfarande? :)
En raritet, och så eldar du upp nätaggregatet, din barbar! ;)
Skriv svar