Använder du Java för inbyggda system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av gkar »

Oltronix skrev:Kul! Hur kommer man åt den?
Inte så svårt, men. Kör en BXJ instruktion.
Men, den exekverar inte all JAVA bytekod eftersom det är jätte CISCigt.
För det den inte kan köra drar den exceptions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jazelle

En klassik ARM har fasta 32 bitars opcoder. Iom ARM7 införde man Thumb mode, 16bit instruktioner.
Dessa instruktioner dekodas och kodas om till 32 bitars ARM instruktioner som sedan körs.
Jag har för mig att det fanns en halvcykel över i decodesteget i pipelinen som man utnyttjade för det. (Klassisk fetch-decode-execute pipeline)
Jazelle är samma sak, fast JAVA bytekod. Översättning från Javabytekod till 32 bits ARM kod.
Jag tror att första maskinen med det var ARM 926. (Som inte har många grindar gemensamt med ARM925, som inte kommer från ARM...)

Det lönar sig inte cykelmässigt. JIT is the shit.

I de nya ARMarna är Jazelle borttaget.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

Det är intressant att det finns så många olika intressen i denna tråd. Men är det någon som har någonsin stött på Java inom inbyggda system.

Jag ska börja imorgon att försöka starta upp min Raspberry Pi B+ med Java. Jag har kollat på en hemsida som visar lite tester mellan olika mjukvaror för att styra GPIO pinnarna hos Pajen B+ och då är Oracle's "bibliotek" i Java för att styra GPIO pinnar väldigt optimerat jämfört med Pi4J biblioteket.

Här tänker jag börja.
https://docs.oracle.com/javame/8.3/index.html
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Shimonu »

Vad tänker du dig för tillämpning?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har tänkt mig en tillämpning inom prototypbygge samt utveckling av system där uC-programmering tar för lång tid och PLC får inte plats. Det kan allt vara från kaffeautomater till robotik.

Att börja från grunden med en IC-krets för att bygga en dator och den dator ska styra motorer/relän/lampor osv. Då tycker jag att det känns lite att uppfinna hjulet på nytt. Jag vill bara ta någon PC-baserad dator med en LCD pekskärm integrerat och där efter ska denna PC styra I/O pinnar.

Visst kan man använda C för detta, men jag har hört att programmera en Intel eller ARM med C kräver stor erfarenhet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Visst, C är för komplicerat och tidskrävande för många men du kan ju alltid köra Python (obs, inget leksaksspråk, även om jag inte gillar det) eller Java (inga kommentarer) eller i stort sett vilket språk som helst.
Väljer du en någorlunda stor ARM brukar du få Linux på köpet. Väljer du x86 kan du tom använda Windows, oklart varför du skulle vilja det.
Väljer du en mindre ARM finns det flera RTOS att välja på. Det intressanta är att en dator är en dator är en dator så skillnaden är inte fundamental.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag skulle inte säga att C är för tidskrävande och komplecerat som argument för att välja bort det. Men är det så att jag ska t.ex. bygga en PC-baserat system som kan styra mekatronik så börjar jag först inte att bygga datorn och sedan programmera styrningen.

Jag tittar först på ett komplett "styrkort", dvs t.ex. Raspberry Pi eller Intels och ST32's enkortsdatorer. Där efter börjar jag med styrningen.

För mig känns det för mycket att använda C för att tända en lampa eller styra en servo. Jag kan förstå varför man använder C när det gäller kodgenerering från block. Det har med att C++ är allt för stort verktyg.

Annars så tror jag att jag måste sätta igång med Java EM Embedded nu :wink:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Ja gör det du. Resten av ditt svar verkar lite förvirrat så vi ska nog llämna det utan kommentar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av tecno »

verkar lite förvirrat
Inte värre än vanligt :lol:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

Säger stenåldersfolket...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Jo jag har också garvat åt Fred och Barney. Men inte så mycket som jag har suckat åt inlägg från blöjfolket här i forumet.
Kör gärna Java du, mig spelar det ingen roll. Lycka till!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Icecap »

Ja ja Al, som jag skrev tidigare: ditt sätt är att få allting til att fungera med det du kan.

Att ditt argument är att vi stenåldersgubbar inte är moderna säger ganska mycket (dåligt) om din insikt.

Men ja, Java kan fungera - det kan BASIC, Pascal, CiCode, Mindfuck och en massa andra språk också - men då det som får ett språk till att fungera är den som använder det betyder det alktså att du bara kan ett språk medan vi andra sannolikt kan använda flera olika.

Igen bevisar du din inskränkthet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17111
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av AndLi »

Al_Bundy skrev: Men är det så att jag ska t.ex. bygga en PC-baserat system som kan styra mekatronik så börjar jag först inte att bygga datorn och sedan programmera styrningen.
När folk här i allmänhet pratar om inbyggda system är det sällan PC baserat de talar om.... Kör du PC baserat sitter det sannolikt mer CPU kraft i musen än vad många här använder i vad de anser kompletta inbyggda system.. Men det är väl perfekt att du hittat din nisch där du kan vara effektivare och prestera mer än oss gamlingar! Du måste ju kunna fakturera miljoner i konsultarvode... LYCKA TILL!!
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Bo.Siltberg »

lillahuset skrev:Visst, C är för komplicerat och tidskrävande för många
Hur gammal är du? Lite oroande om man ser C som komplicerat, men jag vet inte vad dagens ungdomar för lära sig i skolan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Jag är några få år äldre än du och har C som första val när det gäller programmeringsspråk.
Jag har träffat en del "programmerare" som har tyckt att C är fruktansvärt komplicerat. I skolan tror jag man lär sig Java för att kunna skriva "appar" för smartfånar. Men jag är inte helt säker...
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Shimonu »

C är relativt rakt fram och simpelt. Det finns inte så mycket magiskt som händer i bakgrunden och det räcker med grundläggande förståelse av en dator för att använda det. C++ å andra sidan är mycket mer komplicerat och jobbigare att förstå när det går fel.

Jag får väl erkänna att jag huvudsakligen jobbar med C och är väldigt bekväm med det också.
Skriv svar