Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Detta kan få bli min frågetråd. Hoppas och tror att den kommer kunna hjälpa andra. Jag har sakta sakta börjat försöka kliva över från AVR
till Arm Cortex istället. Mer specifikt får det bli någon modell av STM32.

Eftersom jag aldrig har varit förtjust i labbkort så tänkte jag börja med att designa ett eget kort. Fixar man det med debuginterface så känns
det roligare och bättre efteråt. (Jag har en handfull labbkort).

Steg 1 är iaf att lista ut vad jag ska sätta för debug-kontakt på mina kort. De flesta programmerare verkar köra med en fine-pitch (0.05") 2x10-kontakt. Den är lite stor tycker jag. Det finns just av den anledningen en ny standard för fine-pitch 2x5 istället som skulle kunna fungera. Bra att hålla sig till standarden. Se bifogad bild.

Fråga 1: Finns det billiga sådana hanar att köpa? (På AVR kör jag med stiftlist 2x3, billigt och enkelt om än lite stort.)
Fråga 2: Hur används GNDDetect?
Fråga 3: Skippar man JTAG och nöjer sig med SWD så räcker det med 6 pinnar VCC, GND, SWDIO, SWDCLK, SWO, nRESET och jag kan använda samma kontakt som till AVR, därav fråga 2. (Jag vet att SWO inte är nödvändig men den verkar nice att ha).

Fler frågor kommer nog att följa!

MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av lillahuset »

Kolla dokumentationen för STs STM32Fxxx discoverykort. Vi hade ett antal ST-link men gick över till att använda discoverykortens ST-link i senaste projektet. Praktiskt och billigt. :D
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av adent »

Jag gjorde det, eller iaf för STM32L152 Discovery. Men lyckades inte få något vettigt ut av det, den har en "ickestandard" debugkontakt tror jag.
Googlade vidare och hittade en som sa att GNDDetect bara skulle vara ansluten till jord på kortet, antagligen så debug-proben kan lista ut att den är ansluten till något.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av lillahuset »

Javisst är det "ickestandard" men det spelar ju ingen roll om man använder ST-link på ett discoverykort.
Vill man använda en "riktig" ST-link får man göra en adapter. Inte hela världen, livet är fullt av dem. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av rvl »

Texaskortet (ARM M4) jag har, har en sån här kontaktdonslös kontakt för att komma åt den inbyggda debuggern, som debuggar huvudprosessorn via USB till PC. Men det passande kontaktdonet vill jag minnas att inte verkade billigt. Nån PIC debugger använder samma kontaktdon.
IMG_3244.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av adent »

lillahuset: Jo men det är ju lite min fråga egentligen, ska man hitta nån lämplig standardkontakt eller hitta på en egen så man får göra en adapter.

Kikade på ett STM32Fxxx Discovery-schema också och där satt precis en sådan "kontakt" som RVL visar. Där hade de inte anslutit något annat
än vcc, gnd, SWD-data, SWD-clk, SWO och reset.

Så antar att det räcker.

RVL: Samtidigt så kostar ju kontakten på kretskortet 0 kr :) Fast sitter den kvar av sig självt?
Edit: för att svara på frågan precis ovanför: Nej. Inte utan fyra gigantiska hål på kortet för de svarta plasthakarna :/
Det skulle vart nån form av hakar på de tre metallstyrstiften istället.

Se bild: Bild

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av lillahuset »

Tja, eftersom vi hade ganska ont om plats på målsystemet men en vanlig stiftlist som den på discoverykortet fick plats valde vi den lösningen. Enkelt, billigt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av rvl »

Min bild har tre hål. Inte direkt gigantiska, men visst ökar de footprinten för hela kontakten. Så ja, jag hade också förväntat mig att styrstiften skulle greppa på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av rvl 1 maj 2018, 23:35:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av lillahuset »

rvl: Vi var nog mest ute efter något riktigt simpelt så stiftlist kändes bra, en vanlig (2,54mm) stiftlist är en stiftlist är en stiftlist. Sedan säkert ett halvsekel. :)
I ett tidigare projekt hade vi en superläcker kompakt kontakt som satt fint på kortet men var trist att göra adapter för.

Men hade vi varit riktigt seriösa hade det nog blivit en sådan kontakt du visade bild på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av mrfrenzy »

adent skrev:Fast sitter den kvar av sig självt?
Edit: för att svara på frågan precis ovanför: Nej. Inte utan fyra gigantiska hål på kortet för de svarta plasthakarna :/
Det skulle vart nån form av hakar på de tre metallstyrstiften istället.
Kan man inte bara klämma metallstyrstiften på baksidan av kortet med lämpligt verktyg?
Krokodilklämma i enklaste fallet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av adent »

Ja, jag var också inne på något sådant! Borde gå att hitta på något bra, går kanske att fila ett litet jack i dem eller något också.

Den är ju perfekt när man snabbt ska programmera ett kort, men för debugging får den gärna sitta fast hyfsat bra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frågor om att gå från AVR till Arm cortex

Inlägg av Klas-Kenny »

Det finns ju ett litet tillbehör till TagConnect som gör just det ni efterfrågar. Har tre hylsor för styrstiften, med lagom passform så att den håller kvar kontakten.

Tänkt för just debuggning utan att behöva ha de stora hålen, sen få den återfjädrande funktionen vid produktionsprogrammering.

http://www.tag-connect.com/TC2050-CLIP
Skriv svar