Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har skapat ett loginsystem med Spring ramverk för Java och jag ska implementera det på min Raspberry Pi, men jag behöver en I/O-modul och då har jag en Arduino Mega liggandes här. Perfekt som att kunna läsa utav I/O gångar.

Men då krävs det kommunikation mellan Arduino och Raspberry och jag har tänkt att använda kommunikation mellan USB utgångarna. Nu vet jag inte hur man skapar stabil kommunikation, men jag tänkte om detta är ett bra alternativ.

Vi säger att jag numrerar varje ingång med ett nummer i form av text så analog 0 blir "A0" och digital 30 blir "D30". Från min raspberry Pi så skickar jag alltså textsträngen "OUT - D30 - HIGH" och min arduino får denna textsträng och aktiverar då utgång D30 till hög. Skickar jag strängen "IN - D30 - LOW" så ska jag alltså läsa utav ingången D30.

Men detta känns rätt mycket jobb att göra. Finns det inget färdigt sätt att kunna ha kommunikation mellan Pi och Mega? Ja, det måste vara via USB hålet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska intresserat av hur du vill kommunicera på USB-utgångarna. Hur löser du det?

Ditt kommunikationsprotokoll lär ge Arduinon en hel del overhead men med Java kan man kanske inte vara känslig för sånt. Men annars finns det många andra sätt som är snabbare och enklare.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Exakt. Jag undrade om ni kunde ge mig något förslag? Jag har kollat lite på Firmata som både passar Java och Arduino's språk. Även har jag kollat lite på EasyModBus. http://easymodbustcp.net/en/

Jag vet inte vilket jag ska använda. Målet är att ha USB kommunikation mellan Pajen och Megan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av lillahuset »

Du har inte noterat att RPi har I/O? Skippa Arduino och använd pigpio.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Jo, det vet jag. Men jag vill att man ska kunna byta ut "io-modulen". Eller använda flera.

Den andra orsaken är att jag hittar inga bra "io"kort till Raspberry.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av lillahuset »

Ja livet är överväldigande komplicerat emellanåt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av tecno »

hittar inga bra "io"kort
Suck, då har du inte ens letat. Du kanske skulle leta först och fråga sedan.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Mr Andersson »

Att använda ett textbaserat protokoll helt utan felkontroll låter som en extremt dålig idé.
Dels är det väldigt ineffektivt, och så har du inget skydd mot bitfel. Vad gör du om din D30-text blir D32 hos mottagaren?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Men det finns ju triljoners med kort och ingen passar mig för jag kräver ett kort som har både analogt och digitalt, men jag har oftast endast hittat digitalt eller analogt samt väldigt få I/O gångar.

Nästan som man funderar på att köpa en MPC3008 och programmera själv via SPI, men jag känner att jag väljer hellre att köpa ett färdigt kort då jag löder så fult ;)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Mr Andersson skrev:Att använda ett textbaserat protokoll helt utan felkontroll låter som en extremt dålig idé.
Dels är det väldigt ineffektivt, och så har du inget skydd mot bitfel. Vad gör du om din D30-text blir D32 hos mottagaren?
Jag vet att det är en dålig idé, därför undrar jag om det finns bättre verktyg att använda för att läsa och skriva från en PI till en Arduino?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av lillahuset »

Om du slutar bete dig som en *d**t och anger vad du har för krav på I/O kanske någon hjälper dig.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Mitt krav på en I/O har jag redan beskrivit ovan. Men jag kan göra det igen till *********

Jag hade tänkt en Arduino som en I/O för att dem är enkel att byta ut om den går sönder, varje port kan bli både en ingång eller utgång, beroende på hur man skriver den till. En Mega har ju 52 digitala pinnar och vissa av dem är analoga mellan 0 till 5 volt.

Jag behöver även analoga pinnar, vilket Megan har.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av hummel »

Var du för tekniska krav för din IO? För digitala delen vilka spänningar ? Hur ser signalen ut? Hur snabb ska IO vara? För den analoga vad gäller för upplösning? Är det snabba, långsamma förlopp?

Med lite mer kött på benen är det enklare att hjälpa dig finna en lösning.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har inget större krav än att det ska fungera. Jag vill börja med något billigt till att börja med, dvs att använda det jag redan äger. Har inte lust att köpa en ModBus DAQ från http://www.shjelectronic.com/EthernetModules.htm jag kanske gör det i framtiden.

Nu ska jag inte styra relän som kräver 12 volt eller 24 volt. Jag tänker styra enkla relän som styrs av 3-5 volt. Temperaturgivarna ska inte vara 4-20 mA, utan det ska vara 0-5 volt. Jag har inga stora krav på noggrannhet. Upplösningen får minst vara 7-bit. 10-bit blir nog riktigt bra.

Långsamma är OK enligt mig. Jag kan inte specificera hur snabbt det får bara, men låt oss säga att inläsning av alla analoga under 1 sekund är bra enligt mig.

Jag har tittat lite på Firmata biblioteket

För Arduino: https://github.com/firmata/arduino
För Raspberry: https://github.com/kurbatov/firmata4j

Vad tror ni om detta sätt att ha kommunikation mellan USB-enheterna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ett bra sätt att få kommunikation mellan PI & Arduino?

Inlägg av Icecap »

Igen: hur har du tänkt dig att koppla ihop USB'arna så att de kan kommunicera?
Skriv svar