Skydda µC-utgång vid servodrivning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av Magnus_K »

Visste inte om jag skulle lägga den här frågan här eller under Allmänt. Säg till om det borde ändras.

Sitter och läser om att styra servon, framförallt små hobbyservon, med en µC.
Det jag blir lite förvånad över är hur vanligt det verkar vara att driva signalingången på servot direkt från en utgång på µC:n.

Är det någon här som kikat närmare på signalen och om det uppstår störningar som direkt kan skada ingången?

Har hittat någon lösning där man driver signalen med transistor, och någon med seriemotstånd + diod. Vad hade ni gjort?
Hur ser det tex ut i professionella drivare, för större servon?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av lillahuset »

Ett RC-servo har jag styrt direkt med en PIC. Det fungerade bra men var iofs bara på en mässa. Jag vet inte om kunden använde det fler gånger. Kunden klagade iallafall aldrig. :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av swesysmgr »

Magnus_K skrev:Visste inte om jag skulle lägga den här frågan här eller under Allmänt. Säg till om det borde ändras.

Sitter och läser om att styra servon, framförallt små hobbyservon, med en µC.
Det jag blir lite förvånad över är hur vanligt det verkar vara att driva signalingången på servot direkt från en utgång på µC:n.

Är det någon här som kikat närmare på signalen och om det uppstår störningar som direkt kan skada ingången?

Har hittat någon lösning där man driver signalen med transistor, och någon med seriemotstånd + diod. Vad hade ni gjort?
Hur ser det tex ut i professionella drivare, för större servon?
Öppna servot och titta? Det sitter en drivkrets inuti som sköter själva motordrivningen, du skall bara skicka pulser som styr utslaget.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av Magnus_K »

Nja, alltså jag har inget specifikt servo. Tycker bara det känns lite väl oskyddat med en utgång direkt till något externt som ett servo.

Blev nyfiken på hur proffsen gör.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av sodjan »

Det är ju inte så att du driver motorn i servot direkt.
Det är bara en digital I/O signal. Så det beror mer på
övriga miljön än på själva servot i sig hur man gör.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av Icecap »

Nu ska det ju värderas om platsen är av betydelse eller inte. En RC-servo är ju inte alltid något man kommer dragande med över vinylfilten så att den är fullsmockad med statisk elektricitet.

Men jag hade nog satt en 74HCwhatever (hex buffer) efter, bara för att fasthålla mitt princip om att en µC-pinne aldrig får lämna kretskortet utan skydd.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av lillahuset »

Du får väl montera servot på kortet då. :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Skydda µC-utgång vid servodrivning

Inlägg av adent »

Som några säger så tycker jag också att MCU:n inte behöver skyddas för själva servots skull, men däremot för att det går "iväg i en sladd utanför kortet". Så lite ESD-skydd skadar aldrig.

Denna verkar bra utan att ha lusläst: https://www.digikey.com/en/articles/tec ... lectronics

Edit: Fast det slår mig att den heter "protecting digital inputs" och den sitter i servot. Alltså borde det redan sitta skydd i själva servot eftersom det är det som är ingången och det är den som har en lång sladd till sig... Öppna och kolla!

MVH: Mikael
Skriv svar