Billig modul för att skicka SMS via arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Magnus_K skrev:
MSC skrev:... Jag har testat två kort från Kina som kostat mig 60 och 120kr, men ingen av dom kopplar upp sig på olika leverantörers nätverk, jag har testat dessa två:

http://www.ebay.com/itm/SIM900-Quad-Ban ... 2064752357 ...
Har ett (till synes) likadant kort hemma och fungerade utmärkt för kanske 2 år sedan i alla fall.
Körde med ett Telia kontantkort och GSM.
Ett bilbatteri kan absolut leverera tillräckligt med ström men du behöver nog som sagt skicka något AT-kommande till den för att den ska koppla upp sig.
Har du ingen UNO liggandes som du kan trycka på?

Mitt tips är att fokusera på den modulen. Koppla ihop allt och berätta vad du matar med och hur det är kopplat. Sedan också vad du kör med för kod. Har du inte eldat den så ska det nog gå att få igång.
Det verkar som att det inte går att skicka AT-kommando utan att manuellt starta den med pwrkey knappen.

Vad tror du om detta att den kopplar ner sig så fort den får kontakt med nätet?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

SeniorLemuren skrev:
MSC skrev:
SeniorLemuren skrev:Jag har testat en Kinamodell som funkade med Telia. Skall försöka gräva fram den i gömmorna.
Det vore jag tacksam för. Var det länge sedan du testade detta? Förutsättningarna kanske har ändrats sedan dess?
Denna är det. Fungerade bra mot telia för ett par år sedan. Har inte använt den sedan dess. Köpte den av någon medlem i EF så jag vet inte exakt var den kommer ifrån från början.
Oj, den var dyr på den sidan, om man räknar om tjeckiska till SEK så blir det 1335kr.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av jah »

Jo, september förra året var det visst, men samma modell finns i mängder på ebay.
Här är en länk till den jag köpte http://r.ebay.com/nU6fqW

3.6-4.2V matning är en perfekt match med 1-cell LiIon-/LiPo-batteri, och jag tror det var det jag provade med (antagligen en ack till Hubsan-quad:en).

/J
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

Fortsätt att kör på 9600 i Baud om det fungerar bäst. Antagligen är modulen inställd på det då det är lite "default" baud i Arduino's seriemonitor.

Det kan vara så att du måste ansluta till ett annat frekvensband. Om du först kör AT-kommandot AT+CBAND=? så ska du få i svar vilka band modulen kan ansluta till. Bifoga dessa här.
Kör sedan AT+CBAND? och berätta vad du får för svar.

Default band verkar vara EGSM, vilket är ett 900-band.

Jag är verkligen inte bra på det här men det kan fungera om du byter till DCS, vilket är 1800-bandet.
Du kan göra detta genom att skicka AT+CBAND="DCS_MODE".
Skulle det inte fungera så kan du ju alltid testa lite andra band enligt listan du tidigare fick ut.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

1) När jag kör AT+CBAND=? så får jag:
+CBAND: (PGSM_MODE,DCS_MODE,PCS_MODE,EGSM_DCS_MODE,GSM850_PCS_MODE,ALL_BAND)

2) När jag kör AT+CBAND? så får jag:
+CBAND: INVALID_BAND_MODE,ALL_BAND

3) När jag körde AT+CBAND="DCS_MODE" så fick jag:
OK

+CREG: 0

Och NetLight började blinka oändligt som det verkar.

4) Om jag kör AT+CBAND="PGSM_MODE" direkt efter DCS_MODE, så får jag:
OK

+CREG: 2

Och efter ett tag slocknar båda lysdioderna och +CREG: 1

5) Jag startar om och kör AT+CBAND="PCS_MODE" så får jag samma resultat som DCS_MODE

6) Jag kör direkt AT+CBAND="EGSM_DCS_MODE" så får jag samma resultat som PGSM_MODE

7) Jag startar om och kör AT+CBAND="GSM850_PCS_MODE" så lyser båda lysdioderna en lång stund innan NetLight börjar blinka, och jag får denna respons:
OK

+CREG: 0

8 ) Jag kör direkt AT+CBAND="ALL_BAND" så får jag:
OK

+CREG: 2

Och sedan blinkar den en stund och sedan slocknar båda och jag får +CREG: 1

Alltså jag misstänker att det har med SIM kortet att göra, att SIM kortet vill köra med 3G/4G och modulen vill köra med 2G.
Finns det något kommando som tvingar SIM kortet att köra med 2G?

Det är kanske också varför folk kunde använda modulerna för 2 år sedan, för att SIM korten då gav stöd åt uppkoppling med 2G ?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

Det kanske är så. Läste någonstans att operatören väljer vilket SIM-kortet ska registrera sig mot, och det kanske har ändrats?
Mitt kort har tyvärr deaktiverats, annars kunde jag provat också.

Förstår inte det här riktigt. +CREG: 1, betyder inte det att man är registrerad på nätet? Alltså att den delen är ok?
När du ringde ut tidigare, med ATD...., avslutade du då med ett ; ? Tex ATD123456789;

Vet inte vad mer man kan prova. Alternativt kolla tillgängliga nät med +COPS-kommandot och se om man kan få den att koppla upp till ett specifikt nät som den hittar.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Magnus_K skrev: Förstår inte det här riktigt. +CREG: 1, betyder inte det att man är registrerad på nätet? Alltså att den delen är ok?
Jo fast +CREG: 1 kommer efter att modulen kopplat ner sig, alltså när båda lysdioderna slocknat.
Magnus_K skrev:När du ringde ut tidigare, med ATD...., avslutade du då med ett ; ? Tex ATD123456789;
Jag provar igen, om jag kör ATD+46xxxxxxxxx;

Så får jag svar:

NO DIALTONE

+CREG: 1
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, har för mig det är något mer med numret också. Ska man inte utelämna +:et och bara ersätta med en 0:a eller nått? Eller bara helt utelämna +:et? Ska söka lite.
Löser nog inte problemet men ville bara nämna det.

EDIT: Äsch, hittar inte mina gamla filer. Minns att det var något som strulade med min kod här. Oavsett, det lär inte påverka grundproblemet.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Om jag kör ATD0467xxxxxxxxx; så får jag:

NO DIALTONE

+CREG: 1

Om jag kör ATD467xxxxxxxx; så får jag:

NO DIALTONE

+CREG: 1

Om jag kör ATD07xxxxxxxx;

NO DIALTONE

+CREG: 1
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

Har du provat kortet i någon gammal mobil? Gissar att formatet inte är det samma som din nuvarande nalle.
Testade precis med mitt gamla men det hade tyvärr blivit inaktiverat.

Använder du originalantennen?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Jag testade med Sony Ericsson T610 som är från 2003. Det funkade att ringa och SMS:a utan problem.
Jag har en Nokia 7110 från 1999 också, men jag hittar inte laddaren, jag kanske söker mer senare.

Jag använder originalantennen, och den verkar fungera eftersom om jag tar bort antennen så blinkar NetLight, och när jag sätter dit antennen så slocknar båda lysdioderna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

I SIM900-databladet så står det så här:

"STATUS pin can be used to monitor the module state during the power on/off process. After
power up,AT command will not respond till the STATUS pin change to high, and STATUS pin
will change to low after the module is logged off from the base station in a power down procedure.


Läste tillbaka lite i tråden och i det_här_inlägget skriver du:

När jag håller in powerkey knappen en halv sekund (kortare tid så sätts den inte på), så sker två olika saker i olika starttillfällen:

1) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 20 sekunder innan dom slocknar.
2) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 45 sekunder, sedan börjar "NetLight" blinka ung. varje sekund, och "Status" lyser stadigt.


När det andra alternativet sker så ska det indikera att du är uppkopplad och registrerad. Netlight lyser stadigt tills du blivit registrerad och sen blinkar den med 800ms intervall.
Kan du återfå de fenomenet? Har det med hur länge du håller in on-knappen?

Sök lite på nätet för det ska finnas ett sätt där du bara meckar dit en jumper så behöver du inte röra power-knappen igen utan modulen är alltid igång så länge du matar ström.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av E Kafeman »

Jag startar om och kör AT+CBAND="PCS_MODE" så får jag samma resultat som DCS_MODE
PCS är 1900MHz GSM, vilket man måste få kontakt med en basstation i USA för att det ska fungera.
P-GSM/E-GSM/DCS är de GSM-moder som fungerar i Europa om man är inom täckningen för en operatörs GSM-bas.
Om Telia, så borde E-GSM vara störst chans.

Nu länge sedan jag körde at-kommandon, så det kanske missas något men rent logiskt bör man göra något i denna stilen:
Efter att mode valts kollar man om det finns någon i den andra änden och om signalen är ok, AT+COPS? och AT+CSQ
Sedan ber man att få registrera sej på nätverket, innan man ringer någon. Det är möjligt att registreringen är automatisk, man kan kolla det med AT+CGREG?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Magnus_K skrev:I SIM900-databladet så står det så här:

"STATUS pin can be used to monitor the module state during the power on/off process. After
power up,AT command will not respond till the STATUS pin change to high, and STATUS pin
will change to low after the module is logged off from the base station in a power down procedure.
Dom menar väl att "STATUS pin" kopplas till STATUS LED, och det är samma sak?

Så om STATUS LED är "high", det vill säga lyser, så kan man skicka AT kommandon? Det stämmer med mina tester, jag får t.ex. svar på vilka nät är tillgängliga när STATUS är "high". Och när den inte lyser, så går det inte att skicka AT kommandon.
Magnus_K skrev:Läste tillbaka lite i tråden och i det_här_inlägget skriver du:

När jag håller in powerkey knappen en halv sekund (kortare tid så sätts den inte på), så sker två olika saker i olika starttillfällen:

1) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 20 sekunder innan dom slocknar.
2) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 45 sekunder, sedan börjar "NetLight" blinka ung. varje sekund, och "Status" lyser stadigt.


När det andra alternativet sker så ska det indikera att du är uppkopplad och registrerad. Netlight lyser stadigt tills du blivit registrerad och sen blinkar den med 800ms intervall.
Kan du återfå de fenomenet? Har det med hur länge du håller in on-knappen?
Det har inte med hur lång tid man håller in ON-knappen, jag kommenterade det bara för att dokumentera om det skulle ha haft någon betydelse. Det tar en halv sekund innan den kommer igång, när den kommer igång så kan jag få den i två olika lägen, beroende på om det är bra täckning eller inte, om jag t.ex. tar bort antennen eller inte.

Enligt det här dokumentet http://www.vis-plus.ee/pdf/SIM900-DS_Ha ... _V1.00.pdf så säger dom att 800ms betyder att man inte är registrerad:

Off SIM900-DS is not running
64ms On/ 800ms Off SIM900-DS not registered the network
64ms On/ 3000ms Off SIM900-DS registered to the network
64ms On/ 300ms Off GPRS communication is established

Så det som jag förstår händer, är att den kopplar ner sig så fort den registrerat på nätverket, eftersom den söker efter nätverk (64ms On/ 800ms Off) när antennen är bortkopplad, och så fort jag sätter dit antennen (eller några sekunder senare) så slocknar lysdioderna, den kopplar ner sig. Om jag inte sätter dit antennen så håller den på och blinkar för evigt.

Och att den ger +CREG: 1 när den kopplar ner sig, kanske en sekund efter att lysdioderna slocknat, tyder på att den registrerat sig på nätverket, och då beslutar den sig för att koppla ner sig.

Om det är så, så skulle man vilja ha en felkod på när den kopplar ner sig, ett AT kommando eller annat, varför kopplar den ner sig precis när den registrerat sig på nätverket? Det är som att kanske Telia vägrar koppla upp den, kanske på grund av att modulen begär 2G ??? Eller något annat.

Undrar om Telia skulle gå med på att kolla vad som händer från deras håll, om dom kan se att det här kortet försöker koppla upp sig och dom vet varför den inte går vidare i registreringen? Men är dom så hjälpsamma nuförtiden?
Magnus_K skrev:Sök lite på nätet för det ska finnas ett sätt där du bara meckar dit en jumper så behöver du inte röra power-knappen igen utan modulen är alltid igång så länge du matar ström.
Jag sökte lite, JP jumper saknas på den här modulen, och jag hittade inget annat sätt att göra det på, efter en kort tids sökning. Jag ska försöka leta längre tid senare, och kanske fråga säljaren om den vet. Det jobbiga är att dom inte är så bra på engelska, och kanske inte är insatta, jag frågade dom först med det här problemet, men fick inget bra svar.

Men det borde väl fungera även om man använder power-knappen tycker man, men kanske beter den sig annorlunda med mjukvarustart?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Jag kollade för säkerhetsskull vad som händer med volten när jag startar den. Den går från 5V till 4,9V och sedan en kort dipp till 4,8V.

Det kan väl inte vara en stor dipp nog för att den inte ger tillräckligt med ström?

Jag använder alltså en 5V 3A batterieliminator, man jag ska nog senare prova med bilbatteri igen, tillsammans med dator och USB koppling, för att vara på säkra sidan att det inte handlar om för dålig ström.
Skriv svar