Raspberry för konfiguration av embedded

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av TomasL »

Det måste väl ändå betraktas som extremt off-topic
Förstår inte riktigt vad en ev webserver har med godkännanden i Indien att göra?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av ankan »

Micke_s:
Precis det du är inne på så var jag inne på att implementera Modbus på stm32 enheten och sedan låta en mindre tidskritisk enhet som tex RPi med modem sköta kommunikationen med server och presentationsenheter som mobiler och surfplattor. För att sedan göra konfigurationen enkel så tänker jag att man ansluter till RPin via wifi och surfar in på en lokal hemsida där man kan konfigurera och se status, loggar mm. Anybus bolt löser en del av problemet. Det jag saknar är att den ska ha inbyggt modem så den kan skicka data direkt till tex Azure hub. RPi är nog både flexiblare och bra mycket billigare. Men Anybus bolt är helt klart åt rätt håll.


Då kommer vi till nästa fråga.

Eftersom vi pratar om att använda RPi så finns så otroligt mycket redan färdigt. Finns det kanske någon image eller något paket man kan installera som sätter upp grunden för en presentationssida med säker inloggning till inställningar mm? Kanske som Wordpress eller Joomla men det borde kunna vara bra mycket mindre och enklare.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Micke_s »

TomasL: Eftersom det framkom i efterhand både wifi och eventuell kommersiell produkt så är det relevant att berätta om lite utmaningar.
På prototypstadiet så går vad som helst använda, men bygger man prototypen på modbus så går det enklare att separera gateway:en och produkten.

Hittade ett pris på bolt:en också: https://www.automation24.biz/hms-awb200 ... -bolt-wlan
Man måste sälja ganska många produkter innan 3000kr för en wifi gateway lönar sig jämfört med alla tester..

Edit: Node-red kanske är något på RPI:n
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Jan Almqvist »

Micke_s skrev: * Skriv en windows/android/iphone app för konfigureringen av produkten.
Jag har flera kunder som använder min app HMI Droid (eller Odrid HMI) just på detta sätt.
De tekniker som är ute och installerar eller utför service har ofta en Android-platta, en iPad, en Android-telefon eller en iPhone och bläddrar igenom antal sidor där man gör konfigureringen. En platta ger bättre översikt och mindre bläddrande.
Vissa kunder kör kommunikation med mikroprocessorn via Modbus RTU via Bluetooth SPP (Android) och Bluetooth LE (iOS) med Microchip BM78, eller BM77 i äldre system.
Andra kunder använder t.ex. ESP8622 och kör Modbus/TCP via WiFi.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Nerre »

ankan skrev:Om nu inte RPi är en bra lösning, vad kör man annars? Alla som gör en enhet som man ansluter till nätverket som man behöver logga in på för att konfigurera kan väll inte vara skrivna från scratch. Måste finnas något som förenklar hela processen. RPi kanske inte är bra för att den har SD-kort, men det finns väll andra enchipsdatorer man kan använda som har allt i flash, eller?
Tittar jag på mina routrar så har ju de oftast operativet i flash och körs sen till största delen mot en RAM-disk. Det går antagligen att göra samma sak på en rPi, men de distar som finns färdiga är nog inte så anpassade till det.

Jag gissar att de flesta NAS också kör liknande lösningar (de har väl inte operativet ligger på nån av diskarna utan i flash?).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Klas-Kenny »

Micke_s skrev: Man måste sälja ganska många produkter innan 3000kr för en wifi gateway lönar sig jämfört med alla tester..
Nåja, med förcertifierade radiomoduler behöver det inte bli så särskilt dyrt att täcka de flesta länder.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av xxargs »

Att SD-flash går sönder i förtid för många RPI-användare beror på att det inte är dom dyra, industriklassade SD-minnena som används utan den billigaste 8GB Sandisk SD för 50-80kr/st när man passerade gubbdagiset. - då har man redan förbrukat 95% av den potentiella livslängden för en SD-minnes lösning, eftersom det är lägsta klassens flash i dem som vinglade på kanten på soptunnan redan på flashminnesfabriken, men som någon gav ett skambud på partiet... (som någon mer initierad sa - ingenting slängs/skrotas i flashminnesväg - allt säljs, på något sätt och utan denna 'sidoförsäljning' av underkända flashminnen (som kan vara upp till 70% av produktionen) skulle drastiskt försämra ekonomierna för flash-minnes fabrikerna då det är en så stor del av hela totalekonomin)

Tittar man på vad industriklassade SD-minne kostar per GB så...

Sedan går det att med en OTP-programering att få Rasp att starta via USB på vald media istället och man kan stoppa in valfri kvalitet av media där (dock billiga USB-stickor dras med samma egenskaper som SD-minne då det är samma källa och kvalitetsnivå på flash-minne)

Med USB-media har man större möjligheter med tex. RAID-konfigurationer, använda filsystem med checksummad innehåll och därmed upptäcka läsfel där självupptäckten av korrupt läsning är högst tveksam numera (då man använder samma kontrollers både i USB och SD-minne numera) i USB-stickor och icke existerande i SD-minnen av historiska skäl (man ansåg att flashminne aldrig gjorde fel och därmed ingen felhantering för det inbyggt i grunden i SD-minnen på samma sätt som man har i gränssnitt mot magnetmedia, det finns förvisso register numera som kan ge status på flashminnet, men det är inget som läser i denna under läs-transaktionen och inte heller stoppar om minnet börja avge korrupta sektorer utan det fortsätter tills det är klar och utan att flagga för att delar av läst datat är korrupt - sk. silent error och är den absolut värsta sortens fel eftersom man inte får reda på det) och även rätta det med nyskrivning av datat på ny plats om man har redundant drift (läs RAID1). Har man filsystem som BTRFS (som RPI orkar med hyfsat) så vandrar man igenom hela minnesvolymen sakta iom. COW-filosofi alltid skriver på nya oanvända/frigjorda sektorer nästan som en mask vandrar genom lagringsminnesmängden och inte skriver på samma fläck hela tiden som man gör i många andra filsystem.

En trolig lösning är att ha en SD i RO-mode för uppstart och sedan ett par USB-minnen i en RAID1-konfiguration som arbetsfilsystem och jag skulle inte vara rädd för BTRFS i en RAID1-konfiguration (sin egen - inte via MDADM) både för data och metadata då jag hittills inte lyckats köra ihjäl en BTRFS-filsystem med klumpiga stopp och annan 'misshandel' med glapp kabel och andra för filsystemet osnygga events... - mycket beror just på att den inte skriver över gammal data (inte ens metadata då den också körs i COW) och gör att den vid en senare (om)start/remount kan hitta senaste kontrollerade transaktion och skita i efterkommande om det bröts mitt under skrivningen av olika orsaker...

---

Många SD-minnen verkar vara känsliga för spänningsfluktationer på matningssidan när de arbetar och inte sällan är det som tar livet av dem, vet dock inte hur 'industry-strength' SD-minne är i det avseende, om det är förstärkt skydd...

USB-stickor matas med 5 Volt och flashminnena som används inuti är av 3.3 - 1.8V typ vilket innebär att det alltid finns en spänningsregulator i dessa för att ge minnena rätt spänning, också buss-gränssnitt som ser till att spänningssvinget in och ut är rätt oavsett vilken spänning minnet internt använder sig av - därmed finns det potential att USB-stickor klarar sig bättre i miljöer med mindre väl kontrollerad strömförsörjning. Kostnad är att de drar mer ström (kanske mer än vad USB-porten tillåter) och stickorna bli ofta varma.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Rick81 »

Om du klarar dig med begränsad räckvidd är det enklaste en UART bluetoooth som du kopplar till stm32 och sen till mobilen.

Tror det är svårt hitta ett redan färdigt konfigurationsGUI via webb att hitta men du kan ju kolla ex. OpenWRT och anpassa efter dina behov. Har för mig de har ett GUI för routerkonfig.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av ankan »

Rick81 skrev:Om du klarar dig med begränsad räckvidd är det enklaste en UART bluetoooth som du kopplar till stm32 och sen till mobilen.

Tror det är svårt hitta ett redan färdigt konfigurationsGUI via webb att hitta men du kan ju kolla ex. OpenWRT och anpassa efter dina behov. Har för mig de har ett GUI för routerkonfig.
Bluetooth räcker inte eftersom burken ska kunna koppla upp sig på internet och alltså ha inbyggt modem.

Fältcom miips är lite åt rätt håll också. Den har modem med routerfunktion och can ingång samt att man kan skriva egna applikationer till burken. Dock saknas wifi och burken kostar bra mycket mer.

RPi tänkte jag mest att det redan finns så mycket till så att chansen borde vara stor att något färdigt finns. Men egentligen räcker det med rätt hårdvara som en router med inbyggt modem och stöd för can eller rs485 och som är så pass öppen att man kan anpassa webbgränssnittet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av lillahuset »

Här finns många frågor och svar, bland annat ett forum:
https://www.raspberrypi.org/
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Nerre »

Rick81 skrev: Tror det är svårt hitta ett redan färdigt konfigurationsGUI via webb att hitta men du kan ju kolla ex. OpenWRT och anpassa efter dina behov. Har för mig de har ett GUI för routerkonfig.
Även t.ex. Asus använder ju ett webinterface och deras AsusWRT (som inte bygger på OpenWRT utan TomatoUSB) är till stora delar Open Source.

"Inbyggt modem" tycker jag är en liten motsägelse, jag är rätt säker på att 90-95% av de burkar som har "inbyggt modem" egentligen har det sitter på USB-bussen. Och de övriga har det PCI-anslutet.

Kör man Linux är det ju ändå i princip plug and play.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av Rick81 »

ankan: jag tror du överarbetar projektet. Om du ändå behöver internetåtkomst så köp in en 3G/GSM modul och koppla in på uart på stm32. Sedan kör du en extern server som både stm32 och användare kopplar upp sig mot.

Externa server kan du köra en rapberry pie, vanlig dator eller webhotel.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av ankan »

Rick81: Kanske det men jag skulle vilja kunna göra en del kalibreringar och konfiguration via en lokal hemsida som har direktkontakt med hårdvaran.

Har redan prova att implementera TCP/IP stack, webserver mm i en stm32 krets, men det är rätt mycket jobb samtidigt som hemsidan dessutom tar en del plats. Tanken var att visningsutrusting i närheten ska kunna koppla upp sig via wifi till utrustningen för att hämta data samt kunna kommunicera med internet.

Det finns RPi som sodimm-moduler, som är som gjort för denna uppgift. Sedan kan man ansluta valfritt lte modem och wifi-modul eftersom de flesta drivrutiner redan finns inbyggt i Linux. Bara att ansluta och köra.

Någon som har jobbat med RPi CM?
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av idiotdea »

Delvist OT, trådskaparen får säga till om vi skall avsluta denna diskussion.

Mitt andra SD-kort för raspberry pi gav upp i veckan. Utan specialkonfiguration verkar de officiella RPI korten (NOOBS) hålla i ett par-tre år. Enligt tidigare kommentarer beror det antaligen på för dåligt kvalitet på korten. Kan någon rekommendera vad man borde köpa, för att klara åtminstone 5 år?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Raspberry för konfiguration av embedded

Inlägg av mrfrenzy »

Det spelar ingen roll vilket kort du köper, det kommer förstöras om du inte konfigurerar korrekt.
Vill du inte konfigurera på rätt sätt (eliminiera eller minska skrivning av loggar, noatime osv) så måste du köpa en SSD eller HDD.
Skriv svar