PICkit 3 / ICD?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

PICkit 3 / ICD?

Inlägg av bos »

Det är dags att pensionera min Wisp. Jag har kollat in en PICkit 3 (original, inte kina-kopiorna), och har lite frågor.

Enligt programmerarens datablad kan enheten användas för ICD, men när jag läser om enheten på Microchip Direct (deras säljsida) står det såhär:
Please note: a RJ-11 to ICSP adaptor (AC164 110) is required when using the PICkit 3 with MPLAB ICD Headers.
samt
The MPLAB PICkit 3 is connected to the design engineer's PC using a full speed USB interface and can be connected to the target via an Microchip debug (RJ-11) connector (compatible with MPLAB ICD 2, MPLAB ICD 3 and MPLAB REAL ICE).
Sidan säger också att en helst ska ha en Microchip ICD 3 för "production programming", och att RJ-kabeln kopplas dit.

Databladet säger såhär, under "Requirements for debugging":
The debugger must be connected as shown to the VPP, PGC and PGD pins of the target device with the modular interface cable (or equivalent).
Fråga: Vad exakt är "MPLAB ICD Headers", och behöver jag verkligen en ICD 3 också för att kunna debugga? Räcker det inte att koppla in PICkit 3's anslutningar till kretskortet (som det står i databladet, men jag är osäker)?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PICkit 3 / ICD?

Inlägg av TomasL »

Lite konfunderande javisst, MPLAB ICDHeader är en RJ45/6 kontakt som mChip tyckete man skulle sätta på sina kort.
Pickkit använder väl sig av en stiftlist, vill jag minnas
Så länge signalerna finns, så spelar det ju ingen roll hur kontakterna ser ut.
Dock alla prollar går inte debugga, då de saknar stöd för det, dock vill jag minnas att de tillhör de mer exotiska varianterna.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: PICkit 3 / ICD?

Inlägg av H.O »

För att programmera PIC'en räcker det att ansluta PICKit3 men för att debugga vissa modeller krävs en "MPLAB header" för just den modellen, t.ex den här för PIC12F629/675. ICD3 är snabbare än PICKit3 vilket sannolikt är anledningen till att de rekommenderar den för "production programming".

EDIT: "MPLAB headern" är alltså inte BARA en RJ11-kontakt.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: PICkit 3 / ICD?

Inlägg av baron3d »

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: PICkit 3 / ICD?

Inlägg av bos »

H.O skrev:EDIT: "MPLAB headern" är alltså inte BARA en RJ11-kontakt.
Tack, då är jag med.

Och som både du och TomasL påpekar så krävs headern bara för vissa kretsar, medan andra har debug-stöd inbyggt. Jag behöver turligt nog ingen header till pågående projekt, för de var inte helt gratis såg jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PICkit 3 / ICD?

Inlägg av Glenn »

Jag har sålt min ICD2 och kör bara min Pickit 3 (och min gamla pickit 2), av den enkla anledningen att det fristående pickit-programmet inte stöder ICD, otroligt irriterande.

Det är säkert jättebra med ICD om man kör hela utvecklingsmiljön, men gör man inte det är det bara en nackdel.

Kör man annan utvecklingsmiljö, eller ska programmera färdiga hexfiler så är de fristående pickit-programmen överlägsna, dom kan ligga och bevaka filändringar och programmera så fort filen ändras.

Alltså, jag har mitt bygge inkopplat via pickit3 och har pickitprogrammet igång, och pekandes på utfilen, när jag ändrat koden och kört compile så börjar pickit3'an automagiskt att programmera mitt projekt, jag testkör och oj, det blev fel, ändra, compile och den uppdaterade filen är redan på väg till bygget..

Dessutom har jag FÖR mej att pickit-programmet stöder fler PIC'ar än ICD, iaf ICD2 vs PicKit2, nåt köp av ICD3 blev det förstås inte då jag inte gillade tvåan.
Skriv svar