STM32 step-by-step

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Al: Nu ställer du så konstiga frågor igen.
Jag har en fråga till dig: Hur långt är ett snöre?
Det är relevanta frågor. Tänk om du har en kund som ställde en sådan fråga. Ska du behandla dem som Mighty Bundy då? :wink:

Vad är enklast att programmera?
Vad är billigast?
Vad får man mest pengar för?
Vad kostar minst?
Vilken kommer jag igång snabbast med?
Vilken klarar utav att göra jobbet snabbast?
osv.

Viktiga frågor! Jag kan acceptera en roman som svar.
Senast redigerad av Al_Bundy 28 oktober 2018, 21:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

Rick81 skrev:Stm32f0 är väldigt prisvärda.
https://se.farnell.com/w/c/halvledare-i ... st=Stm32f0

För 29 kr i entyckspris får du en ARM som krossar de flesta AVR
https://se.farnell.com/stmicroelectroni ... st=Stm32f0

48 MHz 32 bit, 32 kB ram, 256 kB flash
Där ser man. Inte ens AVR verkar nå dit. Synd bara att ARM är icke-DIP oftast.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Al, dina frågor går inte att besvara generellt.

Vilken är enklast att programmera? Det beror naturligtvis på dina kunskaper och erfarenheter.
Vad är billigast? Det beror naturligtvis på ditt projekt.
Vad får man mest pengar för? Konstig fråga i det här sammanhanget. Annars, generellt, hårt och envist arbete. Eller att man lurar skjortan av någon.
Vad kostar minst? Det beror naturligtvis på ditt projekt.
Vilken kommer du igång snabbast med? Det beror naturligtvis på dina kunskaper och erfarenheter.
Vilken klarar av att göra jobbet snabbast? Vänligen torka bakom öronen och efter det definiera snabbast.
osv.

Romanen blir inte längre än så med den input du ger. Inse att svaren man får beror till stor del på hur man ställer frågorna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av sodjan »

> Vad är prisskillnaden mellan AVR och ARM för likvärdiga processorer?

Att du frågar så tyder på att du, fast du har fått massor av svar inte
bara i denna tråd på i princip samma fråga, ändå inte har förstått.

Det är som att fråga vad "prisskillnaden är mellan en Porsche och en
LandRover för likvärdiga modeller". Svaret är som alltid att det inte går
att svara på en sådan fråga. Det finns helt enkelt inga "likvärdiga modeller
från Porsche och LandRover (eller ARM och AVR, för den delen).
Jag tänker mest åka på Autobahn => Porsche.
Jag ska på jaktresor till fjällen => LandRover.
Jag är har båda ovanstående behov => En av varje...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

Okej.

Jag tänker automatisera en process. Den ska vara stabil. Den ska kommunicera med andra processer via CAN bus. Robusthet är viktigt här. Jag kommer reglera mycket. Jag ska göra matris beräkningar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Okej, då funkar ju både AVR och ARM. Och PIC. Det finns en del 8051-derivat du skulle kunna titta på. Och så har ju japanerna en massa bra processorer. Icecap kör Mitsubishi.

Edit: Ett allvarligt tips du bör fundera över. Implementera det hela i en PC först för att få en riktig uppfattning om komplexiteten. Sedan kan du flytta det till valfri hårdvara som uppfyller dina krav.
Senast redigerad av lillahuset 28 oktober 2018, 23:17:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

Jag kör också Mitsubishi. :)

Kan du inte berätta vad som gör ARM unikt och AVR unikt samt PIC unikt? Dem har väll sin spetskompetens?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Nej, de är i stort sett utbytbara. Som jag skrev tidigare, liten processor = AVR/PIC, stor processor = ARM/PIC32.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Mr Andersson »

Tja företagsnamnen och loggorna är väl unika. (konstig fråga får konstiga svar)

När det gäller hårdvara så vill man inte ha unika saker. Då finns det inget likvärdigt att ersätta med om processorn slutar säljas.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Nej, de är i stort sett utbytbara. Som jag skrev tidigare, liten processor = AVR/PIC, stor processor = ARM/PIC32.
Kan du ge en tillämpning på vad man gör med en liten processor? Är det för typ "små projekt" och ARM är för de stora grabbarna?

När jag menar små projekt så menar jag projekt som ryms i handen. Typ någon speciell fjärrkontroll som ska tillverkas miljoner utav?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Det där med "second source" fungerade till någon gång på nittiotalet, de senaste tjugo åren hardet varit svårt annat än för diskreta komponenter, logikkretsar, minnen och liknande.

Idag finns det väl två strategier:
1. Välj en ARM och hoppas att du kan hitta ett alternativ med snarlik I/O. När det träffar fläkten, ta fram något du kan bita hårt i och börja porta koden. Har du valt en ARM från ST så finns det troligen en snarlik du kan använda. Gäller förmodligen de andra stora också.
2. Välj en AVR eller PIC som påminner så mycket som möjjligt om Microchips senaste (helst framtida) produkter som möjligt. När det träffar fläkten, ta fram något du kan bita hårt i och börja porta koden.

Generell regel: Separera beräkningar och logik så mycket som möjligt från I/O med ett HAL. Jag tror det var med Windows NT Microsoft lärde sig det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Hur svårt kan det vara?

En liten processor har lite minne och oftast låg klockfrekvens.
En stor processor har mycket minne och oftast hög klockfrekvens.

Jag tror det är dags för Al att undersöka marknaden lite grand. Det kan möjligen ge vissa insikter.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Mr Andersson »

lillahuset skrev:Det där med "second source" fungerade till någon gång på nittiotalet, de senaste tjugo åren hardet varit svårt annat än för diskreta komponenter, logikkretsar, minnen och liknande.
Jag menade inte direkt unika produkter. Att hitta identiska korstillverkade moderna MCUer är nog i princip omöjligt. Jag tänkte mer på unika features.

Ta t.ex. Alteras avalonbuss. Så vitt jag vet är de unika om att använda den tekniken, resten av världen använder AMBA eller wishbone. Det är inte en anledning för att välja Altera, det är en anledning att undvika dem och deras medvetna inlåsning.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av lillahuset »

Det var rätt länge sedan jag använde FPGAer och jag har alltid varit skeptisk till Altera. Deras enda chans att överleva tror jag är att pappa Intel köpte upp dem.

För många herrans år sedan var jag på ett Xilinx-seminarium i Göteborg.
Ett av deras mest minnesvärda budskap var att i FPGA-branschen måste man ha de minsta geometrierna och de största volymerna för att överleva.
Jag vet inte vem som leder nu men hoppas att det inte är Altera. Fast Intel har förmodligen gett dem de minsta geometrierna och största potential när det gäller produktion. Kanske också försäljning.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: STM32 step-by-step

Inlägg av Rick81 »

Al: En processors fysiska storlek har inte så mycketmed prestanda att göra. Ex en AVR DIP är mycket större än en snabbarre STM32.

En mobiltelefon du har i handen har en 8 kärning processor på över 2 GHz och är ruskigt kraftful....
Skriv svar