Namn i nätverket

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Namn i nätverket

Inlägg av Wedge »

Sitter med en STM32F217 med nätverksuppkoppling. Det mesta verkade funka, men enhetsnamnet som visades i routern (ASUS RT-N66U) försvann när jag uppdaterade routerns firmware.
Det mesta av nätverkskoden är lwIP, automatgenererad och konfigurerad av STM32CubeMX. Out of the box så visades "lwip" som enhetsnamn i routern, innan uppdateringen. Står i källkoden. Tror det var DHCP inblandat för att visa namnet då. Funkade, men kanske mest på grund av tur? Nu kollar routern bara på MAC-adressen, slår upp och visar "STMicroelectronics SRL" istället. Inte direkt fel kanske, men inte heller rätt.
Testade NetBIOS i lwIP, men har nog gjort fel eller så är det inte rätt väg alls. Dator och mobil visas med sina namn, och inte MAC-adressens ägare.

Nånting fattas, men vad (förutom min kunskap)?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Namn i nätverket

Inlägg av mrfrenzy »

Kan det vara så att du har något ogiltigt tecken i namnet, till exempel mellanslagstecken?

Använder du fortfarande DHCP?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Namn i nätverket

Inlägg av Wedge »

Inga konstigheter alls i namnet. Jag hade ett bindestreck/minustecken som åkte ut när jag misstänkte just det du säger, men nej, inget namn syns ändå.

Kör fortfarande DHCP.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Namn i nätverket

Inlägg av Wedge »

När jag testar med mobilappen "Fing" så hittar den mitt kort, med namn, på nätverket. NetBIOS ej inblandat.
Och namnet ligger i variabler i det Javascript som routerns "hemsida" visar upp.
Lik förb... så visas bara variabeln "custom_name", nåt jag visserligen kan redigera i webbgränssnittet, men vad hjälper det...?
Suck...
Känns som om den senaste routermjukvaran är ordentligt buggig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Namn i nätverket

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom dina övriga enheter visar namn så tror jag mer på buggar i klientens kod än i routern.

Det är ju lätt att verifiera på ett av två olika sätt beroende på vad du tycker är enklast:
1) Använd lämplig programvara som wireshark för att sniffa på dhcp-kommunikationen
2) Sätt upp en egen dhcp-server på någon (virtuel eller fysisk) linuxburk och aktivera debugloggning
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Namn i nätverket

Inlägg av Mr Andersson »

Det har inget med DHCP att göra. Det finns en option där servern kan ge ut hostnames till klienter, men ingenting för att klienten ska kunna meddela sitt hostname till servern eller andra klienter.
Det sköts av DNS och/eller netbios/WINS.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Namn i nätverket

Inlägg av mrfrenzy »

I windows så används inte hostname så mycket i DHCP. Där förutsätts att någon form av windowsbaserad namnserver används.

Däremot i linux och dom flesta inbyggda och mobila enheter skickar som standard klienten sitt hostname tillsammans med mac-adressen. Routern (som ofta är linuxbaserad om man inte kör windowsservrar) kan använda det för att bestämma vilken ip-adress som ska ges ut och även för att lagra information om vad maskinen har för hostname.

Här finns en gammal tråd om en "brist" i Microchips nätverksstack just att dom inte skickar med hostname som default och att användarna därför har samma problem som TS: http://www.microchip.com/forums/m539846.aspx
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Namn i nätverket

Inlägg av lillahuset »

Och jag som trodde lwIP var en mogen och seriös stack. Funderade på att eventuellt använda den. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Namn i nätverket

Inlägg av AndLi »

Mr Andersson skrev:Det har inget med DHCP att göra. Det finns en option där servern kan ge ut hostnames till klienter, men ingenting för att klienten ska kunna meddela sitt hostname till servern eller andra klienter.
Det sköts av DNS och/eller netbios/WINS.
Där har du fel. Finns visst en option i DHCP paket för att ange sitt hostname. Kan sen vidare befordras till DNS av DHCP servern...
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Namn i nätverket

Inlägg av Wedge »

lillahuset skrev:Och jag som trodde lwIP var en mogen och seriös stack. Funderade på att eventuellt använda den. :humm:
Du kan nog lugnt använda lwIP. Det är inte lwIP som muppar sig.

Förmodligen är det på detta viset: I begynnelsen var namnfunktionen inte aktiverad. Router hämtade då hem namnet på MAC-adressens registrerade ägare (ST), och vägrar sedan dess konsekvent att röra vid det namn jag nu har angivit i min kod. Typ "det finns inget namn nu, så jag skiter i det för tid och evighet".

Jag tog nu och stegade upp MAC-adressen lite (fortfarande STs MAC), och vips så syns även mitt enhetsnamn. Jag kan till och med ändra namnet nu, och det dyker snällt upp i routerns lista över anslutna klienter. Wheee!

Med dynamisk IP visas namnet korrekt i både routerlista och Fing-lista.

Med statisk IP blir det fortfarande fel. Fing visar "Generic" som namn, routern visar det namn som gällde sist när DHCP användes, plus att den dessutom påstår att adressen är dynamiskt utdelad med DHCP, men det är den INTE, och den ligger helt klart utanför den adressarea som routerns DHCP-server har bestämmanderätt över.

Med DHCP verkar det dock fungera bra, om man bortser från routerns egenheter. Så ursprungsproblemet är delvis löst, och har övergått till lite andra problem istället :)
Ska lägga tid på annat ett tag nu, men återkommer till tråden om något revolutionerande inträffar.
Tack för era svar så här långt.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Namn i nätverket

Inlägg av Mr Andersson »

AndLi skrev:
Mr Andersson skrev:Det har inget med DHCP att göra. Det finns en option där servern kan ge ut hostnames till klienter, men ingenting för att klienten ska kunna meddela sitt hostname till servern eller andra klienter.
Det sköts av DNS och/eller netbios/WINS.
Där har du fel. Finns visst en option i DHCP paket för att ange sitt hostname. Kan sen vidare befordras till DNS av DHCP servern...
Okej, får skylla på min gamla lärare då. Han sa att det bara gällde i riktningen S->C. Tack för rättningen.
Skriv svar