Att gå från utvecklingskort till egen design

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av ankan »

Har ett NUCLEOL476RG kort med X-NUCLEO-IDB05A1 modul (blåtand).
Det finns färdig kod och det fungerar fint, men jag skulle vilja sätta upp allt från grunden. Inte skriva massa kod i onödan såklart men bara ta med det som är relevant om jag designar ett eget kort med någon annan STM32 processor tillsammans med SPBTLE-RF.

Databladet till SPBTLE-RF säger mig inte så mycket.
Det finns drivrutiner för SPBTLE-RF som är för STM32Cube vad jag förstår, men jag vet inte hur jag ska använda dem om jag ska bygga något eget. Hittar inga bra tutorials tyvärr. Däremot finns det en hel del matnyttigt hur jag sätter upp modulen om jag använder just kombinationen NUCLEOL476RG med X-NUCLEO-IDB05A1.

SPBTLE-RF
http://www.st.com/en/wireless-connectiv ... le-rf.html

X-NUCLEO-IDB05A1
http://www.st.com/en/ecosystems/x-nucleo-idb05a1.html

Bluetooth Low Energy software expansion for STM32Cube
http://www.st.com/content/st_com/en/pro ... -ble1.html
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av lillahuset »

Eftersom ingen annan svarar, de kanske inte heller förstår problemet, så svarar jag.

Vad är ditt problem?
Om jag förstår dig rätt så har du ett processorkort med en STM32L476 (trevlig processor) och ett blåtandskort med en SPBTLE-RF. Du har firmware du är nöjd med. Du vill göra ett kort med processor och blåtand.

Det enklaste är väl att du plankar relevanta delar av de två korten och använder befintlig firmware. Borde vara trivialt.
Du skriver att du vill använda en annan processor. Varför? Billigare? Mer prestanda?

Oavsett vilket så marknadsför (eller gjorde iallafall) ST sin STM32Cube som en lösning för att lätt kunna porta applikationer mellan olika processorer. Det stämmer säkert till viss del men när jag satte mig in i STM32Cube för ett år sedan fylldes jag av vämjelse. Ungefär som med Eclipse och andra "moderna" utvecklingsmiljöer. Jag inser att det är en defekt jag har.

Att porta kod mellan olika STM32-processorer är relativt enkelt. Problemen uppstår om man vill porta från en processor med avancerade finesser man använder till en utan dessa finesser. Om man tittar i deras bibliotek som är föregångare till STM32Cube kan man se att det finns kod anpassad för processorer från Cortex-M0 till Cortex-M4 som man väljer med en #define. Förmodligen är det likadant i STM32Cube
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av TomasL »

Jag tillhör dem som inte riktigt förstår frågan.
Normalt så sätter man sig väl och skissar upp en kladd på hur det skall se ut, skriver en noggrannare elektrisk spec, utifrån databladen och eventuella krav som de biblioteken man vill använda, därefter är det vät typ bara att sätta sig framför CADen och konstruera schemat och kortet.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av ankan »

Jag gillar stm32cube av anledningen att man ser vilka resurser som är upptagna och vilka som krockar vilket är smidigt när man designar kretsschema.

Sedan föredrar jag att använda free rtos som man får med via stm32cube. Bara att bocka I och mata in vilka trådar man vill ha.

Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska använda drivrutinerna som är för blåtandsmodulen och stöds av stm32cube på något sätt.
Kanske bara jag som har missuppfattat det hela, men Någon kod borde man väll kunna återanvända?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av lillahuset »

Ahhh, "bara klicka i". Det kan ju vara bekvämt men skiter sig totalt om det är någon ruta man vill klicka i som inte finns. :badgrin:

Firmwaren du redan har, vad är problemet med den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av TomasL »

Tja, normalt set så är det väl typ:

Kod: Markera allt

#include "drivrutinxyz.h"
Sedan måste man ju på nått sätt anropa/hantera de APIer som drivrutinen exponerar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av lillahuset »

ankan: Källkoden finns med STM32Cube. Bara att börja läsa dokumentation och kod. "Click'n'go" gäller oftast inte i verkligheten.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av ankan »

Jo jag förstår att det går till så om man inte använder stm32cube. Tänkte att cuben skulle göra mer jobb åt mig. Bara att bocka I att man vill använda chipet och vilken spi port och att den skulle skriva grundkoden åt mig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av lillahuset »

Och gratislunchen visade sig vara en hägring. :)

Vad är problemet med befintlig firmware?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av ankan »

Förstår inte vad du syftar på med firmware men jag vill alltså kunna använda blåtandsmodulen till vilken annan stm32 processor utan att vara låst till just det utvecklingskortet har på sig.

Men om vi börjar i en annan ända. Hur vet jag hur spi bussen ska sättas upp för att funka med blåtandsmodulen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av TomasL »

Du får läsa databladet för blåtanden, där står det vad den vill ha.
sedan får du läsa databladet för din processor, för att komma på vilka register som skall sättas för att få SPI-porten konfigurerad på rätt sätt.
Sedan får du läsa på i ditt utvecklingssystems manualer för att få reda på hur du skall sätta de olika registren.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av lillahuset »

OK, Google är inte din vän men Wikipedia är det: https://en.wikipedia.org/wiki/Firmware
Jag såg, när jag kollade igen, att du kallade det "färdig kod". Och det kan man väl göra.

Om du vill veta hur SPI-bussen ska sättas upp får du väl rota i dokumentationen och/eller källkoden. Möjligen kan STMCube ge någon ledtråd men jag skulle inte satsa på det.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av ankan »

Jo jag vet vad firmware är. Förstod bara inte vad du syftade som var firmware i det här fallet.

Nå väl. Har tittat i databladet men tycker mig inte hitta hur spi bussen ska sättas upp. Men jag får försöka lusläsa den så får vi se om jag hittar något.

Det är väll egentligen bsp koden som jag vill byta och hoppades på att stm32cube skulle hjälpa mig. Men det låter här som att drivrutinerna som finns inte kan installeras i stm32cube på något sätt för att hjälpa till vid kodgenereringen.

Kanske borde ha vänt mig till ett mer stm32 inriktat forum.

Tack för er tid och era svar iallafall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att gå från utvecklingskort till egen design

Inlägg av TomasL »

Problemet är att du nog inte riktigt förstått vad du frågar om.
Skriv svar