Julklapp till 11-åring

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Betakon
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2018, 00:11:52

Julklapp till 11-åring

Inlägg av Betakon »

Ny användare fast jag har varit på forumet tidigare men glömt användarnamnet.
Till saken. det börjar brinna lite i knutarna så jag frågar er. Vill att min 11-åring ska svänga av lite från sitt datorintresse som uteslutande handlar om spel och tittande på gamer-youtubersfilmer på youtube, så jag vill ge den någon form av programmerbar mikrokontroller. Har tittat på lite satser på den här sidan men vet inte riktigt vad som lämpar sig: https://www.lawicel-shop.se/microkontro ... starterkit
Det lutar åt något av de dyrare paketen för att få med mest olika grejer.
Men min undran är mer om ni har tips om något helt annat system som tex raspberry och som säljs som färdig sats, och som kan vara kul för en yngre nybörjare. Jag kommer ju att vara medhjälpare men kan inget förutom jag var rätt vass på pascal en gång i tiden. Tror jag kan påstå att jag fattar tänket i programmeringen, men kan inget om hårdvaran.
Några tips hur jag ska gå framåt?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av nomis_82 »

Ett alternativ kan ju vara Little bits har prövat det med barnen (5 och 7år) på visualiseringscenter i Norrköping. Dock så är ju de små bitarna rejält dyra. Code kit tänkte jag på om det är främst programmering du är ute efter. https://www.m.nu/littlebits-1/kits
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av AndLi »

Lego boost alt mindstorm...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur är det med BBC micro:bit. Den använder ju kidsen i UK. Jag grubblar lite över den skulle passa sonsonen (runt 9).
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Jonaz »

Linjeföljarrobbot kanke?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av adent »

Tror nog oxo på Lego boost eller mindstorm!
Betakon
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2018, 00:11:52

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Betakon »

Tack för svaren. Lego boost verkar vara för småbarn och mindstorm verkar minst sagt dyrt. Jag kanske har fördomar men misstänker att det i sådana paket finns det mesta förberett och att programmeringen endast består i att ändra vissa parametrar. Jag vill mer än så, inte någon tom tits "kodningslaboratorium"-känsla med horder av skrikande 10-åringar.
Kommer att köpa "Starterkit with Arduino Uno R3" + en matrisdisplay så får vi var det tar vägen sedan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av AndLi »

Du får inte med några extra barn, varken på Boost eller Mindstorm, så skriker inte din 11 åringer kommer ingen skrika.

Mindstorm startpaket ligger på ca 3000kr.. Boosten ungefär halva..

Mindstormen är inte begränsad utan du kan göra avancerade program i den, det är ju dock ett grafiskt gränssnitt som standard..

Arduino låter mycket billigare...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Hobbyisten »

Ja Arduino var min första tanke....kolla Kjells startkit för Arduino, där följer deras egen lärobok med som tar upp både elektronik- och programmeringsdelen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänk dig noga för innan du köper presenter till barnen. Styrningen till vad de senare i livet väljer som sitt yrke är stark.

Min salige fader matade mig med allehanda tekniska experimentsatser där man byggde olika elektroniska apparater och det var ju jättekul och jag fick mycket beröm när jag lyckades överföra en radiosignal med hjälp av järnfilspån m.m Det hela slutade med att jag blev elektroingenjör när jag i själva verket med facit i hand hellre hade varit läkare. :)
Betakon
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2018, 00:11:52

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Betakon »

1-wire och arduino, behövs det något slags 1-wire interface därimellan?
Betakon
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2018, 00:11:52

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Betakon »

Och ang. framtida yrken så måste jag förstås släppa dem fria, men min filosofi är att visa dem lite olika världar som lantbruk, klassisk litteratur och kultur, nu datateknik. Och att de ska sköta sina läxor och vara schyssta kompisar. Så får vi ser vad det blir av dem. Läkare skulle jag vilja vara, men när jag var ung visste jag egentligen inget om högskola och universitet. De kommer veta allt om sånt, men de får göra vad de vill bara de inte börjar knarka.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Skogen »

Ja, Kjell's kit är väl en bra början, skulle ungen inte gilla det kan du använda grejorna själv till något annat :)
Länk till startpaket: Kjell&Company: 88811
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett motstånd på typ 4,7K är allt som behövs för 1-wire. :)

Och jag tycker personligen det låter som att du har en fantastiskt bra inställning..

Arduino känns vettigt. Kan göra mycket ganska enkelt, men utan att det är en leksak som en del andra förslag.
Senast redigerad av Klas-Kenny 17 december 2018, 23:15:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Julklapp till 11-åring

Inlägg av 4kTRB »

Skriv svar