Amblights

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
klimpzz
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 januari 2018, 11:01:23

Amblights

Inlägg av klimpzz »

Hej.

Jag är väldigt färsk inom elektronik och har lite frågor.
Jag har köpt ws2812b Led slingor från Ali express som jag tänkte bygga en amblight till min Htpc av.
Tänkte styra dem med en Arduino Uno. Är själva kodningen svår? Köpte även en bread bord. Som jag förstår det ska man koppla in Leds i breadboraden men hur vet man på breadbord vilken kontakt som är motsvarande på Arduinon? Och måste man ha såna kopplingskablar? Och jag har begränsad erfarenhet av lödning. Har mest lött ihop kablar innan. Såg att man inte ska använda lödfett här på forumet. utan fluss jag som trodde det var samma sak :doh: Vad ska man då använda? Finns det tillgå på tex kjell co? Sen köpte jag ett Nätagg också men den har öppna terminaler på 220v sidan. hur har ni gjort för skydda dem?
Förlåt fall jag postat fel. Är väldigt ovan med forum. Och väldigt mycket nybörjare. Hoppas ni har överseende! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Amblights

Inlägg av Glenn »

Alltså, du får ju själv koppla från arduinon till breadboarden, då vet du ju vad som är vad.

Enklast är ju speciella kopplingskablar, men man kan ju skala enkardeliga kablar själv och använda.

Lödfett är en typ av flussmedel, och det FINNS faktiskt elektronikgodkänt sådant, men det man oftast kallar lödfett är avsett för när man löder plåt och rör och ska inte användas till elektronik.

Du vill ha ett fluss avsett för elektronik, kan köpas på tex elfa, electrokit eller från kina. kanske även kjell&co, osäker.

Personligen föredrar jag en flaska med appliceringsnål, men många gillar flusspennor, det gör inte jag däremot :)

Har du ett nätagg med oisolerade terminaler så är det gissningsvis avsett för inbyggnad, så då kanske det är läpligt att skaffa en låda till det ? kanske kombinterat med arduinon och resten av elektroniken ?
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Amblights

Inlägg av XorXaX »

Det här är väl vad du vill göra. Borde kunna tillämpas på dina prylar, kodningen är dessutom klar.

https://learn.adafruit.com/adalight-diy ... g?view=all
klimpzz
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 januari 2018, 11:01:23

Re: Amblights

Inlägg av klimpzz »

Tack för all hjälp! Väntar ännu in alla delar.
Tar ju en evighet! Är det någon här som haft problem med Momsen om ni beställt från Kina?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Amblights

Inlägg av Glenn »

Problem och problem, fastnar paketet tar det ganska mycket tid ja.
Skriv svar