Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Och vad dödar dem? Naturligtvis många skrivningar men annars?

De två senaste jag plockade ur min FLASH-låda har varit skumma. Det första, ett 4GB SDHC, rapporterade datorn läsfel på. Det andra, ett 8GB SDHC levererade fel resultat en gång av sex. Kingston och SanDisk.

Jag har också noterat den senaste tiden att en del av mina USB-minnen har läs- eller skrivfel. Ca fem år gamla gissar jag. Okänt fabrikat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av TomasL »

Beror på kort, då de finns i en mängd olika varianter, såsom consumer, prosumer, pro, industrial osv.
Alla med olika livslängd och data.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Vi kan väl utgå från att det är consumer eftersom det inte står något annat på dem. Men alla kommer från "seriösa" handlare i Sverige.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av tecno »

Singla slant :)

Jag får installera om µSD stup i kvarten på mina RPi:n vilka blir sönderskrivna. Däremot har ingen gett upp ännu helt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Det sitter ett gammalt SD-kort i en RPi jag köpte av sodjan:

pi@pi:~ $ uptime
22:31:28 up 493 days, 12:08, 1 user, load average: 0.11, 0.10, 0.08
pi@pi:~ $ uname -a
Linux pi 4.1.19+ #858 Tue Mar 15 15:52:03 GMT 2016 armv6l GNU/Linux
pi@pi:~ $ cat /etc/issue.net
Raspbian GNU/Linux 8
pi@pi:~ $
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av TomasL »

Som sagt, beroende å modell.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av xxargs »

Om du inte köper industri-klassade SD-kort eller motsvarade USB-stickor och betalar priset vad de kostar, så kan du utgå ifrån att de är byggda med chip som inte klarar kvalitetskontrollerna för att användas inom industrin, smartphone/plattor etc. med inlödd flashminne ( eMMC == inlödbar SD-minne), enterprise-SSD eller konsument-SSD i olika kvalitetsgrader.

Med andra ord är det 'skräp-flash' som stoppas in i SD-minne och USB-stickor i konsumentskikt med ibland stora delar av minnet avstängt och det som ännu duger för ett relativt lågt antal omskrivning är det som visas ut. - dvs 32 GB-krets där bara 4 eller 8 GB används etc.

Dessutom speglar innehållet minnena som för närvarande tillverkas och att hitta en SD-minne eller USB-sticka med SLC-minne så får man leta efter > 10 år gamla stickor och SD, då de som finns idag har TLC-minne med varierande kvalitet (eftersom det är samma chip som används för SSD mm. men inte passerat kraven för SSD-tillverkningen och motsvarande) och relativt stor spänningsdrift med tiden och därmed håller datat intakt relativt kort tid (enstaka år max numera) om de ligger strömlösa - medans gamla SLC-minne kan hålla i >10 år strömlöst...

Finns spänningsglidningen som i Samsungs 840EVO så finns det spänningsglidning på samma generations USB-stickor och SD-minnen också - och alla moderna TLC och snart QLC-minnen har mer eller mindre uttalad spänningsglidning oavsett tillverkare och fräschas de inte upp med en omprogrammering då och då så når man så småningom en nivå där det blir läsfel. - förmodligen är det detta du har råkat ut för!

Tycker man CD/DVD är osäkra för att man har somliga billigaste möjliga noname-skivor och funnit dem oläsbara redan kort efter 10 år (fast sanningen är snarare att man inte verifierat bränningen i samband med bränningen och den misslyckad bränningen upptäcktes först 10 år senare) så är det inget mot dagens versioner av SD-minne och USB-stickor där man får vara glad om de har datat intakt över 1 år om de inte hålls strömsatt något dygn minst ett par gånger per år - och innehållet helst också skrivs om...


Kort sagt SD-minne och USB-pinnar är flash-fabrikernas 'avfalls-hantering' av chip som ej uppnår kraven och istället för att krossa skiten så säljer man det och få in lite pengar den vägen - det är så stor del i totalekonomin att flash-fabrikerna inte skulle klara sig utan denna 'business'

---

Det som också är jobbigt med USB-minne och framförallt SD-minnen är att de inte alls har någon koll på om sektorerna som levereras är felfria på samma sätt som när man hantera mot SSD med rätt omfattande ECC och felhantering vid fel.

SD-minnen har ingen felhantering för sektorer med läsfel pga. en filosofi en gång i tiden vid design att flash-minne aldrig gör fel och man skippade detta. Det finns dock en massa register i SD-minnena som flaggar för uppkommna fel vid läsning - men det är ingen SD-minnesläsande chip eller algoritm som tittar på detta under överföring och man kan få silent korruption i sina data eller inte allt för sällan SD-minnet slutar tvärt att fungera plötsligt och inte sällan aldrig någonsin mer går att läsa...

Problemet är att detta också läckt över till USB-stickor iom. (som använder SATA och därmed SCSI-kommandon som kan upptäcka och hantera läsfel på väldigt grundläggande nivå i infrastrukturen) att man använder allt oftare samma/liknande kontrollers med flera protokoll på dem och med minsta gemensamma nämnare och man börja läsa korrupta filer utan någon CRC eller IO-fel som varnar även ur USB-stickor...

---

med moderna SD-minne/stickor i konsumentklass som man köper överallt gäller följande:

De är enbart till för transport/korttidsförvaring - dvs. dagens 'diskett' med självradering inom något år eller två. Ha alltid backup på säkrare media som snurr-hårddiskar tills man är säker och verifierat filerna nått sin måldestination. används SD-minne i kamera - daglig backup, för i morron kan det börja vara fel i bilderna (färgglad repa och därefter grått resten av bildens nederdel) pga. oupptäckt silent datakorruption i SD-minnet.

har man mjukvara för enkortsdatorer i SD - se till att göra diskimage så att det går att återskapa på en ny SD när den gamle SD har sagt upp sig...


Är det kritiska filer - se till att generera checksumma med lämpligt verktyg så att filerna kan verifieras är intakta och inte fått bitröta under förvaringen på SD-minnet/stickan. - givetvis kan SD-minnet/USB-stickan fortfarande bestämma sig för att tvärdö under läsningen...

Alternativt använd checksummande filsystem och gärna metadata och datat i dubblett (går att lösa i filsystem som btrfs) - fast det hjälper ändå inte mot om minnet besluta sig att tvärdö...

Tycker ni ovanstående verkar överdrivet och väldigt pessimistisk syn på USB-minne och SD-minne pålitlighet - tänk då tillbaka till ovanstående texten den dagen när ni står inför trasiga filer eller värre - filer med silent korruption i SD/USB-media och gnäll inte - för ni är varnade!!

---

Tror inte folk förstått och håller sig uppdaterade i hur dåligt flashmedia har blivit de sista åren för arkivlagring av data då man jagat minnesutrymme på bekostnad av retension-tiden och det är snart inte bättre än batteribackuppad RAM-minne med batteriladdnings/byte per halvår eller så...

Vi lever en tid där det aldrig har skapats så mycket binär data som nu - men dessvärre också en tid där väldigt mycket binärdata kommer att förloras utan minsta spår kvar för framtiden för att modern (Flash) lagringsmedia inte håller datat speciellt länge intakt och mycket kortare tid än vad folk förväntar sig och inte hinner agera i tid.
Senast redigerad av xxargs 10 augusti 2018, 23:42:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

När det gäller data som är viktiga för mig ligger de alltid med checksumma på snurrdisk. Och en backup.

Det här gäller i första hand "systemdisk" i RPi och liknande samt som installationsmedium för OS.
Ibland för att överföra data mellan en dator där det inte finns nätverksanslutning och min dator.

De där 493 dagarna kanske beror på att den varit spänningssatt hela tiden.

Edit: Naturligtvis dagar, inte timmar.
Senast redigerad av lillahuset 11 augusti 2018, 01:06:08, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av xxargs »

det är 8760 timmar på en schablon-år och 493 timmar är dryg 20 dagar...

men som indikerat - hålls de strömsatta så bör det hålla längre, men det hänger också mycket på använda kontroller i SD och faktiskt vad minneschippen själva klarar att hantera - det är rätt mycket inbyggd intelligens på dem idag och olika mycket beroende på generation.

har man tillverkare som Samsung som både gör kontroller och minne så kan detta optimeras ihop bättre än en 3-part-tillverkare som köper lågklassade chip eller hela skivor på spotmarknaden och använder en marvel-kontroller med minsta möjliga ansträngning och sedan låter ghost-shift montera dessa nattetid med samma maskiner som dagtid görs för kända varumärken, för att fabriksägaren skall tjäna lite extra pengar, så...

som köpare och även importör har man inte en chans att veta vilka man får - egentligen trots att det står sandisk mfl. varumärken..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Så är det nog tyvärr.

Jag hade en 2,5" snurrdisk av välkänt fabrikat (minns inte vilket) som gav upp efter drygt två år, max ett halvårs användning, Kollade med Alina och de konstaterade att det var tre års garanti på den så jag fick en ny. Hoppas den håller längre. :humm:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av nifelheim »

kollade mina hallon pajer
den äldsta som fortfarande snurrar fanns lite log filer från portskanning jag gjorde december 2013.

Ping logfiler från juni 2014 till dags datum, den pingar några andra servrar och mejlar om dom inte svarar mig, men skriver alltid resultatet på fil till SD kortet.
Den loggar personsökningar dygnet runt sedan februari 2015 , och mejlar mig om det dyker upp något jag bevakar, men skriver allt till sd kortet.

8GB "cots" sd kort idag fyllt till 56%

Så minst 5 år håller det :-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Inte illa, men du vet inte om du har något bitfel någonstans.

Men det man inte vet har man som bekant inte ont av. Än. :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av nifelheim »

Det man inte vet lider man inte av :-)

Kod: Markera allt

pi@SERVER ~ $ cat /var/log/fsck/checkroot
Log of fsck -C -a -t ext4 /dev/mmcblk0p2
Fri May 11 09:19:31 2018

fsck from util-linux 2.20.1
/dev/mmcblk0p2: clean, 108834/474832 files, 1032510/1925120 blocks

Fri May 11 09:19:31 2018
----------------
pi@SERVER ~ $ uptime
 00:14:08 up 90 days,  7:34,  1 user,  load average: 0.73, 0.76, 0.84
pi@SERVER ~ $
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av lillahuset »

Jag vill inte vara besvärlig men även om filsystemet är OK kan du väl ha bitfel i någon fil? Eller har jag missat något? :humm:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur länge kan man räkna med att ett SD-kort håller?

Inlägg av nifelheim »

förmodligen

Efter att strömmen gått mitt i en skrivning,
har det blivit crc-fel vid läsning av sd kortet.
(jag försökte göra en kopia av kortet innan jag skulle försöka reparera)
Det funkade inte att formatera i windows, men gick med "sdformat" programmet ( www.sdcard.org )

Det skulle tala för att om en bit ändras på kortet kommer jag få crc-fel ?
Skriv svar