Atmega328/attiny 3.3v och 5v på batteri

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Atmega328/attiny 3.3v och 5v på batteri

Inlägg av Ruben »

Jag ska driva en microcontroller och lite lull lull så jag måste ha ut 3.3 volt och 5 volt från batteri.
Vad är ett bra sätt? Vi kan säga att batterierna ska kunna laddas upp också. Via USB.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Atmega328/attiny 3.3v och 5v på batteri

Inlägg av papabear »

Jag hade tagit en sån lipo/lion-laddkontroller för 5v och sen en 3,3v regulator efter den.
Typ sån, men det finns ju billigare alternativ: https://www.adafruit.com/product/1944

edit:
Om nu batteri inte redan är bestämt dvs.
Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Re: Atmega328/attiny 3.3v och 5v på batteri

Inlägg av Ruben »

Batteri är inte bestämt än, jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Om man inte kör uppladdningsbara kan man ju ha vanliga mynt batterier.
Om man ha 2st 3volt batterier så får man 6 volt och 3 volt mellan. Eller är det ett dåligt sätt att göra det på?

Eller är det bättre med 2 cells lipo och regulator ner till 5?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Atmega328/attiny 3.3v och 5v på batteri

Inlägg av papabear »

Jag är inte rätt person att säga om det är bra eller inte, men nog kan man driva en µC med en knappcell. Men det är ju inte mycket energi i dom, så det beror kanske lite på vad lullullet är för nåt.
Sen blir det väl lite sned belastning (som kanske inte spelar nån roll) iom att professorn bara använder ena cellen, medans lullullet går på båda.

Så det är väl lite en fråga om hur hungriga komponenter du ska ha, och hur länge de skall gå på en uppsättning batteri/laddning och kanske en storleksfråga också.
Skriv svar