Söker äldre µC att använda i moderna tider

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Då mitt elektronikintresse är relativt nyfunnet (några år tillbaka), så har jag väldigt dålig koll på då-tidens mikrokontrollers/mikroprocessorer.
Sitter med ett långtidsprojekt där jag kommer bli tvungen, mest pga platsbrist, att knöka dit en µC/µP för att sköta några enkla funktioner.

Problemet blir dock att jag inte har en aning om vad det finns för möjligheter att programmera kretsar som detta idag?
Jag är precis urkass på att programmera och lära mig assembler för enbart det här fungerar inte.

Ni som har många års erfarenhet av det här, finns det någon riktigt gammal 4/8-bitars processor som ändå går att programmera med något modernt IDE och språk?
Finns det någon som "lever kvar" från sent 70-tal eller tidigt 80-tal?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av Janson1 »

Arduino, 8 bitars processor, gratis IDE, tonvis med exempel på nätet, öppen källkod till så gott som allt... Vilken kapsel önskas?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Äldre µC i moderna tider

Inlägg av Nerre »

Det finns antagligen möjlighet att sätta upp en korskompilerings/assemblerings-kedja av verktyg, men för såna där så uC är det ju viktigt att hålla nere kodstorleken och med högnivåspråk tenderar det att bli en del overhead.

När jag började leka lite med AVR för några år sen skrev jag ett enkelt "blinkprogram" i assembler, sen försökte jag skriva samma program i C och se om kompilatorn skapade bättre kod än vad jag gjort. Med mycket "handpåläggning" och "rätt" optimeringsflaggor så blev själva huvudprogrammet (main() i C) nästan identiskt med min assemblerversion, men med C så tillkommer det lite uppstartgrejer som gör att det tar lite mer plats.

Men det krävde att jag tänkte till 2-3 gånger extra i C-programmet, eftersom kompilatorn annars tenderade att "ta höjd" för saker som egentligen inte behövdes (i just det programmet).
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av hawkan »

Varför ska det vara en gammal µC?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av Magnus_K »

@Janson1: Njae, det där är ju µC's som används idag. Det blir alldeles för enkelt och att det "förstör" :)

@Nerre: Just detta jag var rädd att höra. Funderade också på det om man inte måste vara ett äss på optimering av kompilatorn för att få ner koden till storlek som passar dessa kretsar.

@hawkan: Det är ett riktigt retro projekt. Som jag skrev till Janson1 så kommer det svida för mycket i mina ögon när jag lagt ner så mycket tid på annat. Lite som blå LED på en rörstärkare :wink:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av lillahuset »

Vill du inte programmera assembler ser jag ingen som helst poäng att leta efter något gammalt.

Vill du ha gammalt mög med rötterna i åttiotalet rekommenderar jag små 8-bittars PICar. På sitt sätt charmiga, men även de tämligen poänglösa.

Edit: Titta på 8048 så får du lite perspektiv på tillvaron. Eller ST6, en enbitsprocessor sminkad som en åttabittare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av hawkan »

8051 var väl populära en gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av lillahuset »

8051 är fortfarande väldigt populära. Finns från flera tillverkare och i SOC.
Förmodligen för att det troligen är det ynkligaste man kan komma undan med (utan att göra våld på sig själv) om man vill använda C.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av rvl »

Magnus_K skrev:...mest pga platsbrist, att knöka dit en µC/µP för att sköta några enkla funktioner.
Hur litet plats har du? Kan bli litet knepigt med dom årgångarna, om det är väldigt trångt. Får nåt sånthär plats?
https://cdn.hackaday.io/files/260591114 ... 20Note.pdf (Kanske kan vara svår att få tag på.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av TomasL »

Han vill nog ha tag på en sådan här:
CPU.jpg
TMS9900, den ÄR gammal
Vidare info om var den sitter: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 53#p390153
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av grottan »

Motorola 68HC05 var ju populär på 80-talet, kodade mycket assembler på dom i skolan - fanns ett riktigt bra "IDE" där man kunde simulera programmet i en PC och sedan bränna det när man trodde sig vara klar. Efterföljaren HC11 var lite smartare då den inte behövde skickas i UV lådan.

Minns att en slaktad TeleText terminal (eller vad dom hette) som byggde på ABC 802 chassiet var uppbyggd just kring denna CPU.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min favvoprocessor är RCAs CDP1802, en µP i CMOS-teknik, helt statisk och som kunde/kan fås att utgöra en hel "maskin" med ett fåtal kretsar. Jag har tre slika projekt på G (liggande i träda för att vara korrekt).
Tror dess struktur och arkitektur är så snuskigt enkel att vemsomhelst kan knåpa ihop enkla program..

(Invaliden har tagit fram en assembler för den dessutom).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av TomasL »

Ja CDPn är ju lika gammal som TMSen, så det kan kanske funka för TS.
TMSen är lite skojigare dock
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av Castor »

8748 och 8751 finns nog några i gömmorna om du vill gå den vägen, men även några 89C51 (flash). Dessutom ett antal 8035 och 8039 (8048 som använder externt minne).
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Söker äldre µC att använda i moderna tider

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag hade en svag aning om någonting jag startade med på 90-talet.
Jag hittade det i förrådet. Elector hade en serie med en Siemens 80C535 och ett expansionskort.
Intresset falnade ganska snabbt, jag byggde det nästan färdigt.
Edit: Rättade fabrikat på CPU
AF910F0A-9AB2-4274-BF6A-E04623711CF8.jpeg
AFC0C9C0-0515-435D-B463-33076BA0AD18.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 11 februari 2018, 10:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar