Z80 problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Jag sitter och bråkar med ett MIDI kontroller kort till ett gammalt Soundtracs mixerbord. Det sitter en Z80 som styr det hela som inte verkar boota som den ska.

Efter en inspektion av kortet så ser jag följande (bifogad bild):
Ett spår mellan Z80 PIN 4 (A14) och EPROM PIN 27 (A14) är kapat, dessutom är PIN 27 och PIN 28 (VCC) på EPROM ihoplött. Svårt att säga om detta är fabriksgjort eller ej.

Ingenting i databladet för mixerbordet visar att denna modifikation ska finnas.
Vad skulle anledningen till denna modifikation kunna vara? Jag vet inte om jag vågar "ta bort" denna mod och löda ihop ledningarna som det ska vara enl. databladet.
Vad är era åsikter?

Länk till EPROM datablad: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... -20JL.html
Länk till Z80 datablad: http://www.zilog.com/appnotes_download. ... 5Ca1pnPT0=

Jag skulle kunna försöka fixa en bild på databladet för själva kretskortet också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Z80 problem

Inlägg av Janson1 »

Jag vet ingenting om detta men rent generellt så är det en mod. och den skall med all säkerhet vara där tills motsatsen är bevisad...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Z80 problem

Inlägg av Glenn »

gissning: man använder ett annat EPROM än vad PCB't var tänkt för.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Z80 problem

Inlägg av nifelheim »

Antagligen för att det ska gå att använda fler modeller av eprom.
Gissar att du kan använda 27c128, 27c256 utöver den 27c512 som satt där nu.
Men "bara" 16 kbyte
(ser ut som att pinne 1 går till Vcc också)
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Z80 problem

Inlägg av guckrum »

På vissa EPROM är pinne 27 programmeringspinne, aktiv låg. På andra är det en adresspinne.
Kanske är moden gjord för att förhindra skrivningar till vissa versioner av minnen så man blir
kompatibel med fler varianter?
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Alright, det kan nog vara som ni säger. Dock står det inget om PIN 27 i manualen om att den ska blocka just denna EPROM, men kanske en annan modell, precis.

Har ni några erfarenheter att debugga en sånhär jäkel för att se att den har bootat korrekt?
Det bör väl vara så enkelt att kolla om den läser in datan från EPROM över adressbussen, eller finns det något bättre knep?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Z80 problem

Inlägg av Platis »

Vore kul med en bild på hela kortet! :)

Har du kretsschema också?
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Z80 problem

Inlägg av guckrum »

Har ni några erfarenheter att debugga en sånhär jäkel för att se att den har bootat korrekt?
Kolla spänningar. Kolla klockan.
Sedan hade jag tagit en logikpenna och testat R/W, datapinnarna, låga adresspinnar, osv. Om mjukvaran inte gör så mycket idle kan man tänka sig att adressbussen bara hoppar inom ett litet adressområde och att CPUn aldrig skriver till RAM. Kolla att reset går inaktiv och att interruptpinnen inte är på konstant. Ungefär så.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Z80 problem

Inlägg av nifelheim »

1 mät spänningen
2 mät reset pinnen
3 mät på M1 "machine cycle one" händer det inget där står den still, ska gå låg varje gång den läser OP kod. (och "interrupt ack" då tillsammans med "iorq")

Adress bussen är lite jobbigare,
eftersom det finns en inbyggd refresh för dynamiska RAM,
måste du ta hänsyn till kontroll signalerna om du ska läsa något vettigt där.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Z80 problem

Inlägg av guckrum »

eftersom det finns en inbyggd refresh för dynamiska RAM,
Z80 var det ja... :oops:
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Nu har jag mätt lite signaler med min enkla kinesiska Logic Analyzer.
Jag bifogar bilder samt .sr-filer som går att öppna i Sigrok (https://sigrok.org/).
startup2.png
startup4.png
startup_data.png
startup_addr.png
Vad jag kan se så fastnar processorn vid startup och får ingen data från minnet.
Jag är förvirrad över att signalerna ändras innan ens klockan har börjat ticka? Detta kan dock vara min billiga Logic Analyzer som inte är 100% timing-korrekt.
Sen rör sig inte M1 alls, så det verkar stå helt still....
Spänningen var runt 4.9V, testade även en annan spänningskälla utan förbättring.

Vad har ni för tankar? Vad är nästa steg att kolla?
Bifogar också ett kretsschema.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Z80 problem

Inlägg av TomasL »

Var håller du till någonstans?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Z80 problem

Inlägg av Janson1 »

Reseten, hur funkar den? Blir den resetad tillräckligt länge? Den ser ju fin ut i alla fall, och jag antar att det är POR direkt på Z80 processorn som mätningen görs. Är drivspänningen/spänningarna fina förövrigt?
edit: jag har svårt för att läsa schemat men det finns ett litet ladddningsbart batteri (NiCd?) som skall spänningshålla RAM- minnet. Hur mår det? Har du provat att koppla loss det och köra utan?
edit 2: C11 kan väl vara värd att mäta separat?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Z80 problem

Inlägg av kodar-holger »

Nej, reset ser inte ok ut. I databoken jag har står det:

*RESET must be active for at least three clock cycles for the CPU to properly accept it.

I dina diagram går reset hög innan ens klockan startat. Inte bra.

I startup_addr.png ser det ut som om adressbussen lämnas öppen. Vad har du på *BUSREQ? Ser i schemat ut att vara dragen till en kontakt eller möjligen ett resistansnät. För att CPUn skall starta måste den nog vara konstant hög.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Janson1 skrev:det finns ett litet ladddningsbart batteri (NiCd?) som skall spänningshålla RAM- minnet. Hur mår det?
Det var lite korrosion vid batteriet så jag köpte faktiskt ett nytt och lödde dit, ingen skillnad tyvärr. Kan försöka fixa en bild på kortet också får ni se alla ledningar vilket skick de är i.
Det kan ju vara så att det är dålig kontakt mellan batteriledningarna och resten av komponenterna; det har jag faktiskt inte mätt, ska ta och göra det.

Ang. RESET. Det finns en RESET-knapp på mixerbordet också, och den verkar inte riktigt göra någonting (får ingen respons på spåret när jag trycker på den).
Jag har ett gäng kondingar, jag testar byta ut C11 och återkommer med resultat.

BUSREQ ska mätas, återkommer här också.

Jag håller till i Sundsvall, TomasL.

Tack för er vänlighet, det värmer ett gammalt hjärta.
Skriv svar