Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Eller också så tar du en PIC32 och hamrar C++.

Jag använder själv i möjligaste mån färdiga demo-kort när jag skall göra en POC.
Skall du göra det från grunden, så måste du designa ett kretskort, hitta någon som kan montera ditt One-Off kort utan råna dig (vilket blir rätt svårt).
Du är naturligtvis inte låst till arduino, du kan ju dessutom använda vilket språk som helst med en arduino.

Samtliga processortillverkare tillhandahåller demokort så man kan labba med dem, dock får du naturligtvis betala för dem.
Arduino är också C++ om man ska vara helt exakt då det finns färdiga inbyggda klasser att använda.

Det skulle inte skada att använda PIC32 istället för Arduino. Arduino för mig känns lite "hemmabygge". Man vill ju ha lite stil på sin kunskap också. Om du förstår vad jag menar?

Jag är fortfarande öppen för fler förslag om styrkort för robotbygge.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Arduino skapades för att ge universitetsstudenter en enkel plattform att bygga programvara från, eller snarare funktioner.
Den är varken mer eller mindre hemmabygge än nånting annat (nu kan väl det iofs finnas hemmabygge-kit av de enklare arduinoversionerna)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Borre »

Finns överhuvudtaget ingen anledning till att leja bort montering för en sån sak när det gäller några få för hemmabruk. Det vore tvärtom helt idiotiskt. Men ska vi gör idiotiska jämförelser så vinner du, grattis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Och hur löder du en 0,3-0,4 mm 100 pinnars tqfp som privatperson
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle inte klara av det men jag tror mig känna minst tre personer som gör det utan att tveka.

Om man väljer mellan PIC32 och ARM har jag svårt att se något som talar för PIC32, möjligen priset men jag tvivlar.
PIC32 känns som något för PIC-användare som vill ha 32 bit och fortsätta använda Microchips verktyg samt gamla MIPS-nostalgiker. Så vitt jag vet (men vad vet jag) är Microchip det enda företaget som tillverkar MIPS idag.
ARM däremot tillverkas av säkert ett par dussin företag i olika varianter från en spottstyver till ett par hundringar i små antal. Utvecklingsmiljöer kryllar det av, tom för pingvinen.
På sikt kommer nog MIPS att försvinna, tyvärr, så att lära sig dess egenheter är nog mindre givande än att lära sig ARMs egenheter.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Arduino skapades för att ge universitetsstudenter en enkel plattform att bygga programvara från, eller snarare funktioner.
Den är varken mer eller mindre hemmabygge än nånting annat (nu kan väl det iofs finnas hemmabygge-kit av de enklare arduinoversionerna)
Ja. Men jag har hört mycket negativt om Arduino. Att det skulle vara segt och begränsat. Vad som är segt och begränsat vet jag inte. Ja, man kan inte skapa Nvidia grafikkort av en UNO direkt :mrgreen:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Borre »

Startar lödstationen, tar fram fluss och lödtenn och löder på.

Jag lödde en 0.4mm QFN senast igår utan egentligen några problem, inte lätt som något annat större men det går naturligtvis.
Det finns sannolikt många filmer på Youtube som visar hur man kan göra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Att visa hur man gör, till att lyckas första gången, är rätt långt steg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av lillahuset »

Al: Som säkert en del här har noterat är jag en "arduinofob", men det handlar inte om hårdvaran.

AVR är en utmärkt processor för enklare uppgifter, dvs det mesta vi gör. Men den är gammal och det finns ARM-processorer, som börjar dyka upp i Arduino, som kostar ungefär lika mycket och ger betydligt bättre prestanda.

Det jag har problem med är att utvecklingsmiljön verkar fostra folk till att "klippa och klistra" utan att ha en aning om varför man gör olika saker för att få det att fungera. Intresset för att lära sig programmera uppmuntras inte heller. Kort sagt, arduinofolket har ofta inte en aning om vad de pysslar med. Det är ungefär som att lära sig cykla med stödhjul och att vägra att testa utan.

Arduino är inte segare eller mer begrönsad än processorn som sitter på kortet. Med en modern ARM är det dagens standard, med en AVR är det nittiotal, ungefär.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Al_Bundy »

Men är det samma kod som man skriver till ARM som AVR? Självklart är det C, men hur man definiera utgångar och ingångar med mera?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Skriver du i C eller något annat högnivåspråk, så funkar troligen koden i vilken processor som helst, med undantag för de direkt hårdvarurelaterade funktionerna.
Hur du manipulerar hårdvaran framgår av dokumentationen till det utvecklingssystem du använder.
Du måste ju naturligtvis använda ett utvecklingssystem som är avsett för din hårdvara/Processor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av säter »

Al_Bundy skrev:Arduino för mig känns lite "hemmabygge".
Skrev du inte för något år sedan att det var framtidens industrisystem?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av jesse »

TomasL skrev:Och hur löder du en 0,3-0,4 mm 100 pinnars tqfp som privatperson
Det är väl inte så svårt, om man har lödkolv, tenn och lite flussmedel (mikroskop eller förstoringsglas rekommenderas).
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av LHelge »

TomasL skrev:Och hur löder du en 0,3-0,4 mm 100 pinnars tqfp som privatperson
Inga problem alls, de är faktiskt väldigt förlåtande. Mycket fluss, fäst ett ben på vardera sida, lite tenn på lödspetsen och dra den över benen. I bland blir det någon enstaka brygga, som man lätt tar bort med en avlödningsfläta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Nu pratar vi om en tänkt fiktiv nybörjare, som gjort sitt första kort och enbart lött hålmonterat, knappt det.
Skriv svar