Produktionsprogrammering Cortex M0+

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle till att bygga en produktionsutrustning till en ny produkt på jobbet och hade en god plan.

Programmeringen av den lilla ARM-processorn skulle göras av en PIC32 i produktionsutrustningen. Nu igår kom jag igång ordentligt med den biten, för att ganska snart inse att processorn i fråga inte har någon annan programmeringsmöjlighet än via SWD, vilket verkar tämligen krångligt. :shock:
Bråkat med det större delen av dagen idag utan att komma sådär vidare långt.

Hur som helst så börjar jag se mig om efter alternativ. Någon som har erfarenhet av någon vettig produktionsprogrammerare för dessa processorer? Behöver ju inte vara en fullständig debugger, och bör vara med någon vettig programvara som går att automatisera...

Processorn i fråga är en NXP Kinetis KL15.

Annars så, om någon sitter på någon bra dokumentation för att komma igång med SWD så vore även det tacksamt..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av lillahuset »

Jag kollade hos NXP och de verkar ha drabbats av viruset från andra sidan Atlanten.

Rimligen har väl de precis som de flesta andra programmeringsutrustning för SWD och någon typ av kommandoradsbaserat program så man kan skriva ett script för produktionen.
Alternativt som ST har, fullständig dokumentation av sin bootladdare så man kan snickra ihop något man kan leva med.

SWD i sig är inte speciellt krångligt. Eller brukar inte vara iallafall.
schnilsch
Inlägg: 76
Blev medlem: 11 juni 2014, 18:14:16

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av schnilsch »

Vi använder Cyclone FX från PE Micro på jobbet.
Finns programvara för automation av den.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av lond »

När jag programmerar bootloader i mitt egendesignade Feather M0-kort, använder jag mig av progammeringsdelen av en Arduino Zero.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av Klas-Kenny »

Cyclone FX och motsv. Har en väl tilltagen prislapp. För de pengarna kan jag lägga en vecka eller två på utveckling och lära mig något på kuppen..

Progranneringsdelen av en Arduino Zero vore ju smidigt, tyvärr misstänker jag att den inte stödjer annat än exakt den processorn?


Får för övrigt inte rätt på SWD, och blir inte klok på vad som händer. Har nu kopplat logikanalysator på en vanlig debugger för att se vad den gör. Blir dels inte klok på vad den gör till en början (kan inte identifiera det i specifikationen från ARM), och även om jag hårdkodar att göra exakt samma sak (och verifierar detta med logikanalysatorn), får jag inte samma respons från target-processorn. :shock:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av lond »

Programmeraren på Arduino Zero är EDBG-baserad. Dock bara Atmel MCU.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Produktionsprogrammering Cortex M0+

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan meddela att det löste sig med SWD till sist. Tog ett antal timmar att reda ut allt, men blev bra. :)

En hel del trial and error innan allt fungerade, men så kan det vara.

Gömde sig tex. en mysig "Debug enable" bit i ARM-kärnan, som inte fanns dokumenterad i processorns datablad utan enbart i ARM's dokumentation. Dock hittade jag den inte för Cortex M0+, bara för M3. Men var samma. :doh:

För att inte tala om hur datapaketen skulle se ut vid överlämning av datapinnen mellan båda enheter, hittade ingen dokumentation alls om hur många klockcykler som krävdes vid olika tillfällen utan fick helt gå på vad logikanalysatorn sa att debuggern gjorde...
Skriv svar