Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av grottan »

Al_Bundy skrev: Ja, pga att C producerar nativt exekverbara filer, synnerligen portabelt, och att man kan göra "vad som helst", samt en massa andra saker, till exempel att väldigt många saker går inte att göra i annat än C (och till viss del ASM).

Vad du menar med kostnadsfråga vet jag inte, men det handlar alltid i alla lägen om att välja de effektivaste verktygen för jobbet i fråga.
Det jag menar är att C är ett litet verktyg och det duger för inbyggda system då det kostar lite att skapa en kompilator samt språket är enkelt att lära sig. C++ och allt över är bara allt för mycket och ses som en kostnad bara. Jag kör TTC control på jobbet nu och jag har gjort två små program på min PLC. Jag har använt 94% utav minnet. Jag kör Codesys på min mikrokontroller. Det verkar suga upp minnet rätt hårt. Men jag kan iallafall göra det jag vill göra.[/quote]

Om du nu har använt 94% av minnet med två små program så har du:

1. För klen hårdvaruplattform

2. Skriver kass kod

Med tanke på att TT Control och Prinhto har fått i hop styrningen av en pistmaskin på controllers från TT Control (https://www.ttcontrol.com/wp-content/up ... estudy.pdf) tror jag det mesta tyder på att din kod är dåligt optimerad.

Som kuriosa kan man betrakta att NASA skickade Apollo t.o.r månen med en CPU på 2MHz och 4kB RAM - går att programmera snålt om man vill men dagens unga utvecklare som lever i "drag and drop" + googla annans kod och tillgår oceaner av minne och klockcykler går snabbt bet när dom kommer till mer begränsade miljöer
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Detta skrev TomasL :wink: Inte Al Mighty Bundy...som är så populär på detta forum utav en sådan mystisk anledning.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av mankan »

Jag tycker fixeringen vid programspråk visar mest på okunskap om mjukvaruutveckling. Visst man kan vara mer produktiv i ett eller annat språk och dess miljö (libbar och IDE) men om man inte fattar hur ens beslut ter sig i exekverbar kod med avseende på storlek, RAM-användning, underhållbarhet osv så är det lätt att falla i språkfällan.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TheUnreal »

Jo det är tydligt att citaten hamnade lite snett där, kanske redigeras vad det lider :)

Din kändisstatus kanske beror på:
*Din världsmästarattityd
*Din oerhörda förmåga att besvara folks tidsinvestering i att försöka hjälpa dig med svammel och bortförklaringar
*Sumpgas och ljusbrytning från venus...


Troligtvis kommer du att bli bättre bemött om du bara backar upp attityden med några världsklasskreationer och/eller att du visar tacksamhet och uppskattning för den tid folk lägger ner på att hjälpa dig genom att kanske testa det som föreslås föra en dialog på ämnet som visar att du gör framgångar och löser problemen på smarta sätt ;)

Fast det kan ju oxå vara alla andra som har fel... inte så troligt dock :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

mankan skrev:Jag tycker fixeringen vid programspråk visar mest på okunskap om mjukvaruutveckling. Visst man kan vara mer produktiv i ett eller annat språk och dess miljö (libbar och IDE) men om man inte fattar hur ens beslut ter sig i exekverbar kod med avseende på storlek, RAM-användning, underhållbarhet osv så är det lätt att falla i språkfällan.
Vadå mest okunskap?

Vad skulle DU helt vilja skapa en kompilator för? Java eller C?
Minsta arbetet är säker C. Hade vi haft Java kompilatorer hade detta betydligt enklare att Java är ett enklare och mindre språk än C. C är ett litet språk som utvecklades från BCPL - Basic programing language
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TheUnreal skrev:Jo det är tydligt att citaten hamnade lite snett där, kanske redigeras vad det lider :)

Din kändisstatus kanske beror på:
*Din världsmästarattityd
*Din oerhörda förmåga att besvara folks tidsinvestering i att försöka hjälpa dig med svammel och bortförklaringar
*Sumpgas och ljusbrytning från venus...



Troligtvis kommer du att bli bättre bemött om du bara backar upp attityden med några världsklasskreationer och/eller att du visar tacksamhet och uppskattning för den tid folk lägger ner på att hjälpa dig genom att kanske testa det som föreslås föra en dialog på ämnet som visar att du gör framgångar och löser problemen på smarta sätt ;)

Fast det kan ju oxå vara alla andra som har fel... inte så troligt dock :)
Ursäkta? Förklara gärna med romaner.

Jag är tacksam. Jag försöker även att lära ut Java för inbyggda system helt gratis här på forumet för jag stödjer detta forum utan kostnad.
Jag är mycket medveten om att folk hjälper mig och många blir sura på mig hela tiden. Men det har med att det är typ 10 pers somt talar samtidigt. Jag hinner inte. Det går inte. Folk blir upprörda här där dem inte får sina svar på sina frågor. Sämsta med detta forum är att man kan inte citera senaste inlägget.

Enklaste för mig är om t.ex TomtasL srkiver:

bLA BAL ABA b ala bla abla bla bla bla.

Men det kan översättas till:

1. Vad tycker du om X?
2. Vad bör vi göra mot Y?
3. Har du någon fråga om?

Helt underbart att svara på. :)

EditL
Det räcker bara att jag är borta 8 timmar och jag har 20 obesvarade svar att svara. Svarar man inte perfekt så får man på käften. Jag vet inte varför mina trådar är så enormt populära. Jag försöker försvara allt med användaren försöker att svara mig med, men det blir alltid fel. Jag uppfattar att användaren är inte nöjd med sitt svar med tanke på hur mycket den har skrivit till mig och försökt hjälpa mig.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TheUnreal »

Nu skulle jag ju kunna göra lite som dig och hänvisa till mitt inlägg ovan, men precis som vi förtjänar att du vårdar vår nedlagda tid väl förtjänar du en rak och ärlig kommunikation vilket jag känner att många här inte inte orkar ge dig längre.

Om du själv sätter dig och läser dina inlägg så kanske du kan se att du har ett rätt överlägsen attityd, oavsiktligt eller ej det vet inte vi.

Du tenderar även att föredra att göra egna lösningar på redan lösta problem, uppfinna hjulet igen som någon skrivit.
Samt lösa små problem med enormt komplicerade modeller.
Bra och dåligt, en god möjlighet att lära sig men det kanske skapar fler problem än det löser.

Det hela har över tid utvecklats till att iaf jag känner för popcorn och en stor läsk för att se "vart ska det här ta vägen" när jag ser en ny tråd av dig.
Se det som ett gott tecken att jag förväntar mig underhållning och inte känner avsmak, vilket tyvärr flera andra uttryckt :(

Jag tycker att du ska börja låta dina inlägg ta tid, fundera och formulera dig väl och du vinner inget på att svara snabbt.
Det finns en del läsare med bokstavskombinationer här, kanske även du och jag, diagnostiserade eller ej som gärna hänger upp sig på eller inte klarar av syftningsfel eller fel terminologi.
Intellektet är det inget att anmärka på, ger du dem bara möjlighet att hjälpa så får du otrolig hjälp tillbaka.

Om du låter diskussionerna handla om de problem du behöver lösa och lösningarna snarare än dig, dina kunskaper och dina referenser så får "vi" svårare att bilda oss en negativ uppfattning av dig.
Vi gör alla "inte rätt" då och då, ibland räcker det med att ställa frågan till någon annan för att själv se svaret, ibland kan yttre hjälp behövas för att komma vidare.
Personligen har jag, tyvärr, fått bilden av dig som en ungtupp med stort självhävdelsebehov. Men även lite som en söt hundvalp med möjlighet att bli riktigt bra.

Jag blev positivt överraskad av att du engagerat dig i att skapa en kurs. Det hedrar dig.
Du har även fått feedback på saker som inte är så bra där i, ta till vara på det!
Det är inte kritik mot dig som person, det är bara en öppning för dig att lära dig mera, samma sak om du väljer att visa upp något du skapat.
Kan du ta tipsen och göra det du gjort bättre visar det även att du kan arbeta i team.

Skippa runtikring snack och fokusera på ämnet för tråden.
Och visa gärna upp vad du skapar, mindre snack och mera verkstad helt enkelt :)
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

Jo. Golang kan lika mycket som C då det är samma utvecklare. Men jag tycker att det produceras så onödigt många språk så det blir bara en enda röra. Valfrihet är bra, men när det kommer till språk så tycker jag att det försämrar supporten och stödet för språken. 

Det går bara 10 år, sedan är Python helt döende, trots att det är ett utav världen populäraste språk just nu.

- Vad använder du?
- Jag använder Hocus Pocus!
- Jaha? Vad kan du göra med det?
- Programmering utav ARM och PIC. 

Tänk när ett språk som tar över C och totalt konkurrerar ut C? Vad gör ni då?
Nu blev det nog lite förvirrat här: C är INTE utvecklat av Google (C skapades på 60/70 talet medan Google grundades 1998). Golang kan mycket mer än C då exempelivs trådhantering och kommunikation finns inbyggt i språket.

Du är nog lite väl språkfixerad. Man väljer språk beroende på vad som är lämpligt i projektet.
Själv kan jag dessa språk:
Assembler (PIC, ARM),C, C++, C#, golang, java, javascript, perl, PHP, VHDL,
Alla språken har sina för och nackdelar och jag väljer det språk som är bäst i det projektet/processorn. C är inte heligt och finns det nytt språk med nya fördelar har jag inga problem lära mig det. Assembler undviker jag dock så mycket jag kan...

Och för ditt exempel så är C lämpligast för inbyggda processorer utan operativsystem då det är effektivt och anpassat för skriva drivrutiner till hårdvara.

Cs syntax är väldigt bra vilket förklara varför många språk har liknande syntax.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av grottan »

Al_Bundy skrev:Detta skrev TomasL :wink: Inte Al Mighty Bundy...som är så populär på detta forum utav en sådan mystisk anledning.
Ser nu att citatet blev helt trasig, my bad - skulle förståss varit så här
Al_Bundy skrev:Det jag menar är att C är ett litet verktyg och det duger för inbyggda system då det kostar lite att skapa en kompilator samt språket är enkelt att lära sig. C++ och allt över är bara allt för mycket och ses som en kostnad bara. Jag kör TTC control på jobbet nu och jag har gjort två små program på min PLC. Jag har använt 94% utav minnet. Jag kör Codesys på min mikrokontroller. Det verkar suga upp minnet rätt hårt. Men jag kan iallafall göra det jag vill göra.
Om du nu har använt 94% av minnet med två små program så har du:

1. För klen hårdvaruplattform

2. Skriver kass kod

Med tanke på att TT Control och Prinhto har fått i hop styrningen av en pistmaskin på controllers från TT Control (https://www.ttcontrol.com/wp-content/up ... estudy.pdf) tror jag det mesta tyder på att din kod är dåligt optimerad.

Som kuriosa kan man betrakta att NASA skickade Apollo t.o.r månen med en CPU på 2MHz och 4kB RAM - går att programmera snålt om man vill men dagens unga utvecklare som lever i "drag and drop" + googla annans kod och tillgång till oceaner av minne och klockcykler går snabbt bet när dom kommer till mer begränsade miljöer
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av mankan »

Al_Bundy skrev:
mankan skrev:Jag tycker fixeringen vid programspråk visar mest på okunskap om mjukvaruutveckling. Visst man kan vara mer produktiv i ett eller annat språk och dess miljö (libbar och IDE) men om man inte fattar hur ens beslut ter sig i exekverbar kod med avseende på storlek, RAM-användning, underhållbarhet osv så är det lätt att falla i språkfällan.
Vadå mest okunskap?
Ok då, enbart okunskap :)
Al_Bundy skrev: Vad skulle DU helt vilja skapa en kompilator för? Java eller C?
Minsta arbetet är säker C. Hade vi haft Java kompilatorer hade detta betydligt enklare att Java är ett enklare och mindre språk än C. C är ett litet språk som utvecklades från BCPL - Basic programing language
Personligen skulle jag inte uppfinna hjulet igen men om frågan är rent hypotetisk så skulle jag gärna labba med JIT-kompilering av Java.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Rick81 skrev: Nu blev det nog lite förvirrat här: C är INTE utvecklat av Google (C skapades på 60/70 talet medan Google grundades 1998). Golang kan mycket mer än C då exempelivs trådhantering och kommunikation finns inbyggt i språket.

Du är nog lite väl språkfixerad. Man väljer språk beroende på vad som är lämpligt i projektet.
Själv kan jag dessa språk:
Assembler (PIC, ARM),C, C++, C#, golang, java, javascript, perl, PHP, VHDL,
Alla språken har sina för och nackdelar och jag väljer det språk som är bäst i det projektet/processorn. C är inte heligt och finns det nytt språk med nya fördelar har jag inga problem lära mig det. Assembler undviker jag dock så mycket jag kan...

Och för ditt exempel så är C lämpligast för inbyggda processorer utan operativsystem då det är effektivt och anpassat för skriva drivrutiner till hårdvara.

Cs syntax är väldigt bra vilket förklara varför många språk har liknande syntax.
Jag vet att C är inte utvecklat utav Google, men det är utvecklat utav Ken Thompson. Samma person som utvecklade Go Lang.

Jag är språkfixerad då jag använder ett språk som har hög support och enkelt att använda. Python och Java samt C är populära språk som man kommer långt med. Mer än så behöver man inte kunna.

Ja. C är bra för det. Men tänk om man vill ha en hemsida som kan styra elektronik? Då är java bättre.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

grottan skrev: Om du nu har använt 94% av minnet med två små program så har du:

1. För klen hårdvaruplattform

2. Skriver kass kod

Med tanke på att TT Control och Prinhto har fått i hop styrningen av en pistmaskin på controllers från TT Control (https://www.ttcontrol.com/wp-content/up ... estudy.pdf) tror jag det mesta tyder på att din kod är dåligt optimerad.

Som kuriosa kan man betrakta att NASA skickade Apollo t.o.r månen med en CPU på 2MHz och 4kB RAM - går att programmera snålt om man vill men dagens unga utvecklare som lever i "drag and drop" + googla annans kod och tillgång till oceaner av minne och klockcykler går snabbt bet när dom kommer till mer begränsade miljöer
1. Det är för klen hårdvaruplattform. Men en TTC controller kostar ca 1000 kr också. Det är bra pris. Jag använder exempelkod från TT controllers hemsida.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Jag vet att C är inte utvecklat utav Google, men det är utvecklat utav Ken Thompson. Samma person som utvecklade Go Lang.
Öh, nej, det skapades av Dennis Ritchie med hjälp av Brian Kernighan på Bell Labs, Thompson skapade Unix samt B, tillsammans med K&R.
Thompson gick vidare till Google
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Men tänk om man vill ha en hemsida som kan styra elektronik? Då är java bättre.
Eller PHP eller HTML eller vad som helst ungefär.
Java är garanterat inte bättre än något annat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

grottan skrev: Som kuriosa kan man betrakta att NASA skickade Apollo t.o.r månen med en CPU på 2MHz och 4kB RAM - går att programmera snålt om man vill men dagens unga utvecklare som lever i "drag and drop" + googla annans kod och tillgång till oceaner av minne och klockcykler går snabbt bet när dom kommer till mer begränsade miljöer
Orsaken har med att idag så måste utvecklingsprojekt gå snabbt. Att skriva ett stort projekt i C gör man inte om man har en sluttid på ca 5 månader.
Att dagens unga utvecklare använder kod från andra t.ex. Stack Exchange eller Stack Overflow har med att manualerna är för svåra och det är enklare att "googla" på sitt svar.

Människan är precis som strömmen - tar den enkla vägen.
Skriv svar