Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en sketch, som jag testat på en Arduino Uno och det funkar klockrent. Hade en fundering att låta en Atmega328 få köra solo och styra det som ska styras (åtta reläer bland annat) men funderar på att använda en Pro Mini (328), vilken kan placeras på ett veroboard lätt som en plätt.

MEN, hur fanken översätter jag UNOns ut- och ingångar till Minins? Letar halv ihjäl mig men hittar inget vettigt på nätet.
Eller är det så enkelt som att UNOns Port A, B, C, D mosvaras direkt av Minins portar med samma nuffra?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av lillahuset »

Hur går det med hemläxan? En annan bekant har frågat efter en 2,5" PATA-disk. Obs OT.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LH: Det kanske ska till att hända något idag ..

Angående Arduinopinnarna var det något sådant här jag grubblade över. Hur ser kopplingen ut mellan de olika enheternas in/ut-pinnar/portar:
comp_arduino.jpg
Nu är UNOn lite liten, och Minin en Micro, men kan jag direkt översätta portarna, så har jag en sketch skriven för UNO där jag använder en speciell port eller en pinne på en bort, kommer sketchen att ge samma funktion för "samma port/pinne" på Mini (eller Micro/Nano ...).

Problemet är ju att det mesta material vad gäller basics är ju skrivet för UNO och det bara verkar som om alla andra varianter är till för "proffs" som klarar ut det hela själva.

(Jag står i begrepp att programmera upp min Mini med massa pulsande utgångar för att handgripligen se vad som är vad).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av lillahuset »

Jämför databladen för processorerna. Där brukar portarna heta lika även om det naturligtvis kan skilja lite grand. Sedan gör du en snygg tabell. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska det inte vara samma processor Atmega328, fast i DIP- resp SMD-kapsling.

Får kolla om jag har någon RW-DVD-skiva liggande. Dagens kontoutdrag var inte vackert ...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av lillahuset »

Vad vet jag om Arduino? Allt jag behöver, dvs ≈ ε. :D
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av Wedge »

I bilden jämför du Uno med en Pro Micro, som är nånting helt annat (nåja...) än den Pro Mini du skriver att du tänkt använda. Olika processorer i mini och micro.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det noterade jag också, tanken var att visa hur jag menade i händelse att det inte gick fram. Jag hittade i hastigheten Micron trots att jag sökte på Mini ...
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av Wedge »

Ah, nu faller orden på plats och jag förstår vad du menar.
Enklaste resonemanget/översättningen är de flesta pinnarna är exakt desamma. Digitalpinne 0-13, och analogpinne A0-A3 (på Arduinospråk) finns på båda, och är exakt likadant portmappade.
Det du får se upp med är ifall du väljer en 3.3V-Mini, då åker klockfrekvensen ned till 8 MHz också.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi kör 5V och 16MHz. det kan ju bli mackel om man ska ansluta till något som vill ha TTL-nivåer.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av nifelheim »

Om du använder Arduino IDE är det ju liksom hela iden att du inte behöver fundera på det.
( Du ska alltså helst inte läsa datablad och kolla vad pinnar och portar heter där :) )

Om du använder pinne D1 i ditt program kan du bara byta mellan dom olika modellerna och det är fortfarande pinne D1.
När minnet tar slut i din UNO byter du till en MEGA och när den inte är snabb nog byter du till en Arduino DUE (32 bitar ARM 80MHz)
Utan att ändra i ditt program, bara byta "board" i menyn på IDE'n.

Det är enkelheten som är grejen ( sedan blir ju en del annat lidande :) )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du använder pinne D1 i ditt program kan du bara byta mellan dom olika modellerna och det är fortfarande pinne D1.
Du är en ängel Nifelheim! Det är precis det här jag vill höra.

Nu har jag inga problem med vare sig minnesutrymme eller sprutt. Kortaste tiden jag kör med är en halv sekund och längsta 18 minuter ...
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av Mr Andersson »

nifelheim skrev:Om du använder Arduino IDE är det ju liksom hela iden att du inte behöver fundera på det.
( Du ska alltså helst inte läsa datablad och kolla vad pinnar och portar heter där :) )

Om du använder pinne D1 i ditt program kan du bara byta mellan dom olika modellerna och det är fortfarande pinne D1.
När minnet tar slut i din UNO byter du till en MEGA och när den inte är snabb nog byter du till en Arduino DUE (32 bitar ARM 80MHz)
Utan att ändra i ditt program, bara byta "board" i menyn på IDE'n.

Det är enkelheten som är grejen ( sedan blir ju en del annat lidande :) )
Nä riktigt så enkelt är det inte. Skilj på portar, pinnar och "arduino-pinnar".
Använder man Arduinos egna digitalWrite & co så stämmer deras egen pinnumrering mellan alla modeller. Men TS pratar ju om portar.
T.ex. så är D1 arduinopinne 1 på en 328 och arduinopinne 20 på en 2560.

Vill du ha portabilitet, använd arduinos egna funktioner. Vill du ha prestanda använd portarna direkt (och gör en separat #ifdef för varje modell)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur jämföra portar (pin) mellan Arduino Uno och Mini

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Öööööh!? Trodde jag hade koll på läget för ett kort ögonblick men nu är jag helt ..... vilse igen. :roll:
Skriv svar